Titans 2018-2023

Action Äventyr Fantasy
44 MIN
Titans poster

Robin kliver fram ur Gotham Citys skuggor för att leda en ny grupp hjältar – Raven, Starfire och Beast Boy. De unga superhjältarna går ihop för att rädda planeten från ondska och bekämpa sina inre demoner. De inser snart att de är sårbara på egen hand. Men tillsammans är de Titans.
3.2 av 48 användare
1
2
3
4
01
Titans
2018-10-13
02
Hawk and Dove
2018-10-20
03
Origins
2018-10-27
04
Doom Patrol
2018-11-03
05
Together
2018-11-10
06
Jason Todd
2018-11-17
07
Asylum
2018-11-24
08
Donna Troy
2018-12-01
09
Hank and Dawn
2018-12-08
10
Koriand'r
2018-12-15
11
Dick Grayson
2018-12-22

Daniel S Ogalde

13 januari 2019 | 11:35

DC är på rätt väg

DC visar att de har TV-muskler med nya stjärnbeströdda ”Titans”. En serie med mörker, skärpa och inte minst välkommen potential.
För en gammal superhjältenörd som mig har det aldrig varit en fråga om grundmaterial, snarare om genomförande. DC:s hjältar har om något redan från början kunnat visa på svärta, smärta och nyans som gör att de trots sina övermänskliga förmågor känns just mänskliga. Men medan deras animerade filmer inte väjt för utmaningarna har biograffilmerna nitiskt hållt sig inom den barnbegränsade kategorin. Så med ett flertal stolpskott är det dags att DC sätter den med nya "Titans". Och visst är man på god väg.

Pretty boy Brenton Thwaites antar manteln som Dick Grayson aka Nightwing aka Robin (Ja, han har fler alter egon än Legion) och något av en outtalad ledare för vad man istället för Teen Titans döpt om till det mindre pubertala Titans. Och även om det är en stadig ensemble som porträtterar våra superhjälteteens så lyser en smått bristande erfarenhet igenom med Raven i första ledet. Att ge seriens antagligen tyngsta roll till Teegan Croft är vågat för att inte säga dumdristigt. Det är en insats som i samspel med andra hittar sitt utrymme men emellanåt tangerar det fjantigt banala.

Men även andra karaktärer står inför sina utmaningar med Starfire (Anna Diop) som inte bara fått en visuell makeover utan också en storyline som lämnar en del att önska. Att ålderskillnaden mellan skådespelerskan Anna Diop och babyface Brenton Thwaites känns så pass obalanserad med tanke på deras romantiska samspel, är också en udda detalj som visar på just de där smakmissarna.

Det är egentligen birollerna som är det intressanta med "Titans". En där andra generationens Robin visar sig vara en överarg och våldsbenägen tonårsrantare till radarparet Hawk & Dove's relationsproblem. Det är också här vi skönjer styrkan med en av alla de dussinserier som det nu kryllar av i TV. För det mesta snygga actionscener varvas med fördjupande tillbakablickar och blir en blodigt underhållande motor som för hela serien framåt och kommer konkurrera med av de rådande favoriterna.

DC har helt enkelt lyckats behålla mörkret, viserligen i ett oväntat val av alster men likväl ett lyckat sådant. Frågan är om de lyckas behålla det inför den kommande andra säsongen.
| 13 januari 2019 11:35 |
Användarrecensioner (4)