Film

Skribent

MovieZine

1 februari 2019 | 16:00

Så skapades den datoranimerade huvudrollen i "Alita: Battle Angel"

En ambitiös digital rollfigur står i centrum i James Camerons och Robert Rodriguez storfilm. Titta in bakom kulisserna på "Alita: Battle Angel".
Från leksakerna i ”Toy Story”, via Gollum och King Kong, till invånarna på planeten Pandora - datoranimerade karaktärer har fått allt större utrymme på bio de senaste 20-25 åren. Teknikens utveckling gör motion capture och performance capture till ett allt vanligare inslag i blockbuster-film och science fiction. Idag kan skådespelare ge liv åt de mest fantastiska, och verklighetstrogna, varelser med hjälp av en konstig dräkt, vita prickar och lite datormagi.

En som alltid vill utmana gränserna för vad som är möjligt på film är James Cameron, som tillsammans med Robert Rodriguez snart släpper sitt passionsprojekt ”Alita: Battle Angel” på bio. Huvudpersonen är en cyborgflicka från en mangaserie, som här spelas av Rosa Salazar men är 100% datoranimerad. Hur detta gick till får vi se i denna purfärska featurette, som kliver in bakom kulisserna och under skinnet på Alita.
 
 
I filmen följer vi Alita, som räddas från skroten av en doktor (Christoph Waltz) och får upptäcka världen och sanningen om sitt ursprung. Filmskaparna hoppas att vi ska glömma att det är en datoranimerad karaktär vi ser:

- Allt handlar om närbilderna, det är där man måste få publiken att tro att karaktären är verklig, säger James Cameron i klippet ovan.

- Jag tror att vi har lyckats skapa en sömlös blandning av live-action och syntetisk action i en och samma bildruta, tillägger producenten Jon Landau.
 
Hur Alita och filmen tas emot av publiken, får vi veta den 13 februari då filmen har biopremiär.
| 1 februari 2019 16:00 |