Netflix börjar med AI-genererad reklam (vad tusan nu det betyder)

Detaljerna är få men framtiden blir allt mer skrämmande. Och irriterande.

Publicerad:

Netflix reklamchef Amy Reinhard pratade vi veckan inför annonsörer i New York, rapporterade Media Play News i veckan. Det handlade bland annat om hur himla bra det går för streamingtjänsten. Mycket tack vare deras billigare reklamstödda abonnemanget, som det verkar.

Netflix har nu 94 miljoner abonnenter världen över, och ungefär hälften av dessa har inget emot att betala för reklam. Abonnenterna ägnar dessutom lika mycket tid åt reklamen som åt själva filmerna och serierna, berättade Reinhard.

Så det är kanske inte konstigt att streamingjätten vill använda AI för att generera mer pengar… jag menar intresse.

Enligt Reinard kommer Netflix från och med nästa år föra AI-genererade interaktiva annonsformat. Exakt vad det här innebär i praktiken gick hon inte närmare in på. Däremot är gissningsvis målet både att aktivera de tittare som redan stannar kvar och tittar, och att aktivera de som annars är mer passiva. Att även dessa ska stanna längre.

Teknologin är en av Netflix styrkor, menade reklamchefen och jämförde med konkurrenterna:

Antingen har de bra teknik eller så har de bra underhållning. Vår superkraft har alltid varit det faktum att vi har både och.

Läs också: Netflix-chefen tror på AI: ”Kan göra filmer 10% bättre”

Läs också: Netflix tar hjälp av AI – för att hitta rätt serie för ditt humör

Läs också: James Cameron omfamnar AI: ”Kan göra storfilmerna hälften så dyra”

Läs också: Natasha Lyonne begår regidebut med hjälp av ”etisk AI”