Jonathan Enochsson

6 oktober 2021 | 22:08

Recension: "Far Cry 6" är bekant men fängslande

Den sjätte upplagan av "Far Cry" bjuder på få överraskningar, och långt ifrån en perfekt spelupplevelse, ändå är det svårare än någonsin att lägga ifrån sig spelkontrollen.
"Far Cry" har sedan seriens start varit en stark spelare inom FPS-kategorin. Som en av pionjärerna i att skapa öppna världar där "capture the flag"-liknande moment spelar en central roll, har man lyckats bra med att röra sig i bekanta fotspår samtidigt som man ständigt har förnyat genren. Miljöerna har blivit allt mer dynamiska från spel till spel, spelarens påverkan på omgivningen har ökat och man har bland annat varit först med att skapa "levande eld" som sprider sig naturligt över kartan och skapar stor förödelse.

"Far Cry 6" bjuder inte på några omvälvande förändringar och för första gången på länge tar man inga stora steg framåt sett till spelmekaniken. Däremot har man skapat ett enormt spel med variation nog att underhålla spelaren i otaliga timmar.

Viva la revolución!

Välkommen till Kuba…jag menar Yara. Yara är en fiktiv stat i Latinamerika där den hänsynslösa diktatorn Antón Castillo, spelad av "Breaking Bad"-veteranen Giancarlo Esposito, styr med järnhand. Medan regimen blir allt rikare på sina naturresurser, samt den egenutvecklade drogen viviro, lider folket. Castillo använder slavarbetare och förtrycker alla som gör motstånd.

Det finns de som vågar trotsa det brutala styret, däribland huvudpersonen Dani Rojas. Tillsammans med motståndsrörelsen Libertad är det upp till henne att ena Yaras alla gerillagrupper och mota ett gemensamt anfall mot den onda diktatorn.

Landet Yara utgör en perfekt sandlåda för spelare att utforska. Till skillnad från tidigare spel i serien finns det både stora städer och djungellandskap att upptäcka. Omväxlingen bidrar till att skapa en mer levande spelupplevelse, och den kubanska estetiken med gamla amerikanska bilar och solhattar gör världen ännu mer tilltalande.

"Far Cry 6" gör ett bra jobb med att befästa känslan av underläge. En gerillakrigare tar vad hen har och det finns en oändlig arsenal av hemmasnickrade vapen. Vad sägs om ett vapen som skjuter CD-skivor mot fienden, samtidigt som det spelar Macarena? Eller en harpun som kan spetsa fiender med gigantiska projektiler? Det gäller att vara kreativ när man gör revolution.

En buffé av uppdrag

Förutom huvuduppdragen som driver handlingen framåt, finns det en hel buffé av olika uppdragstyper. Dani kan ta över flera sorters fiendebaser, från tobaksplanteringar till militärbaser, spränga luftvärn för att förenkla luftburna aktioner och leta efter kulturella klenoder i utförliga skattjakter. Samtliga utmaningar kan hanteras på ett strategiskt och smygande sätt, eller mer rättframt.

För den som tröttnar på de mer förutsägbara uppgifterna kan man även ägna sig åt tuppfäktning, ett minispel som liknar klassiska fightingspel såsom "Tekken", eller ge sig ut på utförliga kupper tillsammans med vänner i ett co-op läge.

Variationen av uppdrag och de olika sätten man kan ta sig an dessa, gör att det kommer dröja länge innan man tröttnar på "Far Cry 6".

Långt ifrån perfektion

Även om det finns mycket att upptäcka i Yara, finns det nästan lika många småirriterande störningsmoment. Under mitt första uppdrag fick jag strikta instruktioner från min gerillakollega att noga undersöka basen vi skulle ta över innan jag gjorde mitt drag. Sekunder senare rusar samma karaktär rakt emot huvudingången skrikandes och förstör överraskningsmomentet. Men det är klart, någon måste ju ta kommandot.

Liknande missar uppstår ofta när jag försöker inta en av fiendernas bastioner på ett mindre uppseendeväckande sätt. Så fort en annan soldat är med, eller en av spelets många husdjur som kan användas i strid, uppstår problem. De kan närsomhelst springa rakt emot soldaterna och attackera, eller helt enkelt upptäckas för att de inte smyger tillräckligt smidigt. Om mer taktiska tillvägagångssätt är viktigt för dig, får du vara beredd på att uppleva viss frustration.

En annan udda och något störande detalj är att fiender ibland framkallas ur tomma intet. Det kan dock leda till vissa komiska situationer. Under ett uppdrag jag utförde bestämde sig en armé av fem stycken krokodiler för att attackera basen samtidigt som mig och soldaterna blev minst sagt överraskade. Jag förväntar mig att utvecklarna kommer lösa flera av dessa småproblem under spelets livstid, men i dess nuvarande tillstånd är "Far Cry 6" långt ifrån tekniskt perfekt.

"Far Cry 6" är perfekt för dig som gillar stora, öppna spel och kravlös underhållning. Även om spelet inte förnyar genren, lyckas det leverera en mycket underhållande och varierande spelupplevelse.

"Far Cry 6"

Genre: Action, förstapersonsskjutare