Serie

Skribent

Anders Eklöf

28 augusti 2021 | 12:00

Intervju: Svenska Nilla är stuntkvinna i storfilmer och spel

Den 27 år gamla stuntkvinnan Nilla Hansson har gjort stunts till tv-serier som "Snabba Cash" och fått göra motion capture till huvudpersonen i spelet "Horizon Forbidden West".
I film och tv-världen är det relativt få som känner till vem som gör de allra mest våghalsiga stuntscenerna i den senaste Marvel-filmen, utan fokuset ligger oftast på rollprestationen hos Scarlett Johansson eller Robert Downey Jr. I Sverige finns det ännu färre kända namn inom stuntbranschen, men de existerar. 
 
En av dessa är Nilla Hansson, 27, som har erfarenhet som stuntkvinna i svenska filmer och tv-serier som "Snabba Cash", "Morden i Sandhamn", "Nelly Rapp" och de senaste "Jönssonligan"-filmerna, samt med motion capture* för internationella spel som det kommande "Horizon Forbidden West" och "Star Wars: Battlefront". 
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Hennes första jobb i branschen var under andra säsongen av den svenska humorserien "Grotesco" (2017), medan första motion capture-jobbet var som zombier som skulle köras på av en lastbil i ett av de senare "The Walking Dead"-spelen. 
 
För MovieZine berättar hon att det aldrig var någon självklarhet att jobba i branschen, då hon egentligen aldrig närt någon dröm om att jobba med stunt utan att det snarare växte fram på senare år.
 
- Jag visste absolut inte att det var ett yrke man kan ha eller hade inte reflekterat över att jag skulle jobba med stunts eller ens film, säger hon. 
 
När hon var yngre höll hon på mycket med idrotter som brottning och stavhopp, men även en hel del musikal och teater. Efter att hon fick stressfrakturer och inte kunde hålla på med stavhopp längre i gymnasiet, sökte hon till en musikalutbildning och fick senare jobb på den västerninspirerade temaparken High Chaparall i Småland. 
 
Där såg hon stuntmän ramla från tak, rida på hästar och slåss - vilket fick henne att tänka: "det där hade jag varit bra på". 
 
- Jag såg det och tänkte att det där är perfekt för mig. Där och då bestämde jag mig för att satsa på att bli stuntkvinna. Till slut fick jag mitt första jobb, som ledde till det andra och tredje. Branschen är så liten, så efter de två-tre första jobben kände alla till mig, så jag har jobbat sedan dess. 
 
032c1d7e6fe2990f4e436271c74dc710 nillasva cc 88rd
 
Tittar du på mycket filmer och tv-serier? 
 
- Jag kan titta på det mesta, men oftast om jag väljer själv är det absolut skit. Reality-serier eller dåliga romcoms. Jag och mitt huvud är så himla igång hela tiden, så när jag tittar på saker vill jag bara stänga av. Jag pallar inte att bry mig om det jag kollar på. Men absolut tycker jag det är jättekul att se en actionrulle med häftiga stunts, för det är ändå det jag jobbar med. 
 
Efter att ha fått in en fot i spelbranschen med motion capture i spel som "Battlefield V", blev hon sugen på att börja spela mer tv-spel. Det första blev "Horizon Zero Dawn", som hon tyckte var grymt bra. 
 
- Huvudpersonen Aloy är en väldigt cool karaktär och jag blev nyfiken på vem som gjorde stunts. Efter det har jag faktisk inte fastnat för något spel, så jag får vänta på tvåan. 
 
 
När en producent på studion Goodbye Kansas i Stockholm senare sa till henne att de har ett projekt på gång som skulle passa henne, som visade sig vara just Aloy i uppföljaren "Horizon Forbidden West", blev hon paff. 
 
- Då hade jag precis spelat det första spelet kanske ett halvår innan, så jag tyckte det var ashäftigt. Efter lite fram och tillbaka fick jag testa och de (Guerrilla Games) tyckte det funkade skitbra, så jag fick det. 
 
