Knives Out 2019

Drama Deckare Thriller
130 MIN
Knives Out poster

När den berömda kriminalförfattaren Harlan Thrombey hittas död på sin egendom strax efter sin 85-årsdag, landar på något mystiskt sätt uppgiften att utreda mordet hos den nyfikne och lättsamme detektiven Benoit Blanc. Med såväl Harlans dysfunktionella familj som hans hängivna personal på listan över misstänkta, tvingas Blanc slingra sig genom ett nät av lögner och villospår för att avslöja sanningen om Harlans oväntade död.
3.7 av 205 användare

8 september 2019 | 06:15

Djävulskt underhållande mordmysterium

Rian Johnson har skrivit och regisserat en djävulskt skön pusseldeckare med glimten i ögat och en ensemble att dö för. "Knives Out" är en stilig och snygg homage till whodunnit-genrens allra bästa.
Det finns svåröverträffade mästare när det kommer till thrillers och mordmysterier. Agatha Christie och Alfred Hitchcocks avtryck på genren går inte att förneka. Sen finns de som försöker kopiera de bästa, med mer eller mindre lyckade resultat. ”The Last Jedi”-regissören Rian Johnson vill inte återuppfinna hjulet och kommer kanske inte med så mycket nytt i whodunnit-genren, men han lyckas iallafall påminna oss om varför vi älskar den. Han har studerat sina mästare, lärt sig spelets alla regler och serverar i ”Knives Out” en Cluedo-doftande historia med teatralisk underhållning.

I centrum står patriarken Harlan Thrombeys plötsliga död på hans 85-årsdag. Den stenrike deckarförfattaren hittas med avskuren hals på sitt arbetsrum. Det ser ut som självmord, men när privatdetektiv Benoit Blanc kliver innanför dörren anar han förstås fuffens. Thrombeys enorma herrgård visar sig full av hemligheter, bittra fejder och excentriska släktingar - och alla är snart misstänkta för mord. När familjen dessutom hör att deras miljonarv är hotat, får de spel.

Blanc teamar upp med hemhjälpen Marta, den enda i hushållet som verkar gå att lita på. Som offrets enda vän har hon bra koll på allas hemligheter. Dessutom får Marta kräkanfall så fort hon ska ljuga, vilket gör henne till en pålitlig bundsförvant. Ana de Armas (”Blade Runner 2049”) har en av filmens större roller, och är den mest jordnära i detta skruvade persongalleri.

Filmen tar avstamp i ett whodunnit-mysterium men hittar snart sin egna väg. Rian Johnson får in både humor, thriller, såpaintriger och som en av karaktärerna säger, "tidernas dummaste biljakt".

Under tiden spetsar jag öronen för att inte missa en enda giftig replik, och längtar till framför allt nästa scen med Toni Collette och Jamie Lee Curtis som plockar fram sina mest bitchiga sidor. Michael Shannon och Don Johnson briljerar också i små, men väldigt annorlunda roller än vad vi vanligtvis ser dem i. Chris Evans är härlig som rikemans-douche med avsky mot hela släkten. Det är överlag en mördande fin rollista. Heta stjärnskott och populära veteraner trängs i årets mest imponerande ensemble, och alla har onekligen haft kul på jobbet med sina over-the-top-karaktärer.

Daniel Craig har lagt till sig med en svårdefinierad sydstatsdialekt för sin Poirot-inspirerade detektiv, men jag köper det. Det borde inte funka, men det gör det ändå med tanke på att de flesta här har fått instruktioner att spela över å det grövsta. Något som gör hela filmen väldigt campy, men höjer underhållningsfaktorn.

Dramatisk musik och smakfullt foto ramar in filmen som tar sitt hantverk på stort allvar. Det är verkligen en lyxig produktion, och i kombination med nästan parodiska inslag blir detta en njutbar filmupplevelse som inte liknar mycket annat. Samtidigt gör den just det, liknar så många andra bra deckare i samma stuk, att Rian Johnsons deckarhistoria bleknar i jämförelse. Utöver den vassa dialogen saknar jag finessen och twistarna. När han själv ska knyta ihop säcken på sitt mysterium blir upplösningen något förvirrat och hafsig.

Gissningsleken kunde ha varit mer tillfredsställande, men i slutändan är det inte så mycket själva mordmysteriet som är filmens tjusning, utan skådisarna som det så ofta slår gnistor om.
| 8 september 2019 06:15 |
Användarrecensioner (10)
4
Min man vill jämt se mordgåtor och jag avskyr Agatha Christie och allt i den genren. Därför var jag skeptisk när vi genom en typ av internt lotteri valde den här filmen. Men den här filmen överraskar. Historien följer inte det vanliga receptet och jag blir hela tiden förvånad över hur de byggt upp filmen. Trots att allt (nåja, nästan) avslöjas allt eftersom (vilket det vanligtvis inte gör), så kvarstår ändå ett mysterium. Jag tycker att det var välgjort, roligt och spännande. Och skådisarna gjorde karaktäristiska, roliga roller allesammen. Det som fattas är en liten brist i plot twisten som stör mig.
4
WOW! Vilken otrolig film - det var 2h som gick fort!
4
Det görs för få såna här filmer idag. Som med glimten i ögat och briljanta skådespelare fängslar från ruta ett. Det rappa manuset har få brister. Ska det klagas på något så förväntade man sig ytterligare någon twist på slutet faktiskt. Och personligen hade jag gärna sett ännu mer speltid för Christopher Plummer. 4/5, nära en fullpoängare!