Vägen till Oscarsgalan

10 Januari 2016 | 12:00

Vägen till Oscarsgalan - vilken film vinner i år?

Titta närmare på de 16 hetaste filmerna enligt förhandssnacket.

Varje år samlas miljontals människor för att följa filmvärldens julafton - Oscarsgalan - som i år går av stapeln 28:e februari och som leds av Chris Rock! Men för vissa är galan mer än bara en kväll, för vissa - mig inkluderad - är vägen dit minst lika spännande. Vilka filmer kommer vara med, vilka filmer kommer kritikerna lyfta fram, vilka visas på de prestigefyllda filmfestivalerna? Hur den årslånga vägen dit ser ut, hur filmer röstas fram och vilka filmer som har chansen i år är vad jag nu tänkte presentera inför det att nomineringarna släpps nästa torsdag, den 14:e januari. 

Filmfestivaler och kampanjer - vilka filmer får chansen?




Oscarsgalan är som bekant det finaste priset inom filmvärlden, och röstas fram av en akademi bestående av de aktiva inom alla delar av branschen och den största gruppen består av skådespelarna. 

”Awards season” är ett begrepp utan en bra svensk översättning, men det beskriver den period inom filmvärlden som föregår Oscarsgalan. Det är dels en av de mer ytliga och skadliga aspekterna av Hollywood på många sätt och vis, men samtidigt en av de mer fascinerande. Och det är ett fenomen jag personligen följer intensivt varje år. 

Att tidsbestämma den är inte helt enkelt, men vanligast är att säga att den inleds med höstens filmfestivaler, intensifieras i december med de första prisutdelningarna och nomineringarna, och får sitt klimax i och med Oscarsgalan i slutet av februari. Men spekulationerna drar igång redan i januari - alltså ett helt år innan - med Sundance filmfestival som de senaste åren vaskat fram flertal nomineringar. Även Berlinalen i februari och Cannesfestivalen i maj har ofta filmer som genererar snack. Men om vi ser på de senaste tio åren eller så är de bästa indikatorerna på vilka filmer som kommer dyka upp höstens festivaler, främst i Venedig, Telluride och Toronto (till viss mån även New York, London och AFI Fest i Los Angeles). 

Men detta är självklart ingen tillfällighet, bolagen som hanterar filmerna ser på ett högst uträknat vis till att deras mest lovande kandidater har premiär då, med ett strategiskt allmänt premiärdatum under årets sista kvartal. Tyvärr är ju en Oscarsnominering mer eller mindre möjlig att köpa, och en vinnande kampanj kostar runt tio miljoner dollar, med kringresande kampanjer och annonser under flera månader (en ”For Your Consideration”-annons i branschtidningen The Hollywood Reporter går på 72000 dollar). Bara den i dagens läge viktiga delen med att skicka ut DVD-kopior till medlemmarna kan uppnå miljonen dollar. Med nästan 300 filmer att välja mellan varje år är det självklart lättare för akademins medlemmar att rösta på en film de såg mer nyligen - och som de känner till - när omröstningen börjar i slutet av december. 

Galasäsongens början - kritikergrupper och fackförbund




Även om kritiker normalt har en någorlunda mer kritisk syn på detta ser även de på dessa filmer ur en annan synvinkel, de vet att det är dessa filmer som kommer vara med i kampen om guldstatyetter och vill inte vara sena med att påpeka det. Men kritikerna spelar även en annan viktig roll i detta spel, för de har makten att återuppväcka en film som kom ut tidigt under året. Utöver nomineringar till mindre galor som Independent Spirit Awards, Golden Globes och brittiska Bafta-galan erbjuder även december de olika kritikergruppernas priser. Dessa grupper kan vara bestående av samlade kritiker i städer, eller större mer övergripande grupper, som till exempel Critics Choice Awards, Broadcast Film Critics Association och National Board of Review. Det var genom starkt stöd hos dessa grupper The Grand Budapest Hotel återuppstod förra året, trots premiär i mars. 

