Krönika: Ge Oscarn till Ben Affleck

11 Februari 2013 | 11:01

Krönika: Ge Oscarn till Ben Affleck

Det är snart dags för den årliga Oscarsgalan och racet är mer ovisst är någonsin. Kommer Oscarsakademin överraska och ge rätt personer priser? MovieZines krönikör Rasmus Foltmar har tagit tempen och kommit fram till att Ben Affleck är den värdiga vinnaren, trots att han inte ens är nominerad.

Vi vet inte vilken film som kommer att vinna Bästa film på årets Oscarsgala. Det är jämnt skägg mellan de olika utmanarna och det finns teorier om hur Oscarsakademin röstar som stödjer alla de nominerade. Vi har Steven Spielbergs "Lincoln" som favorit med 12 nomineringar. Det är en klassisk Oscarsfilm om amerikansk historia som är publikfriande med en redan erkänd och respekterad Daniel Day-Lewis på frontlinjen. Vi har "Silver Linings Playbook" som kan skrälla hos en akademi som kanske för första gången vill visa sig på styva linan och ge Oscarn till en romantisk komedi med två ganska icke-finkulturella skådespelare i Jennifer Lawrence och Bradley Cooper. Vi har Kathryn Bigelows senaste mästerverk om jakten på Usama Bin Laden, som jag personligen älskade. Även Ang Lees "Life of Pi" har stor chans att vinna med sitt vackra foto och fina berättelse.

Sen har vi "Argo".

Chocken var stor när det stod klart att Ben Affleck inte var nominerad till bästa regissör. Han var på förhand en av de favorittippade men stod lottlös när Seth MacFarlane och Emma Stone utannonserade de nominerade i januari. Han fick ingen kärlek av akademin alls, trots att han gjort två briljanta filmer sedan tidigare och nu gjort en tredje film som både hyllar USA och filmbranschen. Det hela är mycket märkligt.

Ben Affleck står för allt som är rätt med Hollywood. Hans karriär inledde på ett makalöst sätt när han och Matt Damon vann Oscarn för bästa manus med "Good Will Hunting" på Oscarsgalan 1998. De var unga och oförstörda. Matt Damon gick vidare i sin karriär med filmen som "Saving Private Ryan" och "The Talented Mr. Ripley", medan Afflecks karriär gick käpprätt åt helvete. Efter det prisvinnande manuset fick han dåliga roller i dåliga filmer och gjorde dåligt ifrån sig. Han gick från att ha allt till ingenting.

Efter år av misär började historien om en Affleck som reste sig ur askan likt en Fenix-fågel att ta form. Han gav inte upp film utan bytte inriktning, blev regissör och debuterade 2007 med "Gone Baby Gone". En sorts kärleksförklaring till staden Boston där han växte upp, med sin bror Casey Affleck i huvudrollen. Filmen blev hyllad och Ben Affleck var helt plötsligt tillbaka. Han sparkade av sig skiten han fått av Hollywood sedan tidigare, blev ödmjuk, och gick vidare till bättre saker.

2010 följde han upp med "The Town", ytterligare en bokadaption om staden Boston och kriminaliteten som pågår där. Han återanvände flera delar av sin ensemble från "Gone Baby Gone" men valde att inte använda sig av sin bror igen och plockade istället in Jon Hamm och sig själv i huvudrollen. För första gången på ett halvt decennium visade han att han kunde agera framför kameran, och gjorde det medan han själv regisserade filmen. Det är, som jag har förstått, inte särskilt lätt. Återigen stod han utan ömhetsbevis från de människor som bestämmer vem som ska få vilka priser.

Hösten 2012 kom hans film "Argo", som är baserad på det tidigare hemligstämplade CIA-uppdraget vars mål var att få ut de amerikanska medborgarna som under ockupationen av den amerikanska ambassaden i Iran flytt till den kanadensiska, men fastnat där utan sätt att ta sig ur landet och undvika att bli lustmördade av arga demonstranter. Ben Affleck axlar återigen huvudrollen Tony Mendez som på uppdrag av CIA ska ta ut dessa människor ur landet genom att ordna en fejkad filmproduktion. Det hela är mycket, mycket spännande.

Affleck lyckas i sitt regiarbete skapa en både nervkittlande och läskig film på samma gång. Som man kan tänka sig att situationen var för de strandsatta amerikanerna får man i filmen en stor känsla av klaustrofobi. De har ingenstans att ta vägen. Ben Affleck visar återigen att han kan regissera sig själv och andra på ett briljant sätt, i ett för honom helt okänt territorium. Han har med "Argo" lyckats hantera tre genrer efter varandra - kidnappningsdrama, heistthriller och spänningsblockbuster - utan att få sina välförtjänta priser. Priser är inte allt, men det betyder väldigt mycket för folk i den här branschen, inte minst en stjärna som fallit och lyckats ta sig upp på himlen igen.

Så snälla, kära Oscarsakademin, jag har tyckt illa om er så länge. Gör rätt den här gången. Ni nominerade inte Ben Affleck för bästa regissör, och det var fel. Visst, det är bra konkurrens det här året, men han var värd en nominering. Låt honom stå där uppe en gång och se ner på publiken med alla de människor han dyrkar och respekterar. Låt honom göra det. Låt honom stå däruppe och få strålkastarna i ögonen och hålla ett alldeles för långt tal med namn på alla de han vill tacka. Låt tårarna få rinna ner för hans kind av tacksamhet. Det finns ingen människa på hela världen som skulle uppskatta att vinna lika mycket som han. Ge Oscarn för bästa film till "Argo".

Det är med stor sorg jag inser att det med största sannolikhet inte kommer att hända, även om "Argo" och Ben Affleck har vunnit på flera av de galorna som är innan Oscarsgalan, som Golden Globe och Screen Actors Guild Awards. Akademin är inte kända för överraskningar och jag tror inte att vi kommer att få en den här gången heller. 2011 stod det mellan "The King's Speech" och "The Social Network". Där hade de chans att visa att de inte bara är ett gäng vita gamla gubbar utan