Recension: Almost Famous (2000)

Ett musikaliskt kärleksbrev

Med den delvis självbiografiska ”Almost Famous” berättar regissören och manusförfattaren Cameron Crowe om sin tid som tonårig skribent hos prestigefyllda Rolling Stone Magazine. Det är välgjort, fyllt av hjärta och laddat med gungig energi.

Publicerad:

Storyn tar vid år 1973 och i dess centrum hittar vi 15-åriga William Miller (en version av Crowe själv) som spelas av Patrick Fugit. William bor i San Diego och är omåttligt kär i journalistik och musik (särskilt rock), två intressen som han vill jobba med när han blir äldre. Han skriver så mycket han kan på fritiden och försöker få sina texter publicerade, samtidigt som hans oändligt överbeskyddande mamma (Frances McDormand) gör allt för att han ska söka sig till en ”säkrare” yrkesbana så långt borta från droger som möjligt. När hans texter hamnar hos den mytomspunna rockjournalisten Lester Bangs (Philip Seymour Hoffman) börjar karriären öppna upp sig på allvar. 

Det ena leder till det andra, och det dröjer inte länge innan unge William är ute på turné med det fiktiva rockbandet Stillwater, vars gitarrist Russell (Billy Crudup) fattar tycke för honom direkt trots att han kallas för ”the enemy”. Över telefon får han kontakt med Rolling Stone, som i tron om att han är äldre vill att han ska skriva ett reportage om bandet, något som han gladeligen sätter tänderna i. I och med detta lär han också känna icke-groupien Penny Lane (Kate Hudson) – ”We are not Groupies. Groupies sleep with rockstars because they want to be near someone famous. We are here because of the music. We are Band Aids” – som verkar vara mer än hon utger sig för att vara. Låt konserten börja.

Backstage-känslan är total från första bildrutan till sista när vi flyter med genom rökiga scener, plottriga loger och svettiga turnébussar. Med närbilder på nedrökta cigaretter, gitarrknäppande fingrar och pickupnålar som landar på snurrande vinyler förförs man och äntrar en värld fylld till bredden med sex, droger och rock’n’roll. Det är omöjligt att inte dras med i det, man kapitulerar och hänger villkorslöst med på turnén, och har det oerhört trevligt när man är där. Romantiskt tittar man tillbaka på sin egen ”coming of age”-period och känner igen sig. Crowe har helt ensam – imponerande nog – byggt upp ett kosmos där han sömlöst blandar verklighet med fiktion, serverar odödlig tidskänsla och introducerar ett oerhört kraftfullt karaktärsgalleri som redan gått till historieböckerna. 

Störtsköna Lester Bangs är den första som kommer till tankarna så här i efterhand, som den magiska Philip Seymour Hoffman blåser liv i på finaste vis. Tragiken i hans död blir så påtaglig och tung när man ser honom sitta där och mysa i sin igenbommade mancave med en telefon och en cigarett i högsta hugg. Billy Crudup, Jason Lee, Noah Taylor (managern, men ändå) med flera skänker trovärdighet till det fiktiva bandet Stillwater medan Kate Hudsons frisläppta och mystiska Penny är en levande personifiering av brinnande tonårsförälskelse. Alla nämnda är väldigt färgstarka och förhöjda, så det är skönt att Patrick Fugits William hålls kvar på jorden, som ett ankare för oss vanliga dödliga. Otippat nog är det Frances McDormand som får den svagaste karaktären, då hennes Elaine blir lite väl mammig och överbeskyddande för att det ska hålla hela vägen.  

Musiken spelar naturligtvis en avgörande roll när det gäller att sätta känslan och tonen, och på den punkten är innehållet svårslaget. På soundtracket hittar vi nämligen Lynyrd Skynyrd, David Bowie, Simon & Garfunkel, The Who, The Beach Boys, Rod Stewart och Led Zeppelin bara för att nämna några. Mer behöver inte sägas, då ett soundtrack omöjligt kan bli mer komplett. Crowes fru Nancy Wilson skrev originallåtarna som Stillwater framför, och även där håller musiken oklanderlig kvalitet. 

”Almost Famous” är med allt detta sagt en film som verkligen sprudlar av kärlek, då varje bildruta är packad med så mycket av den varan att de nästan exploderar. Crowe älskar de här karaktärerna och levererar med hjälp av dem ett välskrivet och ytterst passionerat kärleksbrev till musiken, journalistiken och förälskelsen. Trots en del ostighet, en speltid som skulle kunna trimmas till lite – inte ändå ner till bioversionen dock – och ett antal mindre brister hamnar filmen bland de allra bästa någonsin i musikgenren, med bara några hårstrån kvar till högsta betyg.

Läs mera

Bättre innehåll och tjänster med hjälp av cookies

Vi och våra 112 tredjepartsleverantörer samlar information med hjälp av cookies och enhetsidentifierare då du besöker vår sajt. Med hjälp av informationen kan vi utveckla vårt innehåll och våra tjänster.

Gravito och dess partners kräver samtycke för följande:

Syften

Cookies, enhets- eller liknande onlineidentifierare (t.ex. inloggningsbaserade identifierare, slumpmässigt tilldelade identifierare, nätverksbaserade identifierare) tillsammans med annan information (t.ex. typ av webbläsare och information, språk, skärmstorlek, teknik som stöds osv.) kan lagras eller läsas på din enhet så att din enhet blir igenkänd varje gång den ansluter till en app eller till en webbplats, för ett eller flera av de ändamål som beskrivs här.

Reklam och innehåll kan anpassas baserat på din profil. Din aktivitet på denna tjänst kan användas för att skapa eller förbättra en profil om dig för personanpassad reklam eller innehåll. Annons- och innehållsprestanda kan mätas. Rapporter kan genereras baserat på din och andras aktivitet.

Information om din aktivitet i denna tjänst, såsom din interaktion med annonser eller innehåll, kan vara till stor hjälp för att förbättra produkter och tjänster och för att skapa nya produkter och tjänster baserat på användarinteraktioner, typ av publik osv. Detta specifika ändamål omfattar inte utveckling eller förbättring av användarprofiler och identifierare.

Specialfunktioner

Med ditt samtycke kan din exakta plats (inom en radie på mindre än 500 meter) användas för att stödja de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Med ditt samtycke kan vissa egenskaper som är specifika för din enhet begäras och användas för att skilja den från andra enheter (t.ex. installerade teckensnitt eller plugin-program, upplösningen på din skärm) till stöd för de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Genom att acceptera tillåter du databehandling inom tjänsten, avslag kan påverka användarupplevelsen. Vissa tredjepartsleverantörer kan använda sitt berättigade intresse för att arbeta, du kan invända mot det eller ändra andra inställningar när som helst genom att välja "Inställningar" längst ner på sidan.

Dataskydd