Men om något ska lyftas fram som främsta indikator är det de olika bransch-relaterade fackförbunden - så kallade guilds - där aktiva utövare är medlemmar. Bland annat finns SAG (Screen Actors Guild), DGA (Directors Guild Awards), PGA (Producers Guild Awards) och WGA (Writers Guild Awards). DGA är de enda som inte annonserat nomineringar ännu, och den brukar vara den mest förutsägande! Dessa består till stor del av samma personer som sitter i akademin, vilket gör de till mer troliga att återupprepa sin röst. Stöd från till exempel både Golden Globe och SAG brukar ofta rendera i en Oscarsnominering, men undantag kommer alltid finnas (fråga bara Jennifer Aniston förra året). Får en film nominering för bästa ensemble vid SAG samt bästa producenter vid PGA brukar det båda gott inför bästa film på Oscarsgalan.



Att bli nominerad till bästa film - hur går omröstningen till?


Studios och kritiker kan försöka påverka vilka filmer som nomineras till bästa film bäst de vill, men det handlar i slutändan om drygt 6000 medlemmar i akademin som ska rösta. I kategorin bästa film får alla akademins medlemmar rösta, medan det i de flesta kategorier bara är de inom kategorin som får rösta (till exempel röstar skådespelarna på skådespelare). Och det är här det krångliga börjar - så läs noggrant. Vid Oscarsgalan 2009 nominerades fem filmer, varav ingen var en direkt publikfilm, vilket genererade relativt lågt intresse, till skillnad från om den allmänt och av alla hyllade The Dark Knight hade varit bland de fem. Detta gjorde att det hela omstrukturerades, och det blev från och med 2010 möjligt för mellan fem och tio filmer att nomineras, och förhoppningen var att mer publikt populära filmer skulle ha chansen (och ge tv-bolaget ABC högre tittarsiffror). Till en början fick de som de ville, publiksuccéer som Avatar, Upp, Inception och Toy Story 3 fanns med de följande två åren. Men förra året blev resultatet motsatt, och smalare filmer dominerade. 

Sedan 2012 får medlemmarna rangordna 1-5 filmer när de skickar in sin röst, och ordningen kan visa sig bli avgörande. Filmerna läggs i högar och ordnas efter antal första-placeringar. Då max tio filmer kan nomineras finns en kvot som räcker för att bli nominerad, den kvoten uppnås om en film får antal första-placeringar som är lika många som en elftedel av alla röster, plus en röst. Inte fler än tio filmer kan få det. Om en film får 10% röster eller mer utöver denna kvot kommer dess andra-placerade filmer omfördelas till de filmer i följd som ännu inte nått kvoten (dock räknas dessa som en halv röst), detta för en så bra bredd som möjligt. Samma sak görs med de filmer som får färre än 1% första-placeringar, däremot får de filmer som omfördelas härifrån en full röst här. Dessa fördelas till filmerna som får mellan 1-5%, dock brukar det sägas att filmer som får färre än 3% i första rundan kommer få det svårt. 


Efter omfördelningen följer en ny räkning, för att se hur många filmer som uppnår minst 5% första-placeringar. Är dessa mellan fem och tio stycken är de nominerade klara. Teoretiskt kan antalet vara färre än fem stycken, vilket leder till att processen börjar om, dock med en ny kvot på en sjättedel av alla röster, plus en, vilket skulle ge fem stycken nominerade filmer. Skulle det bli fler än tio filmer fortsätter den ursprungliga omfördelningen av röster tills det bara är tio kvar. Sedan omstruktureringen har det nominerats antingen nio eller som i fjol åtta filmer. Det är som ni märker en mycket krånglig process, och inte heller helt optimalt. När vinnaren sedan ska utses är det ett något enklare - men enligt många inte mycket bättre - system. Akademins medlemmar får återigen rangordna de nu nominerade filmerna. De ordnas även här utefter hur många första-placeringar de fått. Den film som hamnar sist stryks och listornas andra-placeringar fördelas om till de kvarstående filmerna, vilket kan göra andra- och tredje-placeringarna direkt avgörande. Den här processen fortsätter tills en film har fått mer än hälften av alla första-placeringar, vilket innebär vinsten.