Här kan du se olika motion capture-uppdrag som Nilla har gjort: 
 
 
Hur viktigt är det för dig vilken karaktär du gestaltar? 
 
- Även när jag jobbar med stunts, tycker jag det är väldigt viktigt. Det påverkar allt i hela stuntet, vilken karaktär det är som utför det här fallet eller slaget. Jag tror inte att de (Guerrilla Games) vara så vana på att någon tänker så. Aloy är en karaktär som har så mycket personlighet. Om man bara gör stuntet utan att tänka efter, tappar man många små detaljer. 
 
Nilla är inte ensam om att gestalta Aloy, utan delar motion capture-uppdragen med flera kvinnor runt om i världen inklusive skådespelaren Ashly Burch som gör hennes röst (senast sedd i tv-serien "Mythic Quest"). 
 
- Det är så häftigt med spel, att man kan plocka de bästa kompetenserna från olika personer för att skapa den bästa tolkningen av rollen. 
 
Vad är det häftigaste du fått göra som Aloy? 
 
- Jag har gjort så mycket sjuka grejer i "Horizon Forbidden West". I någon scen faller det grejer överallt, hon hoppar och springer. Allt ha blivit som en dimma av coola grejer. Jag har också så höga prestationskrav på mig själv, så det blir ofta att jag blir glad bara över att folk är nöjda. Det händer mer att jag tycker det är kul när jag får göra stunts som kanske inte är de svåraste, utan när det blir mycket karaktärisering. 
 
 
Hur skiljer det sig från att arbeta med motion capture och stunt? 
 
- En stor skillnad är att motion capture kräver mycket mer av utövaren än när vi gör stunts till tv och film. När det är stunt kanske man gör en scen under en hel dag, som att hoppa från en båt. När vi gör motion capture är det ganska slitsamt. Vi jobbar så att svetten rinner och dricker vatten så fort det är pauser. Man blir helt slut, vilket också är det som är så himla kul. Det är häftigt att se vart ens gräns går. 
 
Har du något stunt du kommer ihåg extra mycket? 
 
- I filmen "Tills Frank skiljer oss åt" åkte jag på en rail med skidor och skulle trilla. Just komiska stunt är så sjukt kul att få göra, för de är lite "extra". Jag åkte på railen och fick den mellan benen. Det är ett extra bra stunt för tjejer att göra och alla killar blir ganska impade, skrattar hon.
 
 
Har du någon drömroll du skulle vilja göra inom stunt eller motion capture? 
 
- Jag hade en vecka för något år sedan när vi gjorde trailern för "Horizon: Forbidden West" två dagar och sen en trailer för "Star Wars: Battlefront II" där jag spelade Rey och sprang runt med ljussabel. Då tänkte jag "hur ska jag kunna toppa den här veckan?". En dröm är att få göra en egen karaktär, som man helt själv får skapa ett kroppspråk till. 
 
Har du några drömmar om Hollywood eller amerikanska blockbuster-filmer? 
 
- Jag vet inte, jag är så hemmakär. Det är lite tvådelat. Det hade varit superkul att få vara med i ett sånt stort projekt och få vara "lead double" åt en superhjältinna, men det innebär också att jag måste vara borta åtta månader. Jag vet inte om det känns värt det, när jag redan får göra såna här häftiga karaktärer och samtidigt träffa vänner och familj på kvällarna. Det är en sjuk lyx faktiskt. Jag kanske kommer ångra mig om några år att jag inte ansträngde mig mer, men det återstår att se. Jag har några år kvar, skrattar hon. 
 
Ja, vad är egentligen bäst före-datumet på en stuntperson? 
 
