15 maj 2017
20th Century Fox
7 år

Jake Bolin

21 december 2016 | 10:00

Gråtmilda stjärnor i ensemblefiasko

Sällan har en suverän rollista slösats bort lika resolut som här. ”Skönheten i allt” parar en absurd premiss med världsrekordförsök i gråtmilda klichéer och toppar med den mest förnuftstrotsande twisten i mannaminne. Ja, det rör sig om en direkt förolämpning mot publiken.
Den en gång så spirituelle reklambyråhöjdaren Howard (Will Smith) är mycket ledsen. Sedan hans sexåriga dotter dog i hjärncancer har han liksom aldrig riktigt kommit tillbaka in i matchen. Djupt deprimerad tillbringar han dagarna med att stapla dominobrickor inne på sitt kontor under apatiskt mumlande. På nätterna cyklar han planlöst omkring på New Yorks gator i desperat förtvivlan.

Allt det här stör Howards reklambyråvänner. Visst oroar de sig för sin kompis mentala hälsa, men framförallt riskerar hans bristande ledarskap att stjälpa hela byrån rent ekonomiskt. De beslutar sig därför för att få Howard omyndigförklarad inför styrelsen. Det är för allas bästa, menar de.

Men hur gå tillväga? Definitivt inte genom någon lämplig och logisk instans, säg psykvården. Det hade varit för rationellt. Men kanske leja en privatdetektiv att snoka igenom Howards post och sopor? Det visar sig vara ett vinnande drag – här framgår snabbt att Howard har skrivit tre arga, uppgivna brev och adresserat dem till i tur och ordning Kärleken, Tiden, och Döden. I terapeutiskt syfte, får man förmoda.

Reklambyråvännerna inser att deras enda hopp är att rollbesätta dessa tre stora fenomen med livs levande skådespelare. Skådespelarnas jobb är sedan att konfrontera Howard i till synes slumpartade möten som samtidigt filmas i smyg. Därefter återstår bara att redigera bort skådisarna på digital väg och vips! så har man ett gäng filmsnuttar på en förvirrad Howard som förefaller prata för sig själv att visa upp för styrelsen.

Långsökt och överkonstruerat? Utstuderat grymt och cyniskt bortom all anständighet? Inte om man frågar regissören David Frankel. Han vill bara säga något fundamentalt och mysigt om sorgearbete och människans inneboende förmåga att gå vidare. Det är meningen att vi ska få oss en riktig tankeställare av att se en skäggstubbig Will Smith stå och skälla ut Helen Mirren, utklädd till döden, mitt på Manhattan, och det ständiga bombardemanget av plattityder är ärligt riktat mot våra tårkanaler.

När man tror att det inte kan bli värre kommer så en ”twist” som är så urbota dum att M. Night Shyamalan framstår som en sansad dokumentärfilmare i jämförelse.

Men det värsta med ”Collateral Beauty” – ja, den heter så på riktigt – är att den tycks tro att den faktiskt säger någonting substantiellt om sorg på riktigt. En förljugen, självgod hållning som skär sig så brutalt mot det Hollywoodifierade slisk som försiggår på duken att det gör direkt ont i själen.

Skäms, samtliga inblandade. Det är snudd på blodspengar i den lönechecken.
| 21 december 2016 10:00 |
Användarrecensioner (3)
2
Bättre än förväntat efter att ha läst er recension, Will Smith visar att han kan spela något annat än sig själv hela tiden. Ser gärna mer sånt här från honom. 2.5 blir betyget från mig
3
Blev knockad känslomässigt av den här, vilket är något jag kräver av ett drama. Alla vi som plötsligt förlorat någon rejält närstående känner igen oss och filmen kan också lära oss något. Grymt foto med ett vintrigt New York och rejält bra skådisar genomgående. Synd att Norton inte utnyttjas mer, men Mirren och faktiskt Smith är grymma. Det blev många tårar till denna och den sentimentala musiken passar perfekt. En fin liten film om förlust. 3+/5 (7/10)
2
Vad som kunde varit årets första snyftare och starka drama, fick lite besk eftersmak i munnen då något går helt fel med filmen:( Grymt casting, ett fantastiskt manus med lite ändringar, gripande story ändå skrapar filmen mig knappt på huden, den tränger inte in under huden och suger mig fast som många andra av Will Smiths draman. För säga vad man vill om honom, han klarar att spela sina ytterligheter i komedier och tårdrypande draman, ändå drar det in i det sista tills en liten tår faller ner för mina kinder. Inte för ett fantastiskt skådespeleri eller gripande story utan nästan en sympati tår för dålig acting, där allt bara kändes fel, ytligt och tragiskt. Vet inte vad som gick fel i filmen, men det finns inget engagemang och alla roller är för perfekta för att kunna tas på allvar, för snyggt och kliniskt rent. Gräv ner er, rulla runt i skiten så stanken åtminstone får era tårar att bildas för det här är på snudd ett failure fiasko....sorry betyget blir en tvåa... Cast: Edward Norton, Kate Winslet, Michael Pêna mfl... AA