RECENSION

MovieZine

22 juli 2020 | 18:00

Recension: Mysiga "Paper Mario: The Origami King" vecklas inte ut helt

Paper Mario återvänder i äventyret "The Origami King". Trots supermysig design och en rolig story så känns det för familjärt och rollspelselementen saknas.
Vem kunde tro att en spelserie med Super Mario som en papperstunn hjälte skulle bli en sådan långkörare?

Det har nästan gått 20 år sedan det första "Paper Mario"-spelet släpptes till Nintendo 64. Spelet introducerade roliga rollspelselement där Mario och hans kompanjoner fick erfarenhetspoäng efter varje strid med fiender. Berättelsen var rolig, charmig och ovanligt djup för ett "Mario"-spel. Efter en makalös uppföljare i "Paper Mario: The Thousand-Year Door" till Nintendo Gamecube har serien gått en helt annan väg. Rollspelselementen har nästintill skrotats och serien fokuserar numer på äventyr.

Men hur står sig "Paper Mario: The Origami King" mot de övriga spelen i serien? Och är det värt att spela? Fortsätt läsa så ska vi reda ut det.

Nintendo-magi när det är som bäst

Redan vid första anblick förtrollar "Paper Mario: The Origami King" mig helt. Den läckra pappersgrafiken, den trallvänliga musiken och den mysiga atmosfären lyckas förmedla spelmagi som bara Nintendo kan skapa.

Spelet inleds med att Mario och brorsan Luigi är på väg för att besöka prinsessan Peach inför en festival, men när de anländer till slottet märker de att något är fel. Riktigt fel. De möts av en ihopvikt origami-version av Peach som dessutom verkar vara under någon slags hypnos. Hon slänger ner Mario i fängelsehålan och det är där äventyret tar sin början.

Berättelsen är charmig och full av humor, och det är inte helt sällsynt att man gapskrattar rätt ut när man läser dialogerna mellan de knasiga karaktärerna. Tyvärr når inte manuset samma höjder som de bästa delarna i spelserien, men det är välskrivet och intressant genom hela spelet.

Ett meningslöst stridssystem

302a16857ca76a34b06451e2369f2df8 paper mario origami king 01 1920x1080

Tyvärr är inte alla delar av "The Origami King" lika bra som dess grafiska presentation. Det som är synd är att den största delen av spelet också är den mest bristfälliga, nämligen stridssystemet.

När Mario springer omkring i världen stöter han på mängder av fiender som han måste bekämpa. Men det fungerar inte som i vanliga "Mario"-spel med att man hoppar på fienderna för att ta död på dem. Istället dras man in på en stridsarena där du måste snurra och förskjuta arenans cirkulära skivor som fienderna står på för att maximera din attackräckvidd. Om du exempelvis lyckas ställa upp fienderna på en rad så kan du hoppa på dem en efter en och du tilldelas då en rejäl bonus i skadan du delar ut.

Till en början är detta stridssystem rätt roligt och det blir lite av ett pussel att försöka snurra skivorna för att hitta det optimala attackläget. Problemet är att striderna inte utvecklas eller belönar dig ordentligt. Visst, du får mynt efter varje vunnen strid som du kan köpa olika föremål för, men jag hade velat se att man fick erfarenhetspoäng som gör att du ökar i nivå och blir starkare och lär dig nya attacker allt eftersom.

Det märkliga är att det känns som att striderna är utformade för ett spel där det är tänkt att man ska stiga i nivå men att man någonstans på vägen valde att ta bort den funktionen, vilket tyvärr gör striderna till meningslösa moment som drar ner tempot på ett annars grymt spel. Om du har möjlighet att undvika en strid så är det nästan alltid mer värt att göra det än att faktiskt strida eftersom det ändå inte blir svårare längre fram. Du går inte miste om något förutom lite mynt med andra ord. Även om bossarna kryddar upp mekaniken en aning så blir det aldrig så bra som det kunde ha varit.

Underbara miljöer

302a16857ca76a34b06451e2369f2df8 papermariotok scrn boss partners 01

Trots ett haltande stridssystem så är världen i "The Origami King" en fröjd att utforska. Varje område du besöker är kreativt och lekfullt. Dessutom brukar det finnas fullt av hemligheter och dolda skatter att hitta. Därför vill man ständigt ta sig vidare till nästa del i spelet för att se vad som döljer sig där.

Det finns också ett visst antal hål i marken och väggarna runt om i världen som du kan fylla igen med hjälp av konfetti som du samlar på dig genom att banka med en hammare på träd och blommor. När dessa hål fylls igen får du ofta belöningar i form av mynt eller föremål som du kan använda i striderna. Och ibland kanske du öppnar upp en väg som gör att du kan rädda en av många ihopvikta Toads som finns utspridda i världen. Som du hör så erbjuder spelet en hel del olika saker att göra och det är det jag verkligen gillar med det.

Det finns enorma ambitioner i "Paper Mario: The Origami King". Det är ett gediget spel som underhåller men tyvärr dras ner av ett bristfälligt stridssystem. Om du föredrar de första två spelen i "Paper Mario"-serien så är nog inte detta exakt vad du hade hoppats på, men om du gillar det spår som de senaste spelen i serien har kört på så kommer du älska "The Origami King". Oavsett så är detta en mysfest olikt alla andra spel på marknaden.

"Paper Mario: The Origami King"
Genre: Äventyr
Utvecklare: Intelligent Systems