Filip & Fredrik presenterar Trevligt folk 2015

Dokumentär Sport
100 MIN
Somaliska
Filip & Fredrik presenterar Trevligt folk poster

"Trevligt folk" är Filip Hammars och Fredrik Wikingssons första film. Den folkkära duon har under ett och halvt år följt det intensiva, ibland hjärtskärande, ibland komiska arbetet med den somaliska spelartruppen från Borlänge. Deras satsning, att göra laget redo för bandy-VM, kan tyckas galen men görs inte för att den är galen – utan för att hitta gemensam mark, somalier och Borlängebor emellan.
3.5 av 234 användare

Trevligt folk
28 januari 2015
1 juni 2015
Svenska, Engelska, Somaliska
SF Studios
Barntillåten

24 januari 2015 | 17:00

Feelgood-film med kraften att förändra

Mitt i den kalla svenska vintern kommer en dokumentär med kraften att värma de frusnaste av hjärtan. Filip och Fredrik presenterar (utan att själva ta fokus) ett osannolikt bandylag, som kämpar mot klockan och fördomar för att nå VM i Sibirien.
Det krävs 10000 timmar för att uppnå elitnivå inom någon sport, lärde jag mig av en Peter Magnusson-komedi. Men det tar bara 90 minuter att få tillbaka hoppet om ett land, där vi alla kan leva i lite större harmoni och förståelse för varandra. "Trevligt folk" hör till den skaran unika filmer som både kan roa en stor publik och göra skillnad i människors liv.

Borlänge är spelplatsen men det kunde ha varit vilken medelstor svensk stad som helst. I takt med att strömmen av flyktingar växer, blir toleransen allt mindre. Sverigedemokraterna har fått ett starkt fäste, och folk på gatan orkar knappt dölja sitt förakt inför filmkameran. "De kommer hit och bara kastar sten", säger en äldre invånare. "Inte en chans att de skulle ta ett jobb", säger en annan.

Men en man går mot strömmen och tänker långt utanför boxen. Entreprenören Patrik Andersson kommer på snilleblixten att bilda ett somaliskt landslag i bandy. Inte bara det, de ska anmälas till VM! Somalia har aldrig tävlat i något VM. De anmälda spelarna har inte så mycket som ens stått på ett par skridskor. Skepsisen är hög men entusiasmen ännu större. Målet är inte att vinna, men att ge Borlängeborna något att vara stolta över. Hit kommer TV-veteranerna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson för att dokumentera de första träningarna, jakten på sponsorer, möten med media och hela den händelserika resan fram till VM i ryska Irkutsk.

Det är som upplagt för en underdog-historia av den typen som Hollywood tokälskar. Skillnaden att den här berättelsen är alldeles sann, svensk och angelägen. Även om dramaturgin känns igen från några av de mest effektiva filmerna av detta slag, är utgången inte lika given.

Du behöver varken vara intresserad av sport eller gilla Filip och Fredrik för att bli fångad från första början, underhållen hela vägen och rörd till tårar i slutet. Men gillar man några av duons tidigare TV-program så kommer man att känna igen sig. Även här har de hittat humoristiska scener, några rejält udda karaktärer, och mycket värme. Om "Trevligt folk" är det bästa Filip och Fredrik har gjort? Det får andra bedöma. Det mest betydelsefulla? Absolut.

Affischnamnen har onekligen hjälpt till att dra uppmärksamhet till både den ovanliga bandysatsningen, och dokumentären som nu har premiär. I själva filmen håller sig Filip och Fredrik i bakgrunden, eller snarare på läktaren, där de är lagets starkaste supporters. De är också genuint intresserade av varje enskild spelare, och det är tack vare deras samtal och intervjuer som var och en av de 17 medverkande somaliska killarna får ett ansikte och ett namn. En grupp människor som annars mest figurerar i statistiksiffror eller tidningsnotiser, blir plötsligt individer med olika bakgrunder och drömmar. Där ligger filmens stora bedrift.

Ord som "integration", "SD" och "flyktingpolitik" får många att slå dövörat till i mediebruset 2015. Andras engagemang sträcker sig till en arg tweet så fort Björn Söder sagt något dumt igen. "Trevligt folk" är så jäkla bra för att det inte är en politisk film, den är inte tung eller kommer med pekpinnar. Snarare är det folklig och underhållande feelgood-film som sätter våra medmänniskor i fokus.

Ett jättekliv för sjutton somalier från Borlänge, och ett litet steg mot ett trevligare Sverige.
| 24 januari 2015 17:00 |