I år är fältet med potentiella filmer bredare än någonsin, vilket vissa ser som ett tecken på att vi för första gången kan komma att få tio stycken nominerade filmer. Men tas matematiken i beräkning är det snarare mer troligt att det blir färre filmer än vanligt, hur tråkigt det än vore. Med tanke på det utspridda stödet som finns för så många olika filmer betyder det att även rösterna lär bli mer utspridda. Och när det viktigaste är att få första- respektive andra-placeringar på listorna är ett scenario där få filmer kommer över 5%-tröskeln inte omöjligt. Detta om en ska lita på Anne Thompson, vid Thompson on Hollywood, den mest respekterade och kunniga kritikern med koll på Oscars, som gissar på 5-7 nominerade filmer. Vilka filmer och vad dess chanser är i år följer nedan. 

Årets kandidater till Oscarsgalan 


Detta år har erbjudit oss en ovanligt osäker awards season, med bara en klar favorit. Men därefter är det knappt någon film som setts som självklar, trots många med potential att knipa förstaplatsen. Nedanstående rangordning är på ett ungefär hur ställningen ser ut inför de kommande Oscarsnomineringarna, men en hel del osäkerhet vilar ännu över detta drama, vilket självklart bara ökar spänningen. I beräkningarna tas så kallade ”precursor awards” med, som till exempel Golden Globes och Bafta-galan (även om det är i England) och kritikerpriser som Critics Choice Awards, samt branschförbundens fack, som SAG (deras motsvarighet till ”bästa film” är bästa skådespelar-ensemble, vilket jag i fortsättningen kommer syfta på) och PGA. Som mest kan tio filmer nomineras - även om det ännu aldrig skett, samt är svårt att uppnå, och som jag skrev tidigare kan det faktum att fältet är så pass brett göra att färre filmer än vanligt nomineras, hur motsägelsefullt det än låter.

1. Spotlight (regi: Tom McCarthy, Open Road)

Efter filmens hyllade premiär vid Venedigs filmfestival i början av september lyftes filmen fram som en tydlig möjlighet inför kommande Oscarsgala. Under hösten fortsatte den att lovordas var den än visades, och filmens stora och talangfulla skådespelar-ensemble, McCarthys precisa regi och välskrivna manus lyftes alla fram. De har skapat en både spännande och gripande bild av Boston Globes avslöjande av den skandal som visade att katolska kyrkan systematiskt sett mellan fingrarna då ett stort antal präster utsatt barn för övergrepp. Filmen har lugnt suttit kvar i pole position medan film efter film svikit eller inte varit starka nog. Dessutom har den visat starkt stöd hos kritikergrupper, och nominerats av både Golden Globes, Bafta, Critics Choice, SAG och PGA. På förhand gick snacket om filmen kunde bli en modern "All the President’s Men", svaret verkar vara ja, men frågan kvarstår om "Spotlight" kan göra vad den inte kunde, och vinna guldet. 

2. The Big Short (regi: Adam McKay, Paramount)

Ganska långt in på hösten var det få som trodde att filmen skulle hinna ha premiär i tid för Oscars. Men under AFI Fest i november visades den för första gången och började rulla ut på biografer i mitten av december. Även om filmen togs emot väl är det ingen film som toppat många listor i slutet av året. Men stjärnglans ska inte tas lätt på i Hollywood, och med Steve Carell, Christian Bale, Ryan Gosling och Brad Pitt i skådespelarlistan glänser denna starkt. Adam McKay har lämnat ren komedi bakom sig för detta smarta finanskris-drama. Började segla upp som Oscarskandidat i och med sina flertal Golden Globe-nomineringar som snart följdes upp av nomineringar från SAG, och nu senast även PGA, WGA och Bafta. Med tanke på att akademins allra största grupp består av skådespelare har filmer som denna och "Spotlight" - med en ensemble av respekterade och duktiga skådespelare - en fördel.