- Det skulle kunna vara imorgon om jag råkar göra ett stunt som går väldigt snett. Det händer olyckor flera gånger om rået där stuntutövare inte kommer kunna jobba igen. Det är en verklighet som jag inte tror att många tänker på, att det är en 100 procentig skaderisk. Det är ingen som aldrig skadar sig någon gång. Det är nog väldigt individuellt hur länga man orkar med och vad man jobbar med. Det blir ofta en organisk skiftning att man börjar koordinera mer än att utöva. Jag hoppas kunna hålla på tills jag är sjuttio. 
 
Har du någonsin känt dig rädd för din hälsa eller ditt liv? 
 
- Nej, speciellt i Sverige hamnar vi väldigt sällan i sådana situationer. Det är väl att vi pushar våra kroppar till gränsen ibland, men då skrattar vi oftast och går vidare. Jag har blivit väldigt fokuserad på styrke- och stabilitetsträning för att kunna hålla på. 
 
032c1d7e6fe2990f4e436271c74dc710 nillaho cc 88vding
Från en reklamfilm för cykelhjälmen Hövding
 
Vilken är den största utmaningen i den här branschen? 
 
- När det gäller motion capture är det absolut att du aldrig någonsin kommer bli för bra på det du gör. Det går alltid att hoppa längre, göra saker snabbare eller stabilare. När din karaktär beskrivs som "den mäktigaste krigaren någonsin" och jag är en tjej från Skåne som bara försöker hoppa i de skorna och göra något som kan likna det, är det en stor utmaning. Det är dock väldigt kul när man lyckas med det. 
 
Hur är det att jobba som kvinna i en ganska mansdominerad bransch? 
 
- En sak som är positiv är att folk blir väldigt mycket mer imponerade ganska mycket snabbare när jag gör grejer än när killarna utför stunts. De behöver göra väldigt coola grejer för att det ska bli imponerande medan det räcker att jag typ springer snabbt för att de ska säga "gud, vad snabb du är". Samtidigt kände jag i början och kanske fortfarande, att jag måste bevisa mig mer för branschen för att få folk att lita på ens kompetens. När jag började jobba med stunts kändes det som att jag behövde vara en klar stuntkvinna som måste vid jag går för på en gång. Det är bara de senaste 20-30 åren som tjejer ens har gjort stunts. Jag tror fortfarande att många koordinatorer behöver vänja sig att tjejer kan göra hårda stunts. 
 
Känner du att man som stuntperson får det erkännande du förtjänar? 
  
- Jag tror inte att folk förstår hur hårt vi jobbar och vilken risk vi utsätter oss för eller hur stor del av projekten vi faktiskt är. Samtidigt är jag så van från tv och film att stuntutövaren inte ska synas, annars har man gjort. 
 
Hon berättar att när hon arbetade med andra skådisar som är mer vana att spela en roll under utvecklingen av "Horizon Forbidden West", kunde vissa tycka det var störande att behöva hoppa in i "någon annans skugga", som när de behövde matcha ansiktet till någon annans röst. 
 
- Jag tyckte det var en kul utmaning, men de som var mer renodlade skådisar tyckte det tog ganska mycket på egot. Rent generellt har inte vi stuntpersoner så mycket ego, men ju mer uppmärksamhet vi får desto mer kan vår bransch utvecklas. 
 
Brukar du ta del av den färdiga produkten efter ett jobb? 
 
- Det brukar jag göra, men ofta tar det så lång tid innan själva filmen eller tv-serien kommer ut, så man glömmer ofta av det. När vi gör trailers för spel, är det skitkul. Det är en väldigt direkt "payoff", då det är kort produktionstid på några dagar som resulterar i en asfet trailer. När jag kollar på dem tänker jag"fan vad coolt att det där är jag". Det är så häftigt. 
 
Brukar du lägga märke till stunts i actionfilmer eller tänka på att det är en människa bakom spelfigurens rörelser? 
 
 
*Motion capture är en teknik för att spela in rörelser, för att få datorgenererade karaktärer i spel och film att röra sig verkligt.
| 28 augusti 2021 12:00 |