KRÖNIKA

Skribent

Daniel Allansson

31 januari 2017 | 23:00

Vem borde Startsladden premiera?

Startsladden, Göteborgs filmfestivals stora kortfilmstävling avgjordes i helgen. Niki Lindroth von Bahr vann dryga 600 000 kronor, som ämnas användas till en större och längre produktion. Men var det rätt filmskapare som var med och tävlade om det åtråvärda priset?
Filmpriset ”Startsladden” har delats ut av Göteborgs filmfestival sedan 2004 och ska innebära ett uppmuntrande stöd för vinnaren. Vinsten består i en summa pengar och praktiska resurser för en framtida produktion. Dessutom visas vinnarfilmen på SVT.  

Om man ser till tidigare vinnare, så är det lätt att se vilken utmärkt språngbräda Startsladden är. Lovisa Sirén, som 2014 vann med filmen ”Pussy have the power”, var i år nominerade till en guldbagge för sin nya kortfilm ”Baby”. 

2009 vann Andreas Öhman Startsladden och har sedan dess gjort långfilmerna ”I rymdens finns inga känslor”, ”Remake” och ”Odödliga”. 

Johannes Nyholm vann 2011 med sin kritikerrosade ”Las Palmas” där ett litet barn förkroppsligar hur svenska turister beter sig när de är på solsemester. Vid årets guldbagge-gala tilldelades Nyholm en bästa manus-bagge för sin nya film ”Jätten”. Filmen vann även kategorin bästa film.

Bland årets nomineringar var det många kända ansikten. Johannes Nyholm tävlar igen, med sina nya kortfilm ”Speldosan”. Förra årets vinnare Axel Danielsson och Maximilien Van Aertryck var nominerade igen. Danielsson och Van Aertryck jobbar på Plattform Produktion i Göteborg, Erik Hemmendorffs och Ruben Östlunds bolag.

– Det är roligt att kortfilmen attraherar etablerade filmskapare. Vi har länge kämpat för att kortfilm inte ska ses som ett träningsläger för att göra långfilm, utan kortfilmen är en konstart i sin egen rätt, och det är glädjande att många etablerade regissörer som gjort långfilmer fortsätter med kortfilm, säger Jonas Holmberg, konstnärlig ledare för festivalen.

Vad är viktigast, att visa Sveriges bästa kortfilmer eller sporra unga filmskapare? Hur ska unga talanger ta sig fram när de knuffas undan av tidigare vinnare och filmskapare som redan skapat sig en plattform?

– Det görs fantastiskt mycket bra kortfilm av unga, oetablerade filmskapare i Sverige, och den bästa platsen för att upptäcka dessa nya röster är på Göteborg Film Festival. Det är jätteviktigt för oss att lyfta fram oetablerade filmskapare, men det är också viktigt att premiera de allra främsta verken inom kortfilmen, inte minst för att höja kortfilmens status, säger Holmberg.

2015 vann Amanda Kernell publikens pris för sin "Stoerre vaerie" (Norra Storfjället). I år är hon tillbaka med sin långfilm "Sameblod", och tävlar i Dragon award best nordic film.

–  "Stoerre vaerie" som jag vann med är prologen till Sameblod. När vi vann så var vi mitt i finansieringen av långfilmen. Så att vinna priset betydde mycket på så sätt att det gjorde mig, producenten och finansiärerna övertygade om att det faktiskt finns en publik som ville se filmen vi arbetade på, säger Amanda Kernell.

Amanda Kernell kommer även visa sin nya kortfilm på festivalen, men då under etiketten ”Svenska kortfilmspremiärer”.

Årets vinnare Niki Lindroth von Bahr nominerades till en Guldbagge 2011 för bästa kortfilm.

Så frågan är: Vad är viktigast, att sporra unga filmskapare och stötta dem ekonomiskt, eller visa Sveriges bästa kortfilmer?

Vad tycker ni?
| 31 januari 2017 23:00 |