Robin Cocks

26 oktober 2020 | 21:00

Recension: Oculus Quest 2 är nästa steg inom virtual reality

Det trådlösa VR-headsetet Oculus Quest 2 bjuder på fantastiska upplevelser och visar att framtiden för virtual reality är skinande ljus.
Jag ska vara ärlig från början i den här recensionen: Jag har aldrig gillat virtual reality. Ända sedan jag testade första versionen av Playstation VR under 2017 så kände jag att konceptet inte riktigt fungerade för mig. Det kändes klumpigt att koppla in massor av sladdar som gick kors och tvärs, upplösningen i själva headsetet lämnade en del att önska och spelen imponerade inte särskilt mycket på mig. Dessutom är jag blind på ett öga och har problem med djupseendet, vilket inte är den bästa förutsättningen när det kommer till att spela VR-spel. Men trots detta så bestämde jag mig för att testa på det nya VR-headsetet Oculus Quest 2. Och det är jag väldigt glad över att jag gjorde, för nu är jag nämligen VR-frälst.

5a2f4da69e8bae16ca273066f8e39d8b oculus quest 2 1280x720 2

Äntligen trådlöst!

Det första som slår en när man öppnar upp paketet med Oculus Quest 2 är att det enbart finns en enda sladd med, och det är nämligen laddningssladden till headsetet. Allt annat är trådlöst, vilket är en riktig fröjd om man jämför med andra headset på marknaden. Därför behöver du inte ha någon värstingdator för att kunna spela VR-spel, utan du kör spelen direkt från headsetet. Du kan välja att köpa spelen från Oculus Store antingen via en telefonapp eller headsetet.

Eftersom du laddar ner spelen direkt till headsetet så krävs det en del ledigt utrymme och det finns därför två versioner av Oculus Quest 2. Den ena versionen är lite billigare och har ett lagringsutrymme på 64 GB medan den lite dyrare har mer utrymme på 256 GB. Jag testade på en 256 GB-enhet och jag märkte aldrig att det ens blev i närheten av dåligt med utrymme. Förmodligen räcker en 64 GB-enhet om du är okej med att avinstallera spelen allt eftersom du behöver mer utrymme.

Att installera Oculus Quest 2 går på ett kick och allt som krävs är att du har ett Facebook-konto som du loggar in med och sedan är det bara att köra igång. Du får då rita upp en spelyta som du kan röra dig i under spelandets gång. Om du går för nära den uppritade spelytans gräns uppenbarar sig en varning som visar att du är på väg utanför. Personligen tycker jag att detta system fungerar klockrent och gör att du kan anpassa din spelyta efter hur just ditt rum ser ut.

4509c5254bfa75d83d76063e139a8efd vader immortal playstation vr 349bd2ui tall

Magnifik upplevelse

Själva VR-upplevelsen är enligt min mening ett rejält steg framåt om man jämför med exempelvis Playstation VR. Headsetets videoupplösning ligger på hela 1832x1920 pixlar per öga vilket ger en behaglig bild för ögonen. Något som jag uppskattar extramycket med Oculus Quest 2 är att åksjukan som jag upplevde när jag testade äldre VR-headset är som bortblåst. Jag har spelat upp emot två timmar i sträck med detta headset och jag har aldrig känt mig illamående eller trött i ögonen till följd av det. Inte heller har jag känt mig trött i nacken, då headsetet är väldigt lätt att bära. Däremot kan det kännas lite ömt runt huvudet där headsetets rem har suttit, men det får man räkna med.

Något som är lite frustrerande och kan betraktas som ett minus är att det kan vara svårt att hitta den perfekta skärpan. Det går att lösa men då får du justera headsetet till och från under spelandets gång, vilket inte alltid är så uppskattat. Först trodde jag att detta problem enbart hade att göra med min synskada, men min fru testade också headsetet och hade samma sak att säga om skärpan.

Men bortsett från detta minus så är upplevelsen fantastisk. När man spelar spel som "Vader Immortal: A Star Wars VR Series" eller "Tetris Effect" så inser man hur mycket VR-konceptet tillför dessa spel. Just det sistnämnda spelet har givit mig en av de mäktigaste upplevelser jag stött på när det kommer till spel med VR-teknologi. Det ska också nämnas att batteritiden på headsetet är ganska bra också med mellan 2-5 timmar beroende på hur krävande spelet du spelar är.

4509c5254bfa75d83d76063e139a8efd tetris effect vr 2

Ofattbara möjligheter

Oculus Quest 2 är ett underbart headset som tar hela VR-konceptet till en helt ny nivå. Det kanske inte är det tekniskt sett bästa VR-headsetet på marknaden men det är en grym enhet. Upplösning är högre än tidigare versionen, du behöver ingen superdator för att spela VR-spelen då den är trådlös och headsetet är för det mesta bekvämt att ha på sig. Sen skadar det inte heller att prislappen är ganska låg med tanke på vad man får.

Men sedan finns det massvis av andra funktioner hos Oculus Quest 2 som jag inte ens har hunnit nämna. Du kan spela tyngre VR-spel som kräver en dator om du vill genom att koppla ihop headsetet till datorn med en särskild sladd. Detta funkar klockrent och då får du tillgång till grymma spel som exempelvis "Half-Life: Alyx".

Det finns massvis av spel, appar, modifikationer och annat spännande som du kan mixtra med om du vill. Detta gör Oculus Quest 2 till en riktigt spännande enhet som har ljusa framtidsutsikter. Personligen har jag blivit VR-frälst tack vare detta headset och ser fram emot en eventuellt kommande Oculus Quest 3 om några år. Jag älskar Oculus Quest 2 och det är endast de små petitesserna som jag nämnt tidigare i recensionen som håller headsetet borta från en femma i betyg. Om du är sugen på ett trådlöst VR-headset och inte vill lägga ner en förmögenhet så är Oculus Quest 2 det perfekta headsetet för dig.

Oculus Quest 2
Släpps: Ute nu
Pris: Ca 3990 kr (64 GB-versionen) och 5090 kr (256 GB-versionen)