Skribent

Andreas Samuelson

16 juni 2013 | 14:01

Topp 10: Kvinnliga regissörer

Både i Sverige och Hollywood röjer kvinnliga filmskapare stora framgångar och vi ser med glädje att man börjar närma sig någon slags jämställdhet i filmens värld. MovieZine hyllar de i sin mening bästa kvinnliga regissörerna.

Kvinnliga filmskapare uppnår mer och större respekt. Sofia Coppolas femte långfilm "The Bling Ring" har biopremiär i dagarna medan populära, kvinnoregisserade filmer som "Zero Dark Thirty", "Ego" och "Yoko" släpps på DVD. Samtidigt är det fortfarande bara fyra år sedan den första regi-Oscarn gick till en kvinna och i Sverige kritiseras filmstöd till kvinnliga regissörer. Vi räknar dagarna tills en filmkonstnärs kön kvittar - fram till dess listar vi de främsta, kvinnliga regissörerna i filmens värld.

10. Catherine Hardwicke

Okej, halva världen hatar "Twilight". Och "Red Riding Hood" var ett svårförlåtet elände. Men icke att förglömma så inledde Hardwicke sin karriär med desto mer eggande och välberättade filmer. Debuten "Tretton" var ett starkt, ärligt tonårsdrama och "Lords of Dogtown" en nostalgisk inblick i 1970-talets skate- och surfarvärld. Vi hoppas såklart att hon återvänder till dessa filmers inbjudande stil i kommande thrillern "Plush".

9. Mary Harron

Kanadensiskan regidebuterade med den vågade indiefilmen "I Shot Andy Warhol" om det riktiga mordförsök på populärkulturlegenden. Hon följde upp med den kultförklarade filmatiseringen av Bret Easton Ellis våldsamma "American Psycho" där hon utvecklade sin förkärlek till våld och svart humor. Har sedan dess regisserat en rad populära TV-serier och gjorde senast den lite underskattade vampyrfilmen "Moth Diaries".

8. Mira Nair

Indiska Nair slog igenom 1988 med sin första spelfilm "Salaam Bombay!" (efter en rad dokumentärer). Det starka dramat om gatubarn i Indien nominerades till en Oscar och banade vägen för Nair in i Hollywood. Hon fortsatte dock göra filmer med mer etniska teman men med större stjärnor som Denzel Washington ("Mississippi Masala") samt Marisa Tomei och Anjelica Huston ("The Perez Family"). Fick en kommersiell hit med den mer lättsamma men desto charmigare "Monsunbröllop" och återvände nyligen till politiska ämnen i "Den ofrivillige fundamentalisten".

7. Andrea Arnold

Brittiskan med ett förflutet som TV-aktris sadlade om till kortfilmsregissör för att så småningom debutera med "Red Road", ett starkt hämnddrama och en av tre delar i Lars von Triers experiment. Hon följde upp med välförtjänt hyllade och prisbelönade "Fish Tank" samt en nyversion av "Wuthering Heights" som båda skvallrade om att vi har en intelligent och nytänkande filmskapare att räkna med.

6. Ella Lemhagen

Få kan skildra den spretiga, naiva och nyfikna barn- och ungdomen som den rebelliska Ella. Med debuten "Drömprinsen - filmen om Em" visade hon att tonårsfilm kan vara både häftig och sagolik på samma gång. Har sedan dess skildrat allt från drömmar om träffa sin pappa ("Tsatsiki, morsan & polisen") till att bli pappor ("Patrik 1,5") med perfekt kombination av charm och allvar.

5. Jane Campion

Nyzeeländskan slog igenom med udda lågbudgetdramat "En ängel vid mitt bord" innan hon med "Pianot" tog både Hollywood och Oscarsjuryn med storm. Det vackra dramat gav Campion en välförtjänt statyett för manus samt en nominering för regi (som andra kvinnan någonsin). Hon behöll sin egensinniga, dystra ton i några intressanta om än inte helgjutna Hollywood-försök innan hon gjorde en strålande, brittisk comeback med ljuvliga "Bright Star". Har på sistone regisserat miniserien "Top of the Lake" men framtida filmprojekt är likväl spännande.

4. Penny Marshall

Som lillasyster till veteranen Garry och med ett längre förflutet som skådespelerska i TV-serier som "Gänget & jag" och "Laverne & Shirley" var steget till en karriär bakom kameran inte långt borta. Men redan på 1980-talet visade hon upp skicklighet genom att både roa och beröra med hitkomedin "Big" som om något stärkte Tom Hanks stjärnstatus och skapade en trend med kroppsbytarfilmer. Hon åtog sig framgångsrikt en mer seriös ton i "Uppvaknanden", med Robin Williams och Robert De Niro i ovanligt nedtonade roller, och skildrade feministisk sporthistoria i "Tjejligan". Har mest gjort TV efter underskattade, verklighetsbaserade "Pojkarna i mitt liv" men vi ser fram emot kommande filmcomebacken "Effa" om baseballegenden Effa Manley.

