exklusivt

Skribent

Alexander Kardelo

16 juni 2022 | 14:30

"Kärlek & anarki" tillbaka med nya avsnitt: "En nystart"

Vi pratar om kärlek, konst, algoritmer och anarki med manusförfattaren och regissören Lisa Langseth och skådespelaren Ida Engvoll.
Sofie (Ida Engvoll) är nyskild och försöker skapa sig ett nytt liv som ska inkludera unga kärleken Max (Björn Mosten). De fortsätter att utmana varandra med uppgifter på post-it-lappar, samtidigt som det lilla förlaget Lund & Lagerstedt försöker kämpa sig fram i samtiden med alla de utmaningar det för med sig. Idag är svenska dramakomediserien "Kärlek & Anarki" tillbaka på Netflix med nya avsnitt.
 
- Andra säsongen fortsätter i samma genre och samma stil. Vi har blandat humor och allvar, och försökt gå ännu längre i det - att det ska bli ännu större kontraster mellan allvaret och humorn, och det absurda. Det är för mig seriens kärna, berättar regissören Lisa Langseth för MovieZine.
 
Ida Engvoll spelar Sofie, den livskrisande digitalkonsulten i centrum för historien. I förra säsongen såg vi henne förälska sig i en yngre kollega samtidigt som äktenskapet där hemma kraschade. I de nya avsnitten får hon ett nytt jobb på förlaget och får tampas med en oväntad personlig tragedi.
 
- Vi fördjupar också de tematiska frågorna från säsong 1. Människan i samhället. Det känslomässiga i den här samhällskontexten; den vinstmaximerande, ekonomiskt uträknande världen, som står i motsats till den mänskliga upplevelsen som inte är rationell någonstans, säger Engvoll.
 
 
Hur förändras relationen mellan Sofie och Max, som verkar ha glidit ifrån varann lite grann i början av den andra säsongen?
 
Ida Engvoll: Deras relation och leken de har är kärnan i berättelsen. Sen betyder den olika saker för dem. Men den är fortfarande väldigt allvarlig. Även om de glidit ifrån varann finns det ingen tvekan om man ska utföra uppgiften eller ej. Varför man gör det kanske skiftar. Kanske börjar de använda uppgifterna för att motivera varandra ibland. Eller sabotera för varandra?
 
Vad är det roligaste med att spela Sofie?
 
Ida Engvoll: Att hon har så många bollar i luften. Hon kan säga ord i rollen av en chef, men samtidigt vara uppluckrad rent psykiskt, och utföra en lek, i en och samma scen där hon sitter och har möte med någon fackperson. Inga delar är vilande där mitt i tumultet, allt händer samtidigt. Det är väldigt underbart att få jobba med en sån karaktär, jag kan inte komma på något motstycke.
 
Lisa Langseth: Och nu har Sofie blivit VD. Det har varit väldigt roligt att skriva en kvinnlig chef som är nästan som en "Fawlty Towers"-karaktär. Ljuvligt att få skriva en sådan karaktär, och sedan möta Ida som kan gå mellan dessa känslomässiga lägen.
 
David Dencik gästspelar i säsong 2.
 
Lisa, när du skriver säsong 2 och den första säsongen är ute, du vet vad folk gillar och kanske ogillar - påverkar det ditt arbete? Eller hade du en klar bild från början om vad säsongen skulle handla om?
 
Lisa Langseth: För mig var det viktigt att hitta en nystart. Det är farligt att göra mer av det folk gillar, vi måste berätta något nytt, berätta något mer. Att göra sig fri var viktigt. Men samtidigt att behålla seriens identitet med rappt berättande. Det är en struktur vi jobbade fram i första säsongen som jag är förtjust i. Man ska kunna se den som en underhållande serie, samtidigt som teman som handlar om det rationella vs det emotionella, stora existentiella frågor, finns där.
 
Finns det planer på fler säsonger?
 
Lisa Langseth: Det beror på om vi känner att det finns mer att berätta. För mig finns det inget egenvärde i att göra en massa säsonger på något som gått bra. Just nu finns det inga planer på säsong 3. Men, man vet aldrig, skrattar Lisa.
 
Björn Mosten och Reine Brynolfsson i "Kärlek & anarki".
 
En sak jag gillar med "Kärlek & anarki" är hur konsten ställs mot kommersiella krafter på förlaget: böcker ska sälja. Är det något du brottas med även som filmskapare?
 
Lisa Langseth: Jag tror alla skapande människor i vår tid brottas med de här frågorna. Det är ett intressant skifte; från att konstnären och verket har gått i första hand har vi nu algoritmer som mäter konsumtionen. De pratar mycket om det i litteraturvärlden, men även inom film och tv. Då är det lätt att man börjar göra saker baserat på algoritmerna, men de är bara baserade på tidigare konsumentbeteenden. Risken är att vi upprepar säkra kort som vi vet kommer sälja. Det blir väldigt monotont. Men den kreativa kraften kan ju skapa helt nya rum och nya världar.
 
- Jag är verkligen orolig för att vi ska springa efter bara det som "funkar". Då är ju konsten död. Då har konsten bara blivit kapitalet. Det gäller inom alla områden. Se på klickjournalistiken, där många grävande journalister inte känner att de har pengar eller resurser att få göra djupgrävande journalistik. Man måste försöka prata om det.
 
Det pratas mycket om algoritmer även hos Netflix, och hur de beställer serier efter vilken lucka som behöver fyllas. Kunde du hitta balansen mellan deras krav och önskemål, och samtidigt få göra serien du ville göra?
 
Lisa Langseth: Jag upplever att jag absolut fick göra serien jag ville göra. För mig var det jätteviktigt. Hade de inte velat göra den på mitt sätt, så hade jag gått någon annanstans.
 
Ida Engvoll: Jag tänker också att när man kan så mycket om algoritmer så måste man våga låta folk vara i sin egen genialitet. Jag tycker att det känns som att Lisa har fått göra sin grej.
 
 
Säsong 2 av "Kärlek & anarki" finns nu att streama på Netflix.
| 16 juni 2022 14:30 |