TEMA: PRIDE

Skribent

Oskar Möller

13 juli 2020 | 15:00

Krönika: Superhjältarna spränger fram ur garderoben

Det börjar brinna i knutarna för Marvel. "The Old Guard" hände precis. De där trånga kvävande straightnormstrikåerna skaver för mycket. Världen har växt ifrån att superkrafter bara verkar komma till straighta vita snubbar – hur schyssta de än är.
Att rädda galaxer varannan dag är krävande men på något sätt har Stålmannen, Batman och Spindelmannen alltid haft en flickvän. För biopublik och tonåringar som gillar hjältar och är gay, bi och trans fanns bokstavligen ingen att känna igen sig i. Underförstått – du är inte någon att se upp till.
 
Så inte längre. Netflix tycker att världen är redo för homohjältar. "The Old Guard" ritar om historien med en historisk filmkyss mellan två grymma manliga superhjältar. Bolaget har såklart vinstmarginaler nog att vara progressiva med sitt utbud. Med Disneyägda Marvel går det långsammare, men det kommer att hända.
 
 
För tre år sen gick media i taken när Disney, Hollywoods pålitliga kassako ”skakade världen” genom att inkludera en homosexuell karaktär i sin spelfilmsremake av "Skönheten och Odjuret". För svenska ögon kan de te sig bisarrt med de hyllningskörer som följde på Josh Gads diminutiva roll som andrafiol till Gaston. För att sätta det i kontext måste man komma ihåg att bolaget varit kontroversiellt i årtionden på grund av sina stelbenta porträtt av könsroller och rasstereotyper. (Dumbos öron fladdrar av skam och vi ska inte ens prata om de siamesiska katterna i "Aristocats").  
 
Disney har på senare år gjort mycket för att frigöra sig från sitt generande förflutna. Numera är det självklart för bolaget att ge flickor starka förebilder och man har gjort stora framsteg med att representera etnisk mångfald – kolla bara in nylanseringen av Star Wars. Men trots dessa framsteg drar bolaget benen efter sig när det gäller att skildra karaktärer som är gay, bi och trans.
 
Large 862378dcdc2bd5a980fe5028d4a7a7e8 3642042 gaston lefou
 
Kanske spökar det uråldriga moraliserandet av oss som sexualiserade hos företaget som sedan tidernas begynnelse har byggt sitt imperium på familjevänlighet. (Och enligt religiösa fanatiker har vår målsättning alltid varit att störta kärnfamiljen i en bottenlös avgrund).

Det andra skälet är att vi ses som en liten grupp som visserligen är köpstark men knappast tjänar in biobiljetter för storsäljande actionfilmer. Det duger väl med tv-serier, komedier och enstaka ambitiösa dramafilmer som "Brokeback Mountain"? Man vill inte skrämma bort den stora gruppen actiontittande, unga män i infernalisk homopanik! Filmbolagens feghet gör att man önskar att Patty Lupone sveper ner och rättar till "Hollywood" som hon gjorde i Ryan Murphys feelgoodserie med samma namn.
 
 
Vill man vara en trailblazer måste man våga sticka ut hakan som Bioware gjorde med sina storsäljande tv-spelsserier Mass Effect och Dragon Age. Trots hysteriska uppror på fanforum och tusentals gråtbrev från amerikanska hatorganisationer som Family Research Council lät sig varken de eller utgivaren EA bevekas. Bögromanser och lesbiskt hångel blev kvar i spelen. Frivilliga förvisso men ett beslut som ändrade allt.
 
Det är oerhört befriande att för en gångs skull få uppleva att vara med i en säljande storfilm som annat än kulisser. Att vara i fokus och inte ifrågasättas och marginaliseras. Tänk ögonblicket när Mark Ruffalo sensuellt hånglar upp Chris Hemsworth så att bildrutor smälter i takt till dånande underliv. Allt ackompanjerat av garderober som rämnar och twittertangenter som knattrar över hela världen. Episkt.
| 13 juli 2020 15:00 |