3. Sofia Coppola

Skådespelarkarriären för dottern till "Gudfaderns" skapare började och slutade i stort sett med insats i gangstertrilogins tredje del. Men regidebuten med "Virgin Suicides" bevisade att hon ärvt faderns konstnärliga talanger och för andra filmen "Lost in Translation" knep hon en Oscar för Bästa manus samt blev den första amerikanska (och tredje kvinnan) som nominerats för regi. Senare filmerna har mottagits med blandad kritik men hennes fingertoppskänsla för udda historier om utanförskap och ensamhet, med sin säregna svarta humor, fortsätter att väcka intresse.

2. Susanne Bier

Danska Bier debuterade med bitterljuva, svenska komedin "Freud flyttar hemifrån" och har sedan dess rört sig mellan mer lättsam, blågul film och tyngre, danska dramer. Hanterar galant känsliga ämnen som krig ("Bröder"), otrohet ("Älskar dig för evigt") och föräldralösa barn ("Efter bröllopet") med en känsla för värme och ömhet i eländet. Tog hem Oscar för Bästa utländska film med sitt starka drama "Hämnden" som hon originellt nog följde upp med en lättsmält romcom ("Bröllop i Italien").

1. Kathryn Bigelow

Historisk som första kvinna att vinna både Oscar, BAFTA och Director's Guild of America Award (samt den första att "stjäla" statyetten framför näsan på ett ex, James Cameron). Men förutom dessa mustiga meriter så har Bigelow visat prov på kraftfulla, laddade historier ända sedan genombrottet med sin unika vampyrvästern "Natten har sitt pris" 1987. I filmer som "Point Break", "Strange Days", senaste "Zero Dark Thirty" och inte minst Oscarssuccén "The Hurt Locker" har hon framgångsrikt kombinerat hårdkokt action med svidande samhällskritik. Har en stabil karriär utstakad och alla är vi nyfikna på vad som väntar härnäst.

Bubblare:

Nora Ephron, Sally Potter, Sarah Polley, Liv Ullman, Antonia Bird, Jodie Foster, Lina Wertmüller, Amy Heckerling, Claire Denis, Julie Taymor, Darnell Martin, Sharon Maguire, Penelope Spheeris, Barbra Streisand, Maria Blom, Gurinder Chadha, Rebecca Miller, Adrienne Shelly, Lynn Shelton, Kasi Lemmons, Tamara Jenkins, Christine Jeffs, Lena Koppel, Lisa Cholodenko, Shari Springer Berman, Miranda July, Kimberly Pierce, Teresa Fabik, Lynne Ramsay, Valerie Faris, Lone Scherfig, Nicole Kassell, Isabel Coixet, Julie Delpy, Niki Caro, Jamie Babbit, Nancy Meyers, Anne Fontaine, Agnès Varda, Randa Haines, Karyn Kusama, Tanya Wexler, Phyllida Lloyd, Kelly Reichardt, Agnieszka Holland, Margarethe von Trotta, Gina Prince-Bythewood, Betty Thomas.

Dessa vill vi se mer av:

Haifaa Al Mansour (Den gröna cykeln), Jennifer Westfeldt (Friends with Kids), Pernilla August (Svinalängorna), Debra Granik (Winter's Bone), Lena Dunham (Tiny Furniture), Courtney Hunt (Frozen River), Patty Jenkins (Monster), Hana Makhmalbaf (Buddha föll av skam), Maud Nycander (Palme), Kristina Lindström (Palme), Ursula Meier (Syster), Maïwenn (Polis), Shona Auerbach (Dear Frankie), Céline Sciamma (Tomboy), Anna Boden (It's Kind of a Funny Story), Maryam Keshavarz (Förbjuden kärlek), Gabriela Pichler (Äta sova dö), Alexandra Therese Keining (Kyss mej), Lisa James-Larsson (Ego), Lorene Scafaria (Seeking a Friend for the End of the World), Lisa Aschan (Apflickorna), Lisa Langseth (Till det som är vackert), Ava DuVernay (Middle of Nowhere).

Läs också:

Topp 10: Roligaste kvinnorna på film

Topp 10: Comeback, ja tack

Topp 10: Filmer att se på Kvinnodagen

Topp 10: Häxor på film

Topp 10: Filmromanser att undvika

Fler topp 10-listor...

| 16 juni 2013 14:01 |