Serie

Skribent

Alexander Kardelo

3 maj 2023 | 10:40

8 manusförfattare berättar: "Därför strejkar vi"

Hollywoods manusförfattare kräver högre löner och tryggare villkor. Samtidigt pumpar streamingtjänsterna ut mer content än någonsin.
Det är lätt att tro att Hollywoods manusförfattare badar i pengar... eller åtminstone simmar runt i sin lyxpool i Beverly Hills-villan medan de spånar på nästa Transformers-film.
 
Men senaste veckorna har en annan bild av branschen kommit fram i media. En mycket osmickrande bild där författarna bakom våra favoritfilmer och -serier vittnar om låga löner och otrygga anställningsvillkor. Igår gick fackförbundet Writers Guild of America ut i strejk med över 11 000 medlemmar för att protestera mot streamingjättarnas och filmbolagens girighet.
 
 

1. "Du jobbade på "The Bear", du måste vara rik nu"

 
I branschtidningar och på sociala medier kommer några av drömfabrikens manusförfattare till tals. Alex O'Keefe har arbetat på den prisbelönade dramaserien "The Bear", men hade inte ens råd med en egen kostym till en prisgala, säger han till AV Club:
 
- Jag har vänner som tänker: "Alex jobbade på "The Bear", Alex är rik nu. Alex har råd med en bil." Men det stämmer inte. Jag är pank. När jag vann en WGA Award för "The Bear" som Bästa komediserie hade jag minus på bankkontot. Min familj och mina vänner köpte en kostym åt mig och flugan var köpt på kredit. Allt som glittrar är inte guld.
 
 

2. Under 150 000 kronor för åtta månaders arbete

 
Ashley Lyle är en av två skapare bakom tv-serien "Yellowjackets". En omtalad överlevnadsthriller som nu är inne på sin andra säsong. Hon skriver på Twitter:
 
"Kul fakta: när vi skrev piloten fick Bart (Nickerson) och jag 40 000 dollar i arvode, delat på två, minus provision (25%) och skatt, för åtta månaders arbete."
 
 

3. Tog extrajobb för att kunna betala hyran

 
Dave Metzger har arbetat på "The Blacklist" och "CSI: Vegas". Trots stora titlar på meritlistan fick han ta extrajobb som att köra ut mat.
 
"Jag spenderade fyra år som assisterande manusförfattare på en stor tv-serie, på minimilön. Jag jobbade mycket hårt och är stolt över mitt enorma bidrag till serien. Men jag fick ingen befordran på flera år. Jag var begravd i skulder", skriver han i en lång och läsvärd tråd på Twitter.
 
Han tillägger i en kommentar till AV Club:
 
- En handfull manusförfattare tjänar stora pengar. Men många av oss kämpar för att få det att gå runt, och måste allt oftare ta andra jobb bara för att ha råd med hyran och mat. Jag känner till många otroliga manusförfattare som fått lämna branschen bara för att de inte längre hade råd med hyran. Och de som tillhör underrepresenterade minoriteter är ännu värre drabbade av förändringarna.
 
 

4. TV-serierna blir inte sålda vidare - lägre arvode till författarna

 
Skådespelaren och manusförfattaren Ashley Nicole Black har arbetat på serier som "A Black Lady Sketch Show" och "Ted Lasso". Hon förklarar på Twitter hur vardagen ser ut för en författare i streamingeran.
 
- Förr i tiden när en serie som "Vänner" blev en succé så såldes den till andra tv-kanaler som fick visa repriser. Så när du ser "Vänner" får manusförfattarna fortfarande en check. Vilket är rätt för vi tittar fortfarande och njuter av deras verk.
 
- När du skriver för en kanal idag så säljer de inte vidare serien till en annan kanal. De säljer den till den egna streamingtjänsten. Skriver du för en streamingtjänst så blir den inte såld vidare. Även om det blir en stor tittarsuccé så får de bestämma värdet, och du får en check på 1,25 dollar.
 
 

5. Residuals är ett minne blott

 
Brittani Nichols ("Abbott Elementary") säger i en tv-intervju att yrker har blivit en gig-ekonomi:
 
- Vi kräver att industrin låter oss behålla en karriär, så enkelt är det. Branschen går med vinst, men studios verkar bara bry sig om Wall Street. Och de kör över sina arbetare.
 
- De prioriterar streaming men har inte sett till att våra löner speglar förändringarna. Ett sätt för manusförfattare att behålla sin karriär är "residuals". Det innebär att vi får ta del av vinsten. När en tv-serie visas på nytt eller blir såld får vi en del av kakan. På streaming finns det knappt någon kaka att ta del av.
 
 

6. "Därför står man ut i en osäker bransch"

 
Erfarne författaren Javier Grillo-Marxuach har skrivit för tv i nära 30 år. Han har arbetat på serier som "Lost", "Förhäxad" och senast "Cowboy Bebop".
 
"Varför strejkar WGA? För att producenterna vägrar att ge manusförfattare en grundlön som det går att leva på, anställningstrygghet, kompensation och karriärmöjligheter. Att skriva för tv brukade vara tufft, men också en väg mot en mycket åtråvärd destination. I slutändan kunde man få skapa en egen tv-serie. Jag kom in i branschen och stod ut med all ångest och osäkerhet för att kunna skapa konst på hög nivå. Nu har de gjort det omöjligt för författare att få erfarenhet, klättra i rank och bli producenter på egna serier (...) Och de betalar oss mindre än 3% av sin vinst."
 
 

7. Vad tjänar en manusförfattare egentligen?

 
Dylan Park-Pettiford svarar på en Twitter-kommentar angående manusförfattarnas skyhöga löner (eller?). Enligt uträkningen kan en vanlig författare få klara sig på 300 000 kronor netto om året:
 
"Som anställd manusförfattare har man tur om man får ett jobb om året. Arbetet pågår i snitt i tolv veckor. Veckolönen är 4200 dollar, det blir ungefär 50 000 dollar. Dra av 25 procent för agenten, managern och advokaten. Dra av 20% i skatt och ytterligare 1% för WGA."
 

8. Assistenterna i manusrummet får sparken varje jul

 
Carina Adly MacKenzie är skaparen bakom "Roswell, New Mexico" och har även jobbat på tv-serien "The Originals". På Twitter berättar hon om en ännu mer utsatt grupp: assistenterna i manusrummet.
 
"Som assistent får du knappt en lön som går att leva på. Varje jullov (JUL!!!) får de sparken av miljardstudion som sedan anlitar dem igen i januari för att slippa betala semesterlön. Manusförfattarna går samman för att hjälpa dem under den tiden."
 
 
| 3 maj 2023 10:40 |