Film

Skribent

Carl Adam Anderberg

14 juli 2015 | 17:00

Warner Bros. är rasande över att "Suicide Squad"-trailern läckte

Vad som var menat för några få utvalda spred sig snabbt till miljontals fans.
En av årets mest efterlängtade trailers släpptes som bekant igår då "Suicide Squad" visade upp sig för första gången. En försiktig optimism verkar vara det många känner efter att ha sett 3-minutersklippet, och framförallt Jared Letos korta inhopp som Jokern har satt sig på mångas näthinnor. Så långt allt väl. 

Vad som inte är lika positivt, åtminstone för Warner Bros.,  är att trailern inte alls var menad att släppas än överhuvudtaget, planen var istället att enbart visa upp den för publiken på Comic-Con i det här skedet, för att sedan släppa den världen över vid ett senare tillfälle. Men någon i publiken lyckades filma skärmen med vad som tros vara en mobiltelefon, för att därefter lägga upp hela trailern på internet. Warner Bros. gjorde då det enda rätta och bestämde sig blixtsnabbt för att släppa den officiella versionen, och därmed begränsa spridningen av den dåliga versionen. Ett i alla avseenden framtvingat agerande som fått det stora produktionsbolaget att se rött. Så här skrev marknadsföringschefen för Warner i ett pressmeddelande:

- Vi på Warner Bros. har med hjälp av vårt anti-pirat-team jobbat konstant de senaste 48 timmarna för att förhindra spridningen av "Suicide Squad"-klippet som stals från Hall H i lördags. Vi har inte lyckats med det målet. Idag (alltså igår) kommer vi att släppa samma klipp som har cirkulerat illegalt på nätet, i den höga kvalitet som det var meningen att det skulle avnjutas i. Vi beklagar det här beslutet då det alltid var vår intention att låta klippet vara en unik upplevelse för Comic-Cons besökare, men vi kan inte fortsätta tillåta att filmen blir representerad av det lågkvalitativa klipp som stals från vår presentation.

Trailern för "Suicide Squad" var inte det enda materialet som läckte från visningar på Comic-Con. Även trailern för "Deadpool" läckte bland annat ut. Värt att notera är att Warner Bros. vid visningen av sin andra storfilm, "Batman v Superman: Dawn of Justice", valde att släppa den trailern online direkt efter att den visats på mässgolvet, istället för att vänta. Problemet med att släppa trailers direkt är, enligt filmbolagen, att de besökare som betalat dyra pengar för en tidig visning kan känna sig lurade.



Vad tycker ni, bör filmbolagen släppa trailers direkt? Eller finns det en poäng i att hålla dem exklusiva för mässans besökare, och därmed riskera läckor?
| 14 juli 2015 17:00 |