Anders Eklöf

6 februari 2023 | 12:00

Recension: "Hogwarts Legacy" är en magisk men bristande spelupplevelse

När vi äntligen får chansen att bli en elev på skolan för häxkonster och trolldom är magin från böckerna och filmerna intakt, men det är mycket som saknas i spelupplevelsen.
Det har gjorts många försök att göra spel av Harry Potters magiska värld tidigare, men inget lika ambitiöst och påkostat som "Hogwarts Legacy".

När många 11-åringars drömmar om ett magiskt liv krossades av verkligheten har förhoppningen varit att det här ska kunna fungera som ett substitut för det där välkomstbrevet till skolan för häxkonster och trolldom som aldrig kom.

På många sätt uppfyller spelet det löftet, men det är samtidigt flera delar av upplevelsen som inte riktigt når hela vägen.

Ff5a3d1a9d1353433105f1771a3b827e screen 07

Ett magiskt äventyr som lånar både bra och dåliga sidor av sin förlaga

I spelet tar du dig an rollen som en ny elev som får hoppa in på femte året på Hogwarts i slutet av 1800-talet, långt innan Harry, Ron och Hermione skapar kaos i korridorerna. Under en förödande händelse på din resa till skolan får du veta att du har en unik förmåga att se, känna och utnyttja uråldrig magi, vilket den onda svartalven Ragnok som slår tillbaka mot sina förtryckare gärna vill åt.

När du väl kommer till Hogwarts efter en väldigt effektfull och stark inledning som verkligen fångar den spännande stämningen från förlagan är det till en början ganska överväldigande att navigera de många salarna, lära sig magier och system. När kartan senare öppnar upp sig utanför skolan blir det ännu mer tydligt att utvecklarna tagit inspiration från en rad olika spel med öppen värld, utan att karva bort många problem som följer konceptet.

Mellan huvuduppdragen får du gå på lektioner, hjälpa andra elever med sina problem och döda en och annan svartalv. Några sidosysslar ger en intressant inblick i världen, medan andra mest känns som typisk utfyllnad med olika ikoner att beta av på kartan, där belöningen många gånger mest är kosmetiska föremål.

Känslan av att vardagslivet på skolan kan bytas ut mot ond bråd död när som helst infinner sig dock verkligen, precis som under Harry Potters terminer på skolan. Det är även mycket annat som känns precis som hjältens upplevelse, som att du får en trollstav av en släkting till Ollivanders, får hjältemodigt kämpa mot ett troll som befinner sig där det inte ska, smyga in i biblioteket på natten och plocka upp en skrikande mandragora ur sin kruka. Det gör att det känns lite väl mycket som att du ska känna dig som pojken som överlevde, även om flera av inslagen helt klart får smilgroparna att röra på sig hos ett gammalt fan som mig.

Ff5a3d1a9d1353433105f1771a3b827e wand screenshot

Varma möten med charmiga lärare och tillgjord mångfald

Karaktärsgalleriet är välskrivet, där framförallt de många och färgstarka lärarna sticker ut allra mest. Här har vi till exempel den vänliga Matilda Weasley, den elaka rektorn Phineas Nigellus Black (spelad av Simon Pegg) och den oerhört tanskspridda Abraham Ronen. Skurken Ragnok är dock väldigt generiskt ond, med röda ögon och allt. Dialogen är dock generellt sätt välskriven och känns rätt, med finurligt språk och en rejäl dos charm, även om den tenderar att bli lite "spelig" ibland.

Mångfald är verkligen något jag välkomnar i spel, men när eleverna på skolan känns malplacerade för tiden spelet ska skildra blir det mest bara ansträngt och tillgjort. Utvecklarna har även skohornat in en transperson, som för att säga att J.K Rowling och hennes åsikter inte haft det minsta inflytande på spelets utformning. Det är positivt i grunden, men det hindrar inte hennes tjocka plånbok från att bli ännu tjockare av spelets försäljning. Däremot går det att använda dödsförbannelsen Avada Kedavra hur mycket du vill, utan några som helst konsekvenser, så moralkakorna är inte riktigt konsekventa.

Med tanke på hur primitiv trollkarlsvärlden är redan när Harry Potter lever, så märks det inte heller nämnvärt att spelet utspelar sig när det gör - mer än att det inte finns några flygande bilar och att en del kläder känns tidstypiska.

Ff5a3d1a9d1353433105f1771a3b827e screen 10

Hokus pokus med dåligt fokus

Ett av spelets största problem är att striderna är ganska stela och enformiga, även om de vid några tillfällen ser väldigt bombastiska ut. Här kan du använda en enkel magiattack, samt klassiker som Wingardium Leviosa för att lyfta dina fiender, Accio för att dra till sig dem och Expelliarmus för att avväpna dem. Problemet är att det sällan känns som att det gör någon skillnad vad du använder, i alla fall rent visuellt, mer än att du måste använda rätt typ av trollformel för att kunna spräcka fiendens skydd med samma färg. När det är många fiender på skärmen blir det ofta ganska rörigt att hålla koll på allt, vilket leder till frustrerande dödsfall.

Utanför striderna fungerar magierna något mer intressant, då de används i olika typer av pussel. Accio kan till exempel användas för att dra till sig svävande plattformar eller gömda föremål, medan Revello visar dolda ting i omgivningen. Lektionerna består dock oftast bara av simpla knapptryckningar där du ska få din trollkarl eller häxa att göra något, med resultat att du lär dig en ny trollformel eller någon annan förmåga med en handvändning.

Det råder ingen tvekan om att "Hogwarts Legacy" är ett påkostat spel rent grafiskt och estetiskt, då det imponerar väldigt ofta på den fronten. Det är helt enkelt en oslagbar upplevelse första gången man får utforska kartan och får se slottet torna upp, medan den närliggande sjön lyser i solnedgången. Att Avalanche Software fått låna den välkända melodin från filmerna av John Williams, är även det ett plus i kanten. Det mesta du ser på skärmen känns och ser verkligen rätt ut, även om mycket annat brister.

"Hogwarts Legacy" är ett underhållande och magiskt äventyr som verkligen fångar stämningen från J.K Rowlings värld, men dessvärre är det mycket annat i spelupplevelsen som känns halvdant och som gjorts bättre i många andra spel genom åren. Spelet lär sälja en hel del, så jag hoppas att Avalanche Software får chansen att rätta till skavankerna i en eventuell uppföljare, för grunden till ett riktigt bra spel gömmer sig verkligen under den magiska ytan.

"Hogwarts Legacy"

Genre: Rollspel, äventyr
Plattform: Playstation 5, Xbox Series X/S (även PS4, Xbox One och Nintendo Switch vid ett senare tillfälle)