Så mycket spelade ”Avatar: The Way of Water” in under premiärhelgen

Den efterlängtade uppföljaren har gjort bra ifrån sig under sin första tid på biograferna, men ändå inte riktigt lika bra som en annan av årets premiärer.

Publicerad:

Förra veckan var det till slut dags för ”Avatar: The Way of Water” att få premiär, efter 13 års väntan. Uppföljaren till James Camerons stora fantasyäventyr släpptes för den svenska publiken den 14 december, två dagar innan den amerikanska premiären, och har nu gått upp på biografer i totalt 52 länder.

Men hur pass stora har publikerna varit? Under sin första tid på vita duken spelade ”Avatar: The Way of Water” in 435 miljoner dollar från världen över, enligt Collider. Det gör filmens premiär till den näst största i år, efter ”Doctor Strange in the Multiverse of Madness”, som under sin öppningshelg drog in 442 miljoner dollar. 

Det innebär också att filmen nästan levde upp till prognosen, som var att den skulle lyckas spela in 450 miljoner i samband med premiären. Framöver har ”Avatar: The Way of Water” dock ett ännu högre mål att försöka nå upp till. För att uppföljaren ska kunna gå med vinst behöver den spela in över 2 miljarder dollar, och Cameron har tidigare konstaterat att den måste bli en av tidernas mest inkomstbringande filmer. 

Läs också: Blandade betyg när ”Avatar 2” äntligen fått premiär

Första ”Avatar” står ännu kvar som just den mest inkomstbringande filmen i historien, med över 2,9 miljarder dollar i globala intäkter. När filmen först släpptes, i december 2009, spelade den in 241 miljoner dollar under de fem första dagarna efter premiären.

Årets bästa premiärhelg i Sverige 

Under premiärhelgen lockade ”Avatar: The Way of Water” närmare 195 000 besökare i Sverige. Camerons uppföljare kan därför titulera sig som 2022 års mest sedda film under en premiärhelg, enligt ett pressmeddelande från Disney.

Läs mera

Bättre innehåll och tjänster med hjälp av cookies

Vi och våra 114 tredjepartsleverantörer samlar information med hjälp av cookies och enhetsidentifierare då du besöker vår sajt. Med hjälp av informationen kan vi utveckla vårt innehåll och våra tjänster.

Gravito och dess partners kräver samtycke för följande:

Syften

Cookies, enhets- eller liknande onlineidentifierare (t.ex. inloggningsbaserade identifierare, slumpmässigt tilldelade identifierare, nätverksbaserade identifierare) tillsammans med annan information (t.ex. typ av webbläsare och information, språk, skärmstorlek, teknik som stöds osv.) kan lagras eller läsas på din enhet så att din enhet blir igenkänd varje gång den ansluter till en app eller till en webbplats, för ett eller flera av de ändamål som beskrivs här.

Reklam och innehåll kan anpassas baserat på din profil. Din aktivitet på denna tjänst kan användas för att skapa eller förbättra en profil om dig för personanpassad reklam eller innehåll. Annons- och innehållsprestanda kan mätas. Rapporter kan genereras baserat på din och andras aktivitet.

Information om din aktivitet i denna tjänst, såsom din interaktion med annonser eller innehåll, kan vara till stor hjälp för att förbättra produkter och tjänster och för att skapa nya produkter och tjänster baserat på användarinteraktioner, typ av publik osv. Detta specifika ändamål omfattar inte utveckling eller förbättring av användarprofiler och identifierare.

Specialfunktioner

Med ditt samtycke kan din exakta plats (inom en radie på mindre än 500 meter) användas för att stödja de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Med ditt samtycke kan vissa egenskaper som är specifika för din enhet begäras och användas för att skilja den från andra enheter (t.ex. installerade teckensnitt eller plugin-program, upplösningen på din skärm) till stöd för de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Genom att acceptera tillåter du databehandling inom tjänsten, avslag kan påverka användarupplevelsen. Vissa tredjepartsleverantörer kan använda sitt berättigade intresse för att arbeta, du kan invända mot det eller ändra andra inställningar när som helst genom att välja "Inställningar" längst ner på sidan.

Dataskydd