3. Mad Max: Fury Road (regi: George Miller, Warner Brothers)

Efter år av förseningar och problem vid inspelningen kom till slut George Millers fortsättning på Mad Max-trilogin ut. Med buller och bång fullkomligt exploderade publiken i Cannes över denna - klyschigt men aldrig varit mer sant - högoktaniga actionfilm, som av vissa anses vara tidernas främsta i genren. Några - främst ovan nämnda Anne Thompson - sa redan då att en nominering för bäst film fanns inom räckhåll, men få trodde att den skulle hålla. Men genom att bli alla kritikers kelgris återkom den till diskussionen mot slutet av året och är nu en farlig utmanare till Spotlight. Kommer få utbrett stöd inom många olika delar av akademin och troligtvis få flest antal nomineringar, vilket hjälper. Även om skådespelarna är magnifika är det ändå den gruppen som måste övertygas, för resten är säkerligen redan sålda. Stöd från Golden Globes, Critics Choice och PGA, med flera (dock inte hos Bafta när det kom till de stora kategorierna). 

4. The Martian (regi: Ridley Scott, 20th Century Fox)

Men Miller är inte den enda gamle räven som gjort storstilad comeback med en kritikerhyllad storfilm. Förvisso har Ridley Scott gjort fler filmer under senaste åren, men ingen har direkt övertygat sedan "Gladiator" år 2000. Vilket även får gälla för filmens skådespelare Matt Damon, som legat lågt på sistone. Men med denna smarta - men inte för smarta - och underhållande rymdsaga tog Scott alla med storm, publiken flockades till biograferna och kritikerna gav höga betyg. Kan vänta sig stöd från många kategorier, då produktionen är högkvalitativ och de många skådespelarna övertygar! Scott är dessutom en favorit i Hollywood, och hans rykte stjälper honom inte. Fått stöd från Golden Globes, PGA och WGA, men missade förvånande nog hos SAG.

5. The Revenant (regi: Alejandro G. Iñarritu, 20th Century Fox)

Filmen som sågs som en av de sena men starka utmanarna till "Spotlight". Men två frågor fanns, var den för rå för en bredare publik? Och kunde verkligen Iñarritu återkomma med en ny vinnare direkt efter sin vinst med "Birdman"? Svaren blev att frågorna kvarstår, det blev inte den knockout många förväntat sig efter trailern, men nog fick den god kritik. Däremot kan det vara så att dess Malick-ska element inte tilltalar tillräckligt många, även om respekten för hantverket är stort. Emmanuel Lubezki kan skriva historia genom att vinna en tredje raka Oscar för sitt naturligt belysta foto, och Leonardo DiCaprio ser ut att äntligen få sin guldgubbe. Inte en självklarhet, och missade hos SAG, däremot med stöd från Golden Globes, Bafta och PGA .

6. Room (regi: Lenny Abrahamson, A24)

Vid sidan om "Spotlight" var det främst "Room" som stack ut som en favorit under höstens filmfestivaler. Vid Toronto filmfestival vann den publikpriset för bästa film, något som slutat i en Oscarsnominering vid sex av de sju senaste galorna. Filmen har mottagits otroligt väl hos många olika publik-grupper, och dess gripande tema och hyllade skådespel har fångat mångas hjärtan. Brie Larson ser ut att kamma hem guldstatyetten för bästa kvinnliga huvudroll, och såväl 9-årige nykomlingen Jacob Tremblay som veteranen Joan Allen kämpar om varsin nominering. Skildrar en mor och hennes son, som växt upp isolerad från omvärlden inlåst i ett rum. Ett tips är att undvika trailers och recensioner som kan spoila filmens slut. Fått stöd från Golden Globes och Critics Choice, men missade något förvånande både SAG och PGA, vilket kan skada den.

