"Ta tillbaka Guldbaggen för visuella effekter"

18 Januari 2014 | 11:01

"Ta tillbaka Guldbaggen för visuella effekter"

Svenskarna är bland de bästa i världen på specialeffekter, ändå uppmärksammas det inte. Specialeffektsmakarna ser ett stort problem.

Det var för bara två år sedan som Guldbaggen för Särskilda insatser delades upp i fler kategorier: bland annat Bästa musik, Bästa scenografi och Bästa visuella effekter. Den sistnämnda är en kategori som tyvärr lyser med sin frånvaro igen i år. Det är otroligt tråkigt, tycker Ysabel Knyphausen, marknadschef på Fido - ett Stockholmsbaserat företag som bidragit med specialeffekterna till filmer som "Underworld: Awakening" och "Känn ingen sorg". 

- Sverige ligger i framkant på det området, så det är märkligt att man inte väljer att vårda det. Vi brukar vara bra på att lyfta fram exportvaror och duktiga företag, men här har de inte tänkt till. Vi är otroligt stolta över vårt jobb, men det är få kanaler där det kan bedömas och vinna priset. Här väljer det största filmpriset i Sverige att ta bort kategorin. 

Specialeffekter på film är inte bara rymdskepp och CGI-monster, som man lätt kan tro. Ysabel Knyphausen förklarar:

- "LasseMajas detektivbyrå: Von Broms hemlighet" är till exempel helt filmad framför greenscreen, med digitala miljöer. "Känn ingen sorg" som vi har jobbat med har både synliga och osynliga effekter. Sen har vi ju "Hundraåringen" med många effekter.

Alla miljöer i "LasseMajas detektivbyrå" är skapade i datorn

Svenska Filminstitutet svarar med att just Guldbaggen för Visuella effekter skapade stora problem i nomineringskommittén. Problem som sedan kvarstod för ledamöterna i vinnarjuryn:

- Man hade svårt att utskilja/veta/förstå vad som var specialeffekter och vad som var visuella effekter, det vill säga vilka effekter som skapats framför kameran under inspelning och vilka effekter som skapats digitalt. Och många visuella effekter går ju heller inte alltid att identifiera om de är tillräckligt bra gjorda - vilket också är själva poängen i illusionsmakeriet, skriver Jannike Åhlund, Guldbaggejuryns ordförande, i ett mail till MovieZine. 

- Till detta tillkom det faktum att det är ganska få filmer i Sverige under ett spelår som innehåller avancerade visuella effekter. Jag kan mycket väl förstå att det finns en besvikelse bland dem som arbetar med visuella effekter - kanske särskilt ett år som detta då det bjuds på finfina effekter i exempelvis "Känn ingen sorg" och "Hundraåringen". 

"Hundraåringen" är full av mer eller mindre dolda visuella effekter

- Det är klart synd att de inte tar hjälp av oss i branschen inför urval i nomineringskommittén, svarar Ysabel Knyphausen. 

- Det finns många i Sverige som gärna hjälper till och har gedigen kunskap att bedöma vad som är vad. I Sverige är vi oerhört duktiga inom området, det är en växande bransch som absolut behöver få mer ljus på sig. Så den förklaringen känns tyvärr svag. 

Fido har på sistone bland annat arbetat med brittiska "David Attenborough's Natural History Museum Alive". Jobben från utlandet blir allt fler och Ysabel Knyphausen ser en risk i att talangerna flyttar från Sverige:

- Attenborough-uppdraget får vi som svensk studio för att vi är bäst på den typen av jobb. Det blir mer och mer så att de svenska företagen sticker utomlands. Svensk film blir bara bättre och bättre men även svenska regissörer försvinner utomlands. Man måste vårda och lyfta de talanger som finns.

Guldbaggegalan 2014 går av stapeln på måndag.