Spel

Skribent

Andréas Göransson

27 april 2018 | 15:00

Mörkret faller i "Shadow of The Tomb Raider"

MovieZines spelskribent Andréas Göransson har fått 45 minuter speltid med Lara Crofts nästa äventyr.
För fem år sedan så släpptes ”Tomb Raider” – det första spelet i reboot-serien om äventyraren Lara Croft. Titeln följdes upp av 2015 års ”Rise of The Tomb Raider” som förvisso var ett snyggt och stabilt äventyr, men som inte bjöd på några större överraskningar.
 
Och tidigare i år avslöjade Square Enix till slut den tredje delen i sagan om reboot-Lara. ”Shadow of The Tomb Raider” är dock mer än så – det är även den sista delen i trilogin som ska knyta ihop säcken och forma Lara Croft till den gravplundrare vi är vant oss vid.
 
Fccc6b74856e073f4c0de65777a4fa33 sottr 2018 04 27 scr08 1524746694
 
Under en 45 minuter lång spelsession fick jag möjligheten att stifta närmare bekantskap med spelet. Demot tar sin början i Mexiko där Lara Croft och hennes vän Jonah befinner sig på vad som påminner om ett sektlikt möte i jakt på en relik. Trinity-soldater med tunga vapen bevakar området iklädda bisarra masker. Inkognito ska jag ta mig igenom folkmassan, prata med människor och plocka ledtrådar.
 
I ett senare skede befinner jag mig under jord. Jag har hamnat här efter att klättrat runt i ruiner och använt spelets nya repmekanik som gör att jag kan sänka mer ner till plattformar med hjälp av en kastkrok. Här möter jag pussel i form av olika avsatser som ska höjas och sänkas. Det märks att Eidos Montréal har ett par månaders putsning kvar – många av stegen ter sig nämligen ologiska och ledtrådar dyker upp alldeles för sent. Detta resulterar i att jag dör onödigt många gånger.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Vi spolar fram en bit till. Lara Croft har lagt nävarna på skatten hon kom för och helvetet bryter lös. Soldater sprejar blykulor som om det inte fanns någon morgondag och jag besvarar elden med lika tungt artilleri. En flodvåg sveper över dalen och oskyldiga dör. Mörkret sänker sig över spelet likt en skugga.
 
Det är tydligt vad Eidos Montréal försöker att göra med ”Shadow of The Tomb Raider”. I reboot-seriens första spel var hon fortfarande en oerfaren arkeolog med stor äventyrslust. Men efter att hon tog sitt första liv och nästan frös ihjäl i uppföljaren ”Rise of The Tomb Raider”, har tonen under seriens gång sakta gått mot en mörkare nyans. Allt detta kommer att kulminera i ”Shadow of The Tomb Raider” där Laras roll ställs på sin spets. Vad blir konsekvenserna av hennes handlingar när hon hejdlöst plundrar gravar? Och ska allt som går att stjäla verkligen alltid stjälas?
 
4454a39a8f0f08624e2b33b7e7178ff0 first shadow of the tomb raider first screenshots via amazon jcsv
 
Det är en intressant och kittlande tanke. Fram tills nu har Lara Crofts roll i spelen varit solklar – hon är hjältinnan som räddar dagen. Men i ”Shadow of The Tomb Raider” verkar den få en rejäl törn och hon ser ut att istället bli orsaken till ond, bråd död och får bära en enorm skuld.
 
Spelmässigt känns dock ”Shadow of The Tomb Raider” som sina föregångare och några större överraskningar, rent gameplaymässigt, bör nog ingen förvänta sig. Vad som däremot sker med Laras karaktär i den här avslutande delen – det är desto mer spännande.
 
 
"Shadow of The Tomb Raider" släpps till Playstation 4, Xbox One och Windows den 14 september 2018.
| 27 april 2018 15:00 |