Film

Skribent

Alexander Kardelo

6 juni 2012 | 10:01

Nu regerar barnen i Wes Andersons kungarike

Stämningen var på topp när Cannes filmfestival inleddes av hjärtevärmande äventyret "Moonrise Kingdom". Bakom kameran på den nu Sverigeaktuella filmen står Wes Anderson, känd för skruvade dramakomedier som "The Royal Tenenbaums" och "Life Aquatic", där han ofta använder sig av samma skådespelare.

"Moonrise Kingdom" är inget undantag och både Bill Murray och Jason Schwartzman är tillbaka vid Wes sida, men den här gången välkomnar han många nya talanger i familjen.

MovieZine var på plats när Edward Norton, Bruce Willis, Tilda Swinton, Murray och Willis, samt de unga stjärnskotten Kara Hayward och Jared Gilman bjöd in till presskonferens i Cannes...

Det är er filmdebut, och ni kastas rakt in i denna cirkus med Cannes och allt vad det innebär. Hur känns det, hatar ni oss redan?

Jared Gilman: Det har varit fantastiskt, verkligen, Mitt liv har bara blivit bättre.

Kara Hayward: Det är otroligt, och att filmen har fått ett sådant varmt mottagande är underbart att se.

Wes, använde du något av dina egna romantiska barndomsminnen som bakgrund till den här vackra historien?

Wes Anderson: Jag använde minnet av vad jag faktiskt ville skulle ske. Inget som har hänt på riktigt. Men också känslan av hur det är att bli kär som barn, den har aldrig lämnat mig.

Bruce, hur var din erfarenhet av att jobba på en Wes Anderson-film?

Bruce Willis: Det var uppfriskande att bli regisserad och ombedd att spela en roll på ett så specifikt sätt, så som Wes såg karaktären, i en värld där man annars sällan repeterar eller pratar särskilt mycket med regissören. Det är en film om ung kärlek, krånglig kärlek, men i grunden samma historia om hur alla behöver att bli älskade på något sätt. Även en polisman.

"Moonrise Kingdom" handlar om kärlek, men också om familj och ansvar. Du jobbar ofta med samma människor på dina filmer, ni känns nästan som en familj. Hur ser du på de relationer du har med dina skådespelare?

Wes: Det fina med en sådan film är att jag använder många som jag inte jobbat med förut, men velat jobba med länge. Jag filmar ofta med vänner, så att varje ny film blir som en återträff. Nu vill jag se det som att min familj har blivit större. Jag hoppas att några av de nya vänner jag har fått i och med den här filmen kommer tillbaka i framtiden. Jag har ingen erfarenhet av teater, men jag tror att vi är lite som ett teatersällskap.

I en tid av Hollywood-blockbusters är det glädjande att se en film helt genom barnens ögon. Vad säger ni som är filmens vuxna skådespelare, vad fick er att ställa upp?

Tilda Swinton: Wes har som sagt skapat sig en familj under åren, och det var en familj som jag gärna hakade på med på denna campingtur. Det kändes som att bli bjuden till ett bröllop, eller något. Ett äventyr. Jag var glad över att få bli en del av den här familjen.

Bill Murray: Jag får verkligen inga andra jobb än genom Wes, så jag sitter bara vid telefonen och väntar. Att filma med honom är alltid ett äventyr. Jag har känt Wes ganska länge, och jag gillar att han bara blir bättre och bättre. Det är sköna karaktärer och skådespelare, Bruce Willis har ett skönt litet "Die Hard"-ögonblick i slutet av denna familjekomedi. Det är bland det roligaste jag sett.