7. Carol (regi: Todd Haynes, The Weinstein Company) 

Filmen inom tävlan på Cannes som stod ut som den troligaste kandidaten inför Oscarsgalan, vilket får gälla även idag. Det gripande kärleksdramat om två kvinnor i 50-talets New York är en av fjolårets starkaste, och lär få stöd från många kategorier, då kostymer, foto och musik alla hyllats. Men kanske främst har den magnifika skådespelarduon i Cate Blanchett och Rooney Mara lyfts fram (även om de riskerar att spela bort sig själva i skådespelarkategorierna genom att kandidera i fel kategorier). Även Todd Haynes är en välrespekterad regissör som här står för finstämd regi som aldrig faller på ens en punkt. Utöver "Fury Road" den stora vinnaren bland kritikergrupper och fick flest nomineringar av Golden Globes och flertal av Bafta, men missade förvånansvärt nog både vid SAG och PGA. Kan vara för lågmäld för vissa, och kan komma att missa på samma vis som "Foxcatcher" i fjol, som fick nomineringar för regissör och skådespel, men inte film.

8. Spionernas bro (regi: Steven Spielberg, Disney)

När Steven Spielberg gör en ny film så kommer den vara med i snacket inför Oscarsgalan, till och med "War Horse" blev nominerad! I "Spionernas bro" har han en stabil kandidat som dock inte sticker ut, och som förvisso har utbrett stöd, men inte lika starkt som många av de ovanstående filmerna. Men filmen osar av kvalitet på alla nivåer, och även här kommer en beundran för hantverket och dess många respekterade hantverkare spela in. Mark Rylance är favorit till att vinna för bästa manliga biroll och skådespelare kommer kunna uppskatta det fina arbete som görs av ensemblen. Missade hos Golden Globes och SAG, men återkom hos PGA och WGA och Bafta. 

9. Straight Outta Compton (regi: F. Gary Gray, Universal)

En av årets mer otippade Oscarskandidater, men som med stöd hos kritiker och publik seglade upp som en högst potentiell kandidat. F. Gary Gray lyckades skapa en gripande och sammanhållen bild av N.W.A. och dess storhetstid och eftermälet av deras uppbrott (även om kritik getts gällande möjligt förskönande). Inte minst övertygade den unga och rätt gröna skådespelartrion med Jason Mitchell, O’Shea Jackson Jr. och Corey Hawkins, tillsammans med veteranen Paul Giamatti. Efter den kritik akademin fått senaste åren som kulminerade i hashtagen #OscarSoWhite förra året vore det ett välkommet bidrag, som skulle gynna industrin och galan i sig - även om det självklart inte ska behöva vara en faktor. Stöd från SAG, WGA och PGA övertygar. 

10. Star Wars: The Force Awakens (regi: J.J. Abrams, Disney)

Inte bara krossar den sjunde filmen i Star Wars-sagan alla besöksrekord, det är även kritikerfavorit, och har hyllats på många håll och kanter. Och Hollywoods känsla av nostalgi ska inte underskattas! Många medlemmar växte upp med original-trilogin och många andra var med när de kom och revolutionerade industrin. Med tanke på att Abrams lyckats så väl med att kombinera det gamla med nytänkande talar den till många. Kommer få brett stöd i de tekniska kategorierna, och det skulle inte förvåna om den dyker upp på galan även i den ädlaste av kategorier. Något tv-bolaget ABC säkerligen hoppas på, då tittarsiffrorna troligtvis skulle skjuta i höjden (de tackar nog inte nej till publikfilmer som "The Martian" eller "Straight Outta Compton" heller). 

11. Brooklyn (regi: John Crowley, Fox Searchlight)

Den film som lyckats hålla momentum sedan Sundance filmfestival för knappt ett år sedan. Den börjar dock falna, trots bra mottagande under höstens festivalcirkus. Ett perioddrama med kvalitet i många led, och inte minst med en Saoirse Ronan i huvudrollen som ser ut att kamma hem sin andra Oscarsnominering. Missat hos många grupper, men fick välbehövligt stöd från PGA. 

