Film

Skribent

Gäst

16 januari 2020 | 17:00

"Mannen på taket" - så skapades en svensk filmklassiker

I veckan går en nyrestaurerad version av Bo Widerbergs film ”Mannen på taket” upp på utvalda biografer. Filmen får ses som en modern svensk klassiker och väckte inte bara publikens intresse här i Sverige utan även utomlands. För första gången såg man en svensk hårdkokt polisthriller.
Under inspelningen av ”Mannen på taket” fick regissören Bo Widerberg verkligen känna på allmänhetens förväntningar, eller snarare krav.

Valet att skådespelaren Thomas Hellberg skulle spela Gunvald Larsson väckte ilska upprördhet hos somliga. Hellberg ansågs varken var särskilt lång eller bred och på en utekväll blev Widerberg hoptryckt mellan en stor manlig skådespelare och en kvinnlig vissångerska som undrade varför en ”myggviktare” som Thomas Hellberg skulle spela Gunvald Larsson.

För Bo Widerberg var varken längd eller bredd viktigt utan han ville få fram Gunvald Larssons ”knölaktighet” och där passade Thomas Hellberg som handen i handsken. Widerberg var mer intresserad av att skaffa rätt kläder åt Gunvald Larsson, lite snobbigare stil än hans kollegor i filmen.

Valet av att spela Martin Beck föll på skådespelaren Carl Gustav Lindstedt, mest känd för att ha spelat komiska roller, men Widerberg menade att Lindstedt var utmärkt i rollen då han hade visat bredd på mer allvarliga roller tidigare. Det skulle ta 20 minuter innan biopubliken förstod att de inte skulle skratta åt honom ansåg Widerberg. Lindstedt själv var förvånad att han skulle spela Martin Beck, han tyckte att han med sin större, rundare kroppshydda skulle passat bättre som matvraket Lennart Kollberg men efter att Widerberg flera gånger ringt och sagt att han passade för rollen så tackade Lindstedt ja.
 
Sven Wollter som Lennart Kollberg och Håkan Serner som Einar Rönn hade dock ingen något att säga om, de så att säga överensstämde med publikens förväntningar.
 
 
Widerberg hade tänkt att göra flera filmer om Martin Beck och inte alls börjat med ”Mannen på taket” utan med ”Mannen på balkongen”, men man ändrar sig ibland sa Bo Widerberg, som vid mjölkdisken plötsligt tänkte att han nog börjar med ”Mannen på taket”. Han ville ha en rak story, inspirerad av den amerikanska polisfilmen ”The French Connection” (1971) som blev stilbildande.

Inspelningen rullade på och Widerberg nämnde i en intervju att filmen skulle bli den bästa han gjort, både underhållande men samtidigt samhällskritisk. Inte alla höll med, medarbetare tyckte att Widberg hade en auktoritär stil och ändrade sig medan han filmade. Widerberg höll med om att han kunde vara svår att jobba med men att han bara var noga med att resultatet skulle bli så bra som möjligt samt att han ville vara en effektiv regissör, inte dra ut på inspelningstiden mer än vad som behövdes.

En känd scen var när en helikopter störtade på Odenplans T-bana i Stockholm. Till detta hade produktionen spärrat av flera kvarter runt Odenplan. Stockholmarna hade bjudits in till detta och för att agera statister, över 4000 hade anmält intresse. Scenen när helikoptern kraschade ansågs dock för farlig att filma så försäkringsbolaget sa nej vilket gjorde att Widerberg själv filmade det hela.
 
Inspelningen skedde på långfredagen och Widerberg fick hjälp av regissören Roy Andersson som var ledig den dagen. Totalt sex kameror filmade scenen och det var inte helt enkelt. Kyrkan vid Odenplan gillade inte att man spelade in scenen just på långfredagen och polisen blev nervös av kyrkans påtryckningar. De bilar som produktionen använde sig av, till för att skapa trafikstockning i området, släpptes nu inte in av polisen. Widerberg klättrade snabbt upp på tunnelbanenedgångens tak och dirigerade då folkmassorna rätt. På ett sätt, tyckte Widerberg, att tack vare att det tog tid innan det löste sig så blev alla statister trötta och gråa, som han ville ha det, och det blev en utmärkt tagning i slutändan.

I maj 1976 var Bo Widberg mitt uppe i att klippa färdigt sin film, premiären var satt till oktober samma år.
 
Kritikerna gav överlag bra betyg åt ”Mannen på taket” och tyckte att den kändes trovärdig även om många kritiker jämförde boken med filmen, vad som överensstämde och vad som var ändrat.

Publiken kom att älska ”Mannen på taket”, över 750 000 biobesökare såg filmen på bio och länge var den av Svenska Filminstitutets mest framgångsrika filmer. Den har setts av miljonpublik när den repriserats på TV långt efter premiären.

Andreas Heilborn
Forskar om manlighet i polisfilmer
| 16 januari 2020 17:00 |