Vintern är kanske årets mest otacksamma årstid – kall, mörk och ständigt på gränsen till att förvandla oss alla till soffpotatisar. Men lyckligtvis finns ett ställe där kylan inte kommer åt oss: biosalongen. Där ute må snön piska och vindarna vina, men innanför ridån väntar världar som brinner, älskar, slåss, skämtar och exploderar i färg.
Just den här vintern bjuder på en ovanligt brokig skörd av filmpremiärer: galna sci-fi-satirer, blodpumpande remakes, svensk vardagsmagi, storslagna franchises och kärlekshistorier som både värmer och gör ont. Det är en säsong där filmåret växlar upp inför 2025 och där fantasin tycks ha fria tyglar.
Här är femton premiärer som gör att du gärna lämnar en kväll framför brasan för att istället värma dig inför en riktigt stor duk.
Egghead Republic (Biopremiär 28 november)
Pella Kågerman och Hugo Lilja är tillbaka efter ”Aniara” – och håller inte igen. ”Egghead Republic” följer en svensk klubbtjej som skickas till en radioaktiv öken i forna Kazakstan för att jaga rykten om… kentaurer. Resultatet är en genrebrytande mix av postapokalyps, gonzojournalistik och 00-talsnostalgi, inspirerad av Kågermans tid på tidningen Vice. Efter premiären i Toronto, och nyligen på hemmaplan under Stockholms filmfestival, hyllas filmen som fyndig, smart och fullständigt originell.
Now You See Me: Now You Don’t (Biopremiär 28 november)
Magikerligan är tillbaka i filmvärldens mest oväntade franchise – och nu är både illusionerna och insatserna större än någonsin. Den här gången får the Four Horsemen sällskap av en ny generation illusionister för att lägga vantarna på världens största diamant. Som vanligt är allt mer än vad det verkar och ”Zombieland”-regissören Ruben Fleischer ser ut att bjuda på tempofull heist-underhållning där varje scen försöker överträffa den förra.
Zootropolis 2 (Biopremiär 28 november)
Det omaka paret Judy Hopps och Nick Wilde gör äntligen comeback i en uppföljare som lovar ännu fler färgstarka stadsdelar, snabb dialog och charmig samhällssatir i djurkostym. En mystisk serie brott sveper över Zootropolis, och duon kastas rakt in i ett fall som testar både deras partnerskap och stadens sammanhållning. Pixar-kvalitet möter buddy cop-humor – redo att bli vinterns familjefavorit.
Avatar: Fire and Ash (Biopremiär 17 december)
James Cameron trappar upp dramatiken på Pandora med ett kapitel som djupdyker i planetens vulkaniska regioner och i konflikter som bränner både fysiskt och känslomässigt. Med nya klaner, nya tekniker och ännu mer avancerad 3D förväntas filmen återigen flytta gränserna för blockbusterformatet. Episk, storslagen och skapad för att upplevas på största möjliga duk.
Bamse och havets hemlighet (Biopremiär 19 december)
Bamse, Lille Skutt och Skalman ger sig ut på ett undervattensäventyr där vänskap, mod och moral står i centrum. Den här gången väntar mystiska havsvidunder, färgglad musikalstämning och ett budskap om att ta hand om naturen. Perfekt för de minsta, men tillräckligt charmigt och humoristiskt för att även de vuxna ska le sig igenom hela föreställningen.
Nouvelle Vague – Den Nya Vågen (Biopremiär 19 december)
Richard Linklater tar ut svängarna med en stiliserad kärleksförklaring till fransk filmkonst där varenda bildruta ser ut att drypa av cineastiska blinkningar. Triangeldrama, jazz, cigarettrök och existentiella samtal avlöser varandra i ett visuellt paket som lika gärna kunde varit signerad 60-talsikonerna själva. För filmälskare är detta rena godispåsen – och för nybörjare kanske en perfekt introduktion till en hel era.
Anaconda (Biopremiär 25 december)
Doug (Jack Black) och Griff (Paul Rudd) har drömt om att göra en remake av sin barndoms favoritfilm ”Anaconda” – trots att ingen annan verkar tycka att originalet är en klassiker. Så de drar till Amazonas med kameran i högsta hugg. Problemet? En riktig anakonda dyker upp. Det som skulle bli ett fånigt passion project förvandlas till ett panikslaget överlevnadsdrama. ”Anaconda” kommer nog inte vinna över kritikerkåren, men ser ut att leverera charmig metaaction med lika delar bromance, filmkärlek och skräckkomik.
