Recension

MovieZine

30 mars 2020 | 17:00

Recension: "Resident Evil 3" blandar skräck och action suveränt

"Resident Evil 3 Remake" bjuder på en perfekt blandning av action och skräck, nytt och gammalt samt massor av spelglädje. Det är så här en remake ska göras.
Det är märkligt och lite skrämmande att det redan har gått 21 år sedan skräckspelet "Resident Evil 3: Nemesis" släpptes till Playstation. Sedan dess har massor med innovationer skett inom spelbranchen och inte minst i "Resident Evil"-serien. Efter en strålande remake av "Resident Evil 2" som kom under 2019, så har vi alla väntat spänt på att få sätta tänderna i remaken av "Resident Evil 3", vilket jag nu har gjort. Och jag kan säga att det helt klart var värt väntan.

Fa38131fcfacc93de5345ada28cd9b16 resident evil 3 remake 09 ps4 en 19dec19 1578048428654

Fly från Raccoon City!

"Resident Evil 3" handlar om specialagenten Jill Valentines flykt från ett zombieinfekterat Raccoon City. Dessvärre måste hon stå emot en fara som är betydligt större än vanliga zombies i form av mutanten Nemesis, en riktig fuling som är programmerad att förgöra alla agenter inom specialstyrkan S.T.A.R.S (vilket Jill tillhör). Efter några inledande minuter träffar Jill på soldaten Carlos Oliviera och hans kamrater som är utskickade för att hjälpa överlevarna i Raccoon City. Tillsammans försöker de hjälpas åt för att fly från staden.

De som har spelat originalspelet till Playstation kommer känna igen sig när det både kommer till platser och karaktärer, men vissa storyinslag har blivit aningen förändrade för att även ge gamla fans (som jag själv) nya saker att häpnas över. På det stora hela är berättelsen simpel men samtidigt tillräckligt spännande för att man ska vilja veta hur det ska gå för Jill och karaktärerna hon träffar på.

Fa38131fcfacc93de5345ada28cd9b16 re3 encounter nemesis 2

Nemesis flåsar dig i nacken

När Jill rör sig på gatorna i Raccoon City stöter hon på mängder av zombies, vilket givetvis är obehagligt, men det är Nemesis som är den verkliga faran. Närsomhelst kan han dyka upp, och till råga på det så går det knappt att skada fanskapet. Därför är den bästa strategin att lägga benen på ryggen och söka skydd så fort som möjligt när du ser honom.

Nemesis lyckas tillföra mängder av ångest och paranoia till "Resident Evil 3" just för att man aldrig vet när han kan dyka upp. Man sitter som på nålar och småler hela tiden när man spelar eftersom man vet att närsomhelst kan han hoppa ner framför mig eller kliva in genom en betongvägg. Jag tycker att man har lyckats skapa den perfekta balansen av action och skräck med hjälp av just Nemesis, vilket är enormt svårt att göra utan att det tippar över åt något håll.

Fa38131fcfacc93de5345ada28cd9b16 resident evil 3 remake sewer

Ammunition och pussel

Gamla "Resident Evil"-veteraner vet att omgivningsbaserade pussel och värdet av att spara på ammunition är en stor del av spelserien, och det är inte mindre av den varan i "Resident Evil 3". Jill har bara ett begränsat antal fickor som hon kan använda för att lagra ammunition och föremål, så se till att inte slösa på utrymmet. Som tur är finns det en stor förvaringslåda intill varje sparpunkt som du kan använda för att lägga undan föremål du inte kommer använda på ett tag eller som du vill spara.

Det finns mängder av roliga omgivningsbaserade pussel som du måste lösa genom att exempelvis hitta ett föremål och kombinera med ett annat för att skapa en nyckel så att du kan ta dig in i ett låst rum och så vidare. Dessa pussel varierar sig och är aldrig för svåra eller för lätta, de inför ett bra tempo till allt zombieskjutande och Nemesis-springande. Personligen anser jag att tempot i "Resident Evil 3" är ännu bättre än i fjolårets remake av "Resident Evil 2", och jag älskar verkligen varje minut jag spenderar med Jill, Carlos och Nemesis.

När det kommer till vapen och ammunition finns det allt från pistol till granatkastare och mer därtill. Ammunitionen är väldigt begränsad och det händer ofta att du får springa runt i panik och leta efter mer under hektiska bosstrider. Det som är genialt designat är att det alltid känns som att det finns precis tillräckligt mycket ammunition för att ta död på fienden du möter. Man upplever den där "det var nära ögat"-känslan ofta och det gör att adrenalinet ständigt pumpar runt i kroppen på ett behagligt sätt.

Roligt multiplayer-läge

Förutom grundspelet så får du även med multiplayer-läget "Resident Evil: Resistance", ett läge för upp till fem personer där fyra överlevare ska försöka stå emot farorna som kommer i deras väg. Den femte spelaren spelar som "the mastermind", där denne kontrollerar och bestämmer var och hur zombies och monster ska dyka upp för att ha ihjäl överlevarna.

Detta multiplayer-läge är oväntat roligt och det är kul att agera både överlevare och mastermind.  Även om jag personligen inte är en multiplayer-spelare så är det ett grymt bra bonusläge till ett redan fantastiskt spel.

Fa38131fcfacc93de5345ada28cd9b16 resident evil 3 remake 10 ps4 en 19dec19 1578048438613

En förträfflig remake

Utöver att själva spelet är underbart designat så är även grafiken och ljudet fantastiskt! Animationerna hos alla zombies övertygar och när de närmar sig Jill glömmer man ibland bort att det är ett spel och man känner att det knyter sig lite i magen. Nemesis rör sig obehaligt, onaturligt och skrämmande, vilket gör att man får rysningar av att bara se honom gå mot dig.

Röstskådespelarna gör ett bra jobb även om manus inte är på högsta nivå och musiken kommer in på effektfulla ställen och gör att hjärtat bultar lite hårdare. Det finns inte mycket att klaga på när det kommer till det audiovisuella helt enkelt.

Jag trodde aldrig att nyversionerna av "Resident Evil 2" och "Resident Evil 3" skulle bli så här bra. Båda tillhör de bästa spelen i hela spelserien enligt mig. Det som spelutvecklarna har lyckats fenomenalt med är att behålla känslan av originalspelen men sedan tagit fram nya element och skapat en helt unik upplevelse.

Om Capcom håller i detta så kan de gärna få fortsätta pumpa ut remakes för min del, för detta är bland det bästa jag har spelat när det kommer till actionskräck-genren. Dessutom ingår det roliga multiplayer-läget "Resident Evil Resistance". Och därför kan jag inte ge "Resident Evil 3" något annat betyg än 5/5. Detta är en genial blandning av action och skräck som man aldrig vill ska ta slut.

"Resident Evil 3"
Genre: Action, Skräck
Utvecklare: Capcom