Film

MovieZine

2 december 2019 | 14:30

Recension: "Ernst julbrasa" värmer gott i vintermörkret

Det är kanske inte månadens största TV4-premiär, men definitivt den hetaste. ”Ernst julbrasa” bjuder på mysig underhållning som värmer i vinterkylan och sprider julstämning i stugan.
Filmen, som sedan igår finns att streama i TV4 Play-appen på tv:n, är en riktig mastodont. Tre timmar lång kan den mäta sig med ”Sagan om Ringen” och ”Titanic” i fråga om speltid, men låt inte det skrämma dig. Handlingen är lyckligtvis lätt att hänga med i, och brasan behöver inte din fulla uppmärksamhet. Även om du skulle gå iväg och fylla på glöggmuggen, julbaka eller dekorera granen under tiden så missar du inget viktigt. (Annars kan man alltid dela upp den som en miniserie.)

Julbrasor är poppis på streamingtjänster så här i vintertider, och har man sett en så har man sett alla, kan tyckas. Ernst Kirchsteigers egna remake från Julita Gård i Södermanland levererar dock allt och lite till som man kan vänta sig av ett mästerverk i den här genren.

Hur exakt denna julbrasa är ”Ernst julbrasa” är inte helt tydligt. Tittare som hade hoppats få se och höra Ernst Kirchsteiger hålla oss i handen och viska värmande ord i vårt öra under de tre timmarna framför brasan, lär bli besvikna. Är det Ernst själv, tv:s pålitlige mysfarbror, som med van och trygg hand kastar på färsk ved där i början?

Frågorna besvaras aldrig, men bidrar till mystiken som lurar i bakgrunden. På samma sätt hinner jag reflektera över ljuden som hörs utanför bild ibland, som knarrande steg och skramlande dörrar. Spökar det i stugan? Vilka är egentligen människorna som övervakar brasan? Är de nöjda med sin uppgift i livet? Filmen bjuder på mycket att fundera över, men som i de bästa filmerna är det oftast upp till tittaren själv att gissa svaret.

Djupa frågor till trots är ”Ernst julbrasa” annars en enkel och avskalad produktion. Stillastående kamera och en enda miljö. Inspelad i en enda lång tagning. Roy Andersson hade varit stolt. Händelseförloppet kan tyckas något monotont, och det händer till synes inte mycket. 52 minuter in i handlingen återvänder vår mystiske karaktär för att slänga på mera ved.

Är det någon slags artsy-fartsy produktion av en deppig nordic noir-filmskapare vi har att göra med? Inte alls, filmen är förvånansvärt lättillgäng, varm och härlig som riktig feelgoodunderhållning för hela familjen ska vara. Det blir trots allt ganska mysigt och meditativt att se de sprakande träbitarna sakta brinna och förkolna, samtidigt som julmys sakta men säkert sprider sig över hela vardagsrummet. Och när det väl hettar till, håller glöden i sig ända till sista bildrutan.

"Ernst julbrasa" finns nu att streama på TV4 Play.
| 2 december 2019 14:30 |