Edward Norton: Jag känner igen mig i det Wes säger, om drömmen att vara en del av en ensemble. Alla vi som läst om Orson Welles och hans teatergrupp, eller någon annan stor ensemble, som skådespelare drömmer man ofta om hur kul det vore. Wes har satt ihop en av modern films storslagna grupper. Jag tror att vi alla vill vara en del av nästa Wes-film. Det verkar ju så kul, och det har det varit också. Wes påminner lite om min karaktär, han är scoutledaren som leder oss. Vi fick sköta vårt egna smink och kostymer, vi hade inga fina trailers att bo i. Det var allt det där man älskade med att ha en egen videokamera som barn, och filmade ute på gården. Riktigt kul.

Jason Schwartzman: Allt har redan sagts. Det är alltid spännande att få jobba med Wes. Sammanhållningen är härlig, alla skrattar mycket och jobbar hårt. Wes älskar att göra film. Kläderna sitter inte alls bra. Det upplever man inte ofta, men det är underbart.

Berätta om ditt samarbete med filmens fotograf, för att få fram den visuella stilen.

Wes: Bob Yeoman är den ende fotografen jag någonsin jobbat ihop med. Han har lärt mig hur man arbetar ihop med en fotograf från grunden. Jag har svårt att tänka mig hur jag skulle klara mig utan honom. Vi arbetade på ett annorlunda sätt med den här filmen, med små franska kameror som man kan hålla i ena handen. Det gav en frihet som var ny för oss.

Bill Murray, du har under sin karriär samarbetat med många stora regissörer, från Jim Jarmusch till Ivan Reitman och Wes Anderson. Vad har de betytt för dig?

Bill Murray: Att få jobba med en regissör flera gånger är ett nöje, det är en ära att få förnyat förtroende. Ibland när man jobbar med någon vet man att man aldrig kommer att se honom igen, eller så hoppas man på att aldrig se honom igen. Ibland är det regissören som bara längtar tills man försvinner, de kör en till flygplatsen för att vara säkra på att man har stuckit... Det händer. Men med Wes, han körde mig till flygplatsen men det var trevligt. Jag hade inget emot det. Vi har alla bevisat för varandra att vi jobbar hårt. Det är långa, långa timmar utan pengar. Allt vi får är en resa till Cannes. Lyckligtvis har vi sparat ihop pengar från andra jobb, så att vi kan jobba med Wes om och om igen.

Stämmer det att både Bill Murray och Bruce Willis gav Jared skådespelartips under inspelningen?

Bill Murray: Ni borde fråga Jared om det, för jag tycker att Bruce och jag pratar mest hela tiden. Jared, lärde du dig något av oss?

Jared Gilman: Hmm... Tja, du Bill lärde mig att knyta en slips. Jag kunde det inte och ingen annan som var på plats heller, det var ett problem men Bill kom till min räddning. Det var coolt.

Bill: Men du har ingen slips på dig idag, vad säger det om mig?

Jared (skratt): Och Bruce, första gången jag träffade honom var innan inspelningen. Vi repeterade våra scener. Han hjälpte mig med hur man memorerar repliker. Så tack för det.

Bill: Vad är det där, ni memorerar alltså era repliker?

Wes, hur inspireras du av andra barnhistorier?

Wes Anderson: Ta idén med att Karas resväska är fylld med barnböcker, någonstans tänkte jag att filmen är som en av hennes böcker. Det tillförde en känsla av fantasy, även om det inte på något sätt är övernaturligt. Känner ni till "Dark is Rising"-böckerna? Jag ville tro på att sådana krafter fanns på riktigt. Att bli kär för första gången är som att befinna sig i en dröm, det blev en del av historien.

Vilken karaktär står du närmast?

Wes: Jag tror att det är Karas karaktär. Det finns ett ögonblick i filmen där hon visar honom en broschyr om hur man handskas med problembarn. Det var lite självbiografiskt. Jag hittade själv en sådan broschyr på mitt kylskåp, och jag visste, trots att vi var flera barn i hushållet, precis vem som var problembarnet... Det är ingen bra känsla men det blev kul i filmen.

"Moonrise Kingdom" har biopremiär idag, 6 juni.

| 6 juni 2012 10:01 |