No Other Choice (Biopremiär 25 december)
Man-soo lever drömlivet: villa, familj och två prydliga hundar. Men när han plötsligt får sparken rasar allt ihop. Jobbjaktens misslyckanden driver honom till en mörk insikt: vill han lyckas, måste konkurrenterna bort – bokstavligen. Park Chan-wook levererar en giftig thrillerkomedi om desperation, klasskamp och moralens totala haveri, där ”Squid Game”-stjärnan Lee Byung-hun briljerar i en roll som är lika obehaglig som hysteriskt rolig.
Regnmannen (Biopremiär 25 december)
I ett uttorkat Småland lever den buttre änklingen Ingmar (Robert Gustafsson) sitt tråkigt ordnade liv, störd endast av sin överenergiska granne och hustruns älskade rosor. Men när byn torkar ihop och regnet vägrar falla sker något som liknar ett mirakel – och Ingmar hamnar plötsligt i centrum för något som kan förändra allt. En varm, skruvad och mänsklig film baserad på Jonas Karlssons roman om sorg, ensamhet och oväntad magi.
28 Years Later: The Bone Temple (Biopremiär 16 januari)
Danny Boyles ikoniska zombieuniversum fortsätter i en uppföljare som utlovar ännu mer desperation, våld och postapokalyptisk klaustrofobi. Samhällets sista spillror håller på att falla samman när en ny mutation sprider sig snabbare än någonsin. Denna gång är det ”Candyman”-regissören Nia DaCosta som står vid rodret, och hon ser ut att bjuda på något gritty, brutalt och visuellt kompromisslöst – ett måste för alla som älskar skräck med samhällspuls.
Die My Love (Biopremiär 23 januari)
En intensiv och obekväm resa in i psykisk ohälsa, destruktiv passion och självförbrännande relationer. Baserad på Ariana Harwiczs uppmärksammade roman levererar regissören Lynne Ramsay (”We Need to Talk About Kevin”) en lika poetisk som brutal berättelse om en kvinna som kämpar mot sina egna tankar och impulser. Jennifer Lawrence och Robert Pattinson gör huvudrollerna och har hyllats för sina utlämnande prestationer. Räkna med starka känslor, knivskarpa bilder och en berättelse som stannar kvar långt efter eftertexterna.
Mercy (Biopremiär 23 januari)
I en nära framtid ställs en kriminalpolis inför en AI-domare och anklagas för att ha mördat sin fru. Han har 90 minuter på sig att bevisa sin oskuld innan systemet – som han själv en gång försvarade – dömer honom till döden. I ärlighetens namn osar det kalkon över denna, men när en av våra främsta filmexporter – Rebecca Ferguson – är med, då är det bara att bänka sig. Om ”Mercy” lyckas leverera som klaustrofobisk, högintensiv sci-fi-thriller om rättvisa, teknologi och vad som händer när systemet blir viktigare än sanningen återstår att se, men att få se Chris Pratt plågas i 90 minuter kan vara underhållning nog.
Marty Supreme (Biopremiär 6 februari)
Josh Safdie kontrar lillebror Bennys närgångna MMA-film ”The Smashing Machine” med ett eget sportdrama, men här så långt ifrån en superbulkad The Rock som man kan komma. Timothée Chalamet gör rollen som pingisspelaren Marty Reisman, som dominerade scenen under 1950-talet. Filmen följer honom genom turneringar, besatthet och udda sidospår i ett idrottsdrama som verkar lika svettigt som Safdie-fans kan förvänta sig. Humor, nerv och oväntad ömhet vävs ihop i ett porträtt av en man som konstant slår mot både bollar och livets motgångar.
Pillion (Biopremiär 13 februari)
Ray (Alexander Skarsgård) leder en homosexuell motorcykelklubb och faller för den försiktige Colin (Harry Melling) – och snart rullar de rakt in i en relation fylld av läder, passion och svåra beslut. ”Pillion” är en kärleksfilm med attityd, värme och stolthet, och Skarsgård hyllas för en karriärhöjande rolltolkning. Det är en publikfriande berättelse om kärlek, gemenskap och att våga sätta gränser även när hjärtat bultar hårdast.
Wuthering Heights (Biopremiär 13 februari)
Emerald Fennell följer upp ”Promising Young Woman” och ”Saltburn” med en okonventionell, själsmörk nytolkning av Brontës klassiker. Jacob Elordi och Margot Robbie spelar Catherine och Heathcliff – två själar så besatta av varandra att deras kärlek förvandlas till förbannelse. Med Linus Sandgren bakom kameran blir hedlandskapet både spöklikt och passionerat. En modern, farligt vacker version av en av litteraturens mest destruktiva romanser. Ett perfekt val för alla hjärtans dag?
Läs också: Från ”Avatar” till ”Avengers” – 20 storfilmer visas på IMAX under 2026
Läs också: Mer magi väntar: ”Now You See Me 4” kan spelas in 2026