RECENSION

Jonathan Enochsson

18 april 2023 | 16:00

Recension: Kreativ zombie-slasher utan substans i ”Dead Island 2”

”Dead Island 2” levererar en enformig spelupplevelse i en glänsande fräsch förpackning. Att systematiskt hacka sig igenom horder av zombies har aldrig känts mer nyskapande, men samtidigt olidligt långtråkigt.
Det råder inte brist på zombie-spel. Efter film och tv-explosionen som började någonstans med George Romeros ”Dawn of the Dead” 1978, och fick en renässans efter 10-talets ”The Walking Dead”, har underhållningsbranschen varit sprängfylld av levande döda.

Allt ifrån Capcoms svit av ruskiga ”Resident Evil”-spel, till de mer karaktärsdrivna ”The Last of Us”-spelen, har dominerat tv-spelsförsäljningen under sina release-år och intresset ser inte ut att svalna. Under 2023 släpps bland annat PC-versionen av ”The Last of Us: Part 1”, nyversionen av ”Resident Evil 4” och medeltidsspelet ”Blight Survival”, för att bara nämna några.

En satirisk skildring utan djup

Hur förhåller sig då ”Dead Island 2” till den uppsjö av kategori-kollegor som finns på marknaden? Man kan säga att ”Dead Island 2” är till ”The Last of Us”, vad en lättsam NBC-sitcom är till ett storslaget HBO-drama. Produktionsvärdet är lägre, tonen är lättsammare och karaktärerna ytligare.

I ”Dead Island 2” intar man rollen som en av sex överlevare, med olika bakgrundshistorier och specialförmågor. Tillsammans med en ensemble av Hollywood-stereotypa karikatyrer, måste man överleva Hell-A som gått från att vara änglarnas stad till något betydligt mörkare. Spelets porträtt av stadens världsfrånvända elit, liknar en ytligare version av ”Triangle of Sadness”, där man skrattar gott åt hur rika karaktärer hamnar i djupare och djupare trubbel och kämpar med att överleva när spelreglerna ritas om.

Denna typ av karikatyrer är något som spelstudion Rockstar ofta lyckas bra med. ”GTA” och ”Red Dead Redemption” är två spelserier som balanserar på den tunna linjen mellan smart satir och trams, en linje ”Dead Island 2” har betydligt svårare att stå på rätt sida av.

Kreativa närstrider man snabbt tröttnar på

När det kommer till själva spelmekaniken, har ”Dead Island 2” en unik profil. Istället för att fokusera på överlevnadsskräck eller skjutmekanik, har man byggt ett mycket tillfredställande närstridssystem. Genom att samla på sig diverse kvarlämnade prylar, kan man bygga och modifiera effektiva vapen. Vad sägs om en elektrifierad-köttyxa? Eller en golfklubba med tyngd, som fullkomligt lemlästar zombies till höger och vänster?

Det är roligt och uppfinningsrikt att kunna skapa mördarmaskiner av vardagliga föremål, och än roligare att testa dessa i strid, men efter några timmar blir det dödstråkigt. Att fysiken och känslan i närstridsvapnen är mycket tillfredsställande och att man lagt vikt till var man träffar (i huvudet, vid knäna, osv.), är en bra tanke. Men tyvärr erbjuder det inte tillräckligt med variation för att underhålla spelaren under huvudspelets ca 20 timmar långa enspelarkampanj.

Den som är ute efter en kreativ apokalyps-simulator, med lättsam ton och spännande vapenarsenal (som dessutom kan spelas av upp till tre spelare online tillsammans), kommer säkert kunna hitta mycket att gilla i ”Dead Island 2”. De allra flesta spelarna kommer tyvärr märka att spelets brist på variation och halvdana försök till satir inte räcker för att skapa en gedigen spelupplevelse.

Dead Island 2

Genre: Förstapersonsskjutare, action, skräck
Plattform: Playstation 5, Xbox Series X/S, PC (även PS4 och Xbox One)