Film

Skribent

Andreas Samuelson

12 april 2020 | 13:00

13 amerikanska remakes på svenska filmer

Svensk film blir allt hetare och allt fler titlar görs om till amerikansk film av Hollywood. Här är några exempel på när utlandet nyinspelat svenska rullar, med blandat resultat.
Ruben Östlunds "Turist" har just fått en amerikansk remake. Snart kommer “En man som heter Ove” med Tom Hanks i Rolf Lassgårds roll, “The 100-Year Old Man” med Will Ferrell som substitut för Robert Gustafsson samt "Alone" baserad på thrillern "Försvunnen". Även ”Snabba cash”-remaken sägs “Easy Money” sägs också vara i rullning.
 
Men detta är knappast första gångerna som utländska filmproducenter upptäckt att svensk film kan leverera bra historier och försökt göra egna versioner. Redan på 1930-talet började Hollywood stjäla filmidéer från Sverige och minst två av Ingmar Bergmans klassiker har gjorts om. Här är 13 utländska nyinspelningar av svenska filmer som du kanske missat.
 
 

Downhill (2020)

 
Ruben Östlunds drama "Turist" om två föräldrar vars relation sätts på prov under en skidresa gav regissören internationell uppmärksamhet och filmen skördade framgångar utomlands med engelska titeln. När den amerikanska remaken med Will Ferrell och Julia Louis-Dreyfus släpptes sex år senare var dock varken kritiker eller publik lika imponerade.
 
 

A Woman's Face (1941)

 
Ingrid Bergman spelade huvudrollen som den kriminella, vanställda utpressaren Anna Holm i dramat "En kvinnas ansikte" (1938) baserad på belgiska Francis de Croissets pjäs. Även den amerikanska versionen utspelas i Sverige men med Joan Crawford i en av sina högst aktade roller som Anna och George Cukor (”My Fair Lady”, ”A Star is Born”) i registolen.
 
 

The Invisible (2007)

 
När ungdomsthrillern ”Den osynlige”, baserad på en roman av Mats Wahl, släpptes 2002 med Gustaf Skarsgård och Tuva Novotny var det få som väntade sig att den skulle få en Hollywood-remake. David S. Goyers (”Blade: Trinity”) thriller med bland annat ändrat slut blev dock en snabbt glömd flopp. Bättre gick det för de svenska skådespelarna samt birollsinnehavaren Joel Kinnaman som så småningom skördade egna framgångar i Hollywood.
 
 

The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

 
Det tveklöst mest kända exemplet på när Hollywood fiskat upp en svensk framgång och åtminstone försökt upprepa den. Stieg Larssons populära böcker om Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist blev lika populära filmer med Noomi Rapace och Mikael Nyqvist, som båda snart odlade karriärer i Hollywood likaså. David Finchers version, som även den utspelade sig i Stockholm (med bisarra accenter…) blev dock inte den enorma framgång man tänkt sig.
 
 

Intermezzo (1939)

 
Det svenska originalet med samma titel släpptes endast tre år tidigare med Gösta Ekman (den äldre) och Ingrid Bergman i huvudrollerna som en världsberömd musiker respektive kvinnan han förälskar sig i. Nyinspelningen hade även denna gång Bergman i den kvinnliga huvudrollen, i sin Hollywood-debut och den Oscarsnominerade filmen anses vara en av Hollywoods mest klassiska kärlekshistorier. En tredje version gjordes 1980 med svenska titeln ”På väg igen”.
 
 

La charrette fantôme (1939)

 
Victor Sjöströms filmatisering av Selma Lagerlöfs "Körkarlen" är en av Sveriges mest ikoniska filmklassiker. Så det var kanske ingen större överraskning att utlandet ville pröva lyckan med samma historia. I detta fall var det dock fransmännen med filmen vars originaltitel kan översättas i stil med ”Spökkärran”. Skulle ursprungligen haft premiär på första upplagan av filmfestivalen i Cannes innan den ställdes in.
 
 

Last House on the Left (1972)

 
Tro det eller ej, när skräcklegenden Wes Craven gjorde sin ökänt våldsamma debut baserade han den på ingen mindre film än Ingmar Bergmans ”Jungfrukällan”. Där Bergman hanterade temat med våldtäkt och hämnd på ett mer subtilt sätt så chockade Craven med våld som gav knappast gjorde den till någon kritikerfavorit. Den har med åren dock blivit en kultfavorit och fick en egen nyinspelning 2009.
 
 

Let Me In (2010)

 
”Låt den rätte komma in” baserad på John Ajvide Lindqvists vampyrroman var en av 2008 års mest hyllade svenska filmer och gav regissören Tomas Alfredson en fribiljett till Hollywood. När ”Cloverfield”-regissören Matt Reeves gjorde en amerikansk version med Chloe Moretz i huvudrollen så mottogs den väl av kritikerna men publiken svek och den blev en av de minst inkomstbringande studiofilmerna 2010.
 
 

Naked (2017)

 
Kanske den mest bisarra titeln på listan. För de som inte minns, svenska ”Naken” var en ”måndag hela veckan”-inspirerad lågbudgetkalkon med en rad B-kändisar i rollerna. 17 år senare väljer skådespelaren/manusförfattaren Marlon Wayans, mest känd för ”Scary Movie”- och ”Haunted House”-filmerna, att göra en amerikansk nyinspelning för Netflix. Kritikerna var inte nådiga och totalsågade.
 
 

The New Adventures of Pippi Longstocking (1988)

 
Efter flera populära och älskade filmer om världens starkaste – och snällaste – tjej med Inger Nilsson i huvudrollerna så var Astrid Lindgren tveksam när Hollywood-producenter ville göra amerikansk film av figuren. De lyckades övertala henne men kanske skulle hennes tvekan agerat som en förvarning – filmen totalfloppade och kritikerna var enat negativa såväl här hemma som andra sidan Atlanten.
 
 

Solstice (2008)

 
Den dansk-svenska rysaren ”Midsommar” med blågula stjärnorna Tuva Novotny och Per Oscarsson kom och gick lite när den släpptes 2003. Därför var det aningen oväntat att filmen om en ung man som kanske hemsöks av sin syster som begått självmord fick en amerikansk remake. Daniel Myrick (”Blair Witch Project”) regisserade, Shawn Ashmore och Amanda Seyfried medverkade och såväl kön på huvudperson som miljö (till Louisianas träskmarker).
 
 

A Little Night Music (1977)

 
Ännu en Ingmar Bergman-klassiker som skändats. Hans internationella genombrott "Sommarnattens leende" (1955) hyllades världen över och inte oväntat satte Hollywood så småningom tänderna i den. Men den tysk-amerikanska versionen, som tog efter Stepehn Sondheims musikal var inte lika framgångsrik. Kritikerna sågade och hånade specifikt stjärnan Elizabeth Taylors pendlande vikt i filmen.
 
 

Servants' Entrance (1934)

 
Sigrid Boos norska roman ”Vi som går kjøkkenveien” blev film först 1932 i regi av legenden Gustaf Molander och med Tutta Rolf, som själv hamnade i Hollywood så småningom. Komedin "Vi som går köksvägen" om en rik flicka som slår vad om att hon klarar av jobb som hembiträde blev bara två år senare amerikansk film. Filmen är kanske mest känd för en musikalscen av Disney, som var ett tidigt exempel på kombination av tecknat och riktig film.
 
Vilka svenska filmer vill du se i Hollywood-format?
| 12 april 2020 13:00 |