En orgie i produktplacering

2 Oktober 2014 | 21:30

"Transformers: Age of Extinction" - en orgie i produktplacering

Bilar, energidryck, bankkort och Hong Kong. Michael Bay-filmen en välfylld annonsmarknad.

Att produktplacering är en vanlig företeelse i många filmer är ett välkänt faktum, men sällan har denna form av reklam tagits till den senaste "Transformers"-filmens höjder. 

Det dröjer inte långt in i filmen förrän regissören Michael Bay inkluderat ett företagsnamn (och dessutom framhävt sitt eget efternamn i detsamma), och därefter följer en inte så subtil uppvisning av företag och logotyper. Dessa inkluderar diverse bilmärken, drycker, kakor, kläder, banker och hela samhällen som Hong Kong och Folkrepubliken Kina. Allt detta medan Marky Mark hoppar runt och svettas och Jean-Luc Picard sitter i en annan galax och suckar. Se själva:


Det är lätt att bara sitta och svära över och klaga på detta, men det är också intressant att titta närmare på hur filmindustrins ekonomi fungerar och hur den globala utvecklingen spelar in. Kina är en enorm marknad och ekonomisk stormakt, och att använda denna för att finansiera och marknadsföra en storfilm bör naturligtvis vara en ekonomiskt god idé. 

Vad man däremot kan ställa sig frågande till är hur detta genomförs och ska genomföras - för inte är det väl så här det ska göras?