Anders Eklöf

14 juli 2020 | 16:00

Recension: "Ghost of Tsushima" har den bästa öppna världen på länge

Sucker Punch Productions leverar ett av de bästa samurajspelen någonsin, dock inte utan skavanker.
Under mediets historia har det egentligen inte gjorts särskilt många spel som skildrat samurajer på ett verklighetstroget sätt. På senare år har spel som "Nioh" eller "Sekiro: Shadows Die Twice" kommit, men de handlar mer om att bekämpa mytologiska monster än att skildra den japanska kulturen.

"Ghost of Tsushima" är dock ett tappert försök att göra precis det. Den amerikanska studion Sucker Punch Productions har rådfrågat japanska experter för att kunna skildra ett Japan under samurajernas tid på ett så jordnära sätt som möjligt, med ett relativt lyckat resultat.

F14c398b26d4124dc22cfe8db6fb59ea 10 flute 2001

Med inspiration från Akira Kurosawa

Handlingen tar sin början under 1200-talet precis när mongolerna ledde av Khotun Khan har invaderat Japan. I ett förödande första möte med dem på ön Tsushima står samurajen Jin Sakai till slut kvar som en av de få överlevarna. I spillrorna av sitt nederlag är det upp till honom, i sann "De sju samurajerna"-anda, att samla ihop andra överlevande krigare på ön för att kunna ha någon chans mot de hänsynslösa mongolerna. Samtidigt måste Jin tampas med faktumet att det kanske krävs andra mindre hedersamma metoder än vad samurajerna annars är vana vid, om de ska vinna.

Berättelsen är inget som kommer gå till historien som en klassiker, men den gör helt klart sitt jobb för att sätta stämningen och ge spelare en anledning att utforska ön. Det känns verkligen som att Sucker Punch har gjort sin efterforskning när det gäller att skildra den japanska kulturen, samurajerna och tidsåldern.

081042adb4d57a429fc64b73c539be38 cutscene 2

Både huvud- och sidouppdragen har något mer intressanta premisser än i många andra spel i genren, med små berättelser som motiverar mig att göra allt. Ett uppdrag handlar till exempel om att du ska hjälpa en äldre pilbågsmästare att hitta sin lärjunge som verkar ha gått över till den andra sidan och ett annat om att det sägs gömma sig spöken i skogarna. Problemet är dock att uppläggen blir en aning enformiga ganska snabbt då de ofta går ut på att du ska undersöka en plats, följa fotspår och sen slåss.

Välslipade katanas och naturliga miljöer

Striderna är dock väldigt underhållande och har ett visst djup. Det fungerar sällan att bara hamra på knapparna, då det krävs ett visst tålamod och det gäller att attackera när din motståndare är öppen. Jin har även möjlighet att byta grepp på sitt katana, för att kunna bemöta specifika fiender på bästa sätt. Det i kombination med att du lär dig nya förmågor under spelets gång gör att de blir ganska varierande. Du har även möjlighet att smyga dig fram likt en ninja i vissa tillfällen, vilket även det är stämningsfullt.

"Ghost of Tsushima" har någon av de bästa öppna världarna jag sett på länge. Till skillnad från många andra titlar i genren finns det inte mängder med symboler på kartan att beta av, utan det mesta av värde kan du hitta naturligt genom att bara utforska. Ser du en rökpelare i horisonten eller en färgglad fågeln som ser ut att visa vägen, finns det ofta något där.

Det finns inte heller någon kompass att följa till dina mål, utan här har du bara vinden att följa. Om du markerar en plats på kartan får du inte följa en snitslad väg dit, utan kan med ett knapptryck få vinden att blåsa i den riktningen du ska. Det är ett både unikt och intressant sätt att göra utforskandet mer organiskt, även om det kan bli lite tjatigt att dra igång blåsten i längden.

Ön Tsushima känns inte heller sådär vansinnigt och onödigt stor som vissa kartor kan vara.

F14c398b26d4124dc22cfe8db6fb59ea 08 horseback 2001

En värld att sugas in i

Att världen är så pass vacker gör även det mycket för utforskandet. Det går inte många meter mellan att jag stannar upp och tar in de färgglada och detaljrika miljöerna eller drar igång spelets fotoläge. När körsbärsträdens löv och gräset svajar våldsamt i vinden, samtidigt som jag befinner mig i ett detaljerat japanskt tempel är det bara att låta hakan falla till golvet.

Det går att slå på ett så kallat "Kurosawa"-läge, som gör allt svartvitt och ökar på blåsten ännu mer. Det är en cool detalj, men det är nästan synd att stänga av de vackra färgerna.

Även röstskådespelarna gör sitt jobb väl och då framförallt de japanska, förutom att det känns som att läpparna är synkade till de engelska rösterna snarare än de inhemska. En kul detalj är att Kazuya Nakai spelar Jin, som annars är känd som den japanska rösten till karaktären Roronoa Zoro i den populära animeserien "One Piece".

En gedigen samurajsimulator

"Ghost of Tsushima" revolutionerar inte genren, men gör tillräckligt mycket nytt och bra för att jag ska sugas in i dess detaljerade värld. Även om mycket är repetetivt blir jag hänförd av de vackra miljöerna, det träffsäkert skildrade Japan och den coola premissen. Det går så klart diskutera om det är rimligt att en amerikansk studio gör ett så pass japanskt spel, men resultatet är en tillräcklig bra blandning av träffsäkerhet och fiktion.

Small 0c9601c0eaf89470905d12d1f5153798 moviezine 4 1024x198 20 1

"Ghost of Tsushima"
Genre: Action, äventyr