Intervju

Skribent

Jonatan Blomberg

16 september 2018 | 19:00

Möt regissören bakom "Ingen utan skuld" och superheta "The Witcher"

MovieZine har snackat med regissören Charlotte Brändström, som både ligger bakom Viaplays nyaste originalserie samt Netflix mest efterlängtade "Game of Thrones"-ersättare.
Född i Frankrike, till svenska föräldrar, har Charlotte Brändström lyckats bygga upp en karriär som regissör med frekventa jobb både i Frankrike och Sverige - samt USA. Där den franska miniserien "Disparue", populära "Outlander", hyllade "Counterpart" och den kommande Netflix-giganten "The Witcher", bara är några av de tv-serier som hon har regisserat avsnitt för.
 
Nu är hon aktuell här i Sverige, med det nyaste Viaplay-originalet "Ingen utan skuld". En tv-serie om svensk vapenhandel, korruption, lögner, svek och moral - där verkligen ingen står helt utan skuld, på ett eller annat sätt.
 
Innan vi kastar oss över "Ingen utan skuld" skulle jag vilja prata lite om hur det i vanliga fall fungerar att regissera tv-serier. För visst är det mer vanligt att, som regissör, få ta sig an enstaka avsnitt av en serie - snarare än en hel säsong som du fått göra nu med "Ingen utan skuld"?
 
- Ja, det beror lite på vad man kan tänka att göra för projekt som regissör. Jag gillar att kunna växla mellan att göra båda delar. För några år sedan regisserade jag hela säsongen av en fransk tv-serie som heter "Disparue" ("The Disappearance"), som bland annat visades på BBC.
 
J.K. Simmons i "Counterpart".
 
Jag är själv ett stort fan av den nya [för i år] tv-serien "Counterpart", med J.K. Simmons i dubbla huvudroller. Där fick du chansen att regissera de två sista avsnitten för säsongen. Hur fungerar det när man kommer in efter ett gäng redan färdiga avsnitt och ska knyta ihop en hel säsong?
 
- Det är en ganska stor skillnad mot hur det fungerar när du får chansen att regissera en hel säsong och du själv håller i alla korten. Den artistiska friheten och kreativa kontrollen är ganska begränsad när man kommer in och regisserar några enstaka avsnitt. Just "Counterpart" specifikt är en väldigt annorlunda typ av tv-serie, med sina dubbla världar och två olika versioner av Simmons. Det var väldigt intressant och lärorikt att få vara en del av den produktionen.
 
- Bara att veta att man klarar av att regissera en Oscarsvinnande skådespelare i dubbla roller, när han ska spela mot sig själv, var väldigt spännande att få komma in och göra. Vi kom varandra väldigt nära. Jag hade kanske aldrig fått chansen att göra en film eller serie med Simmons, om jag inte hade kommit in där i slutet av "Counterpart". Jag ska göra en annan stor amerikansk tv-serie, med start i januari, åt Netflix också.
 
 
"The Witcher"?
 
- Exakt!
 
Jag hade faktiskt förberett några frågor om den serien också. En av dem var när ni skulle dra igång produktionen, men den hann du svara på själv - ni sätter alltså igång redan nu i januari!
 
- Ja, det ska bli jättekul att få sätta igång!
 
Det blev också nyligen officiellt att Henry Cavill ["Man of Steel"] landat huvudrollen som Geralt of Rivia. Jag vet inte om det är något du kan avslöja i nuläget. Men med tanke på att han ser avsevärt yngre ut än den gråhårige och ärrade Geralt, som många lärt känna i den hyllade tv-spelsserien. Kommer ni att skriva om rollen för att passa en yngre skådespelare? Eller är tanken snarare att få Cavill att se äldre ut?
 
- Det är mycket som kommer att förändras, visuellt, när han kommer in. Med mask och allting. Cavill vill bli en helt ny karaktär, han vill inte kunna bli igenkänd från vad han har gjort innan. Han är dessutom alldeles galen i det här spelet!
 
 
Från början var tanken att "The Witcher" skulle få premiär någon gång under 2020, nu verkar Netflix däremot ha ändrat det till 2019 - kan vi förvänta oss att få se den första säsongen redan till hösten nästa år?
 