12. Insidan ut (regi: Pete Docter, Disney Pixar)

Tillsammans med "Carol" och "Fury Road" en av de mest hyllade filmerna vid Cannes. Direkt seglade den fram som storfavorit till pris för bästa animerade film - som den lär ta hem - och en nominering för bästa originalmanus känns även det givet. Dock är det mindre säkert om den kan upprepa det Pixar lyckades med "Upp" och "Toy Story 3" - att nomineras för bästa film. Tanken är inte orimlig, för den är sannerligen älskad av alla, och tilltalar alla åldersgrupper. Svårare att bedöma då den enbart nomineras till priser för bästa animerade film hos andra grupper.

13. Sicario (regi: Denis Villeneuve, Lionsgate)

Den här typen av genre-film kommer alltid få det tuffare hos akademin. Villeneuves hårdkokta thriller har dock vunnit över såväl publik som kritiker, och har visat en hel del styrka hos guilderna, bland annat från PGA och WGA. Med stöd från tekniska kategorier är det inte omöjligt att den överraskar, och räkna med att veteranen Roger Deakins kammar hem sin 13:e nominering, Benicio del Toros biroll samt Jóhann Jóhannssons suggestiva musik är uppstickare som jag hoppas kunna överraska! 

14. Creed (regi: Ryan Coogler, Warner Brothers)

Att den sjunde installationen i Rocky-serien skulle ses som en Oscarskandidat kändes inte troligt när nyheten om den först annonserades ut. När "Fruitvale Station"-duon Ryan Coogler och Michael B. Jordan klev ombord blev däremot sannolikheten större. Precis som Abrams gjort med "Star Wars" har Coogler med "Creed" använt det bästa från förr samt blandat in moderna element. Filmen har blivit en kritikersuccé men dock inte riktigt fått det momentum av kritikergrupper och andra galor som den skulle ha behövt i slutet av året. Däremot har Sylvester Stallone seglat upp som en het kandidat till bästa manliga biroll. 

15. Beasts of No Nation (regi: Cary Joji Fukunaga, Netflix)

Övergripande en av fjolårets mest hyllade filmer, men det faktum att den porträtterar något så brutalt - och för många avlägset - samt att den visas på Netflix kan tala emot den. Fukunagas hantverk och Idris Elbas och Abraham Attahs skådespeleri respekteras med all säkerhet, och dess stöd från SAG hjälper. 

16. The Hateful Eight (regi: Quentin Tarantino, The Weinstein Company)

Tarantino ska aldrig räknas bort. Men det verkar som om han har gjort en något för splittrande film, och både fans och kritiker både hyllar och spyr galla över den. Men det är en mycket välgjord film med utmärkt skådespeleri, däremot har den inte fått mycket stöd som talar för den, och kanske får Tarantino nöja sig med hopp om nomineringar för sitt manus, Jennifer Jason Leighs biroll, Bob Richardsons storslagna 70mm-foto och Ennio Morricones musik.

Övriga

Den amerikanska publiken svek tyvärr "Steve Jobs", Danny Boyles teatraliska treakts-film baserat på Aaron Sorkins manus. Förvänta er nomineringar åt bland annat Michael Fassbender och Kate Winslet, men bästa film blir tufft.

Trumbo fick förvisso stöd från SAG och Bryan Cranston och Helen Mirren är respekterade och kan bli nominerade, men den anses för svag som film för att lyfta den (dock ska inte Hollywoods kärlek till filmer om sig själva underskattas).

Filmer som "The Danish Girl", "Joy" och "Black Mass" kan komma att få skådespelarnomineringar, men är som filmer allt för svaga för att ha en chans.

Vissa har trott att ungerska förintelsedramat "Son of Saul" skulle kunna göra en "Amour", och kan fortfarande överraska, men då krävs mycket. Given vinnare av bästa utländska film dock.

"Ex Machina" har börjat bygga momentum, främst genom Alicia Vikander och förvånansvärt stöd från PGA samt mer förväntat stöd i sitt hemland av Bafta, men det kan vara för sent, och filmen för smal.

Vilka filmer tror och hoppas ni ska bli nominerade till Bästa film?

Martin Eriksson
Gästskribent
Gästskribent