- Det vet jag inte. Jag tror att de vill att den ska ta över när "Game of Thrones" är borta. Det är ju, som du säkert redan vet, bara en säsong kvar av "Game of Thrones" - och "The Witcher" är tänkt att bli Netflix svar på den. Något exakt premiärdatum har de inte delat med sig av ännu.
 
Jens Hultén i "Ingen utan skuld".
 
Om vi byter fokus tillbaka till Sverige och Viaplay. Hur tidigt i processen anslöt du till "Ingen utan skuld"?
 
- Det var ganska tidigt. Daniel [Lägersten, producent] kom förbi med manuset för det första avsnittet, medan jag var i Norge och spelade in en serie där. Han berättade om projektet och lät mig läsa manuset, som jag gillade direkt. För det första så var det väldigt välskrivet, men framförallt så tyckte jag om karaktärerna - samt att ämnet om vapenhandel och den svenska dubbelmoralen var väldigt intressant.
 
Ett ämne som många svenskar borde känna till...
 
- Precis, jag minns ju själv när Boforsaffären var på tal under 80-talet. Men ändå är det ett ämne som inte riktigt har gjorts på svensk tv tidigare. Sen tyckte jag att det var lite skönt att komma ifrån vanliga "kriminalare" och få göra något helt annat ett tag.
 
- Under ytan tycker jag däremot att serien mest handlar om vad moral egentligen är för något. Vem har rätt och vem har fel. Vilket gör namnet "Ingen utan skuld" så passande, för det är verkligen ingen som är helt svart eller vit - utan de har alla sina egna skäl för varför de gör som de gör.
 
Vera Vitali i "Ingen utan skuld".
 
Vera Vitalis karaktär börjar väl kanske säsongen som mest "skuldfri", men dras likt alla andra in i något större som snabbt gör henne lika skyldig till tvivelaktiga beslut som alla andra.
 
- Absolut! Vi lade faktiskt till en replik under inspelningarna som Jens [Hultén, som spelar en av huvudrollerna] sade till mig; "Moral är att göra det rätta, när ingen annan ser på". Det tyckte jag ringade in många av våra frågor kring moral, dubbelspel och att göra tvivelaktiga saker av enligt en själv "rätt" anledningar.
 
Har du något favoritavsnitt, eller någon specifik scen som du blev särskilt nöjd med som regissör - nu i efterhand när du har sett den färdiga serien?
 
- Ja, jag tycker nog allra mest om det första, fjärde och sista avsnittet - eftersom de var de mest visuellt utmanande. Utan att gå in för mycket på detalj så är det väl också i dem som vi har de mest ambitiösa actionscenerna, med snabba parallellklippningar mellan olika karaktärer som jag blev väldigt nöjd med och som var roligt att göra. Sen gillar jag verkligen slutet i det sista avsnittet med.
 
På tal om avslutningen. Utan att avslöja för mycket så finns det helt klart trådar som går att plocka upp och fortsätta på i en andra säsong. Nu har serien precis haft sin premiär så jag förstår att det inte finns något officiellt beslut kring om det kommer att bli en fortsättning eller inte. Men är du i så fall sugen på att få regissera en hel säsong till - eller känner du att då får gärna någon annan regissör ta över?
 
- Då skulle jag nog faktiskt vilja göra en säsong till, det finns definitivt mer man kan göra och berätta kring det här ämnet. Om det nu blir av skulle det nog passa in bra med att jag precis hinner arbeta klart med "The Witcher", plus att jag ska hinna regissera ett avsnitt till av "Madam Secretary" nu under hösten [innan "The Witcher"] också. Men det återstår att se om det blir något mer av "Ingen utan skuld" eller inte!
 
 
De två första avsnitten av "Ingen utan skuld" hade premiär i fredags, de kommande sex släpps ett i taget varje fredag. "The Witcher" får (beräknad) premiär någon gång under 2019 hos Netflix, hela den första säsongen av "Counterpart" finns att ta del av på Viaplay.
 
Kommer du att ge "Ingen utan skuld" eller "The Witcher" en chans vartefter - och vad tyckte du om "Counterpart"? Kommentera gärna nedan!
| 16 september 2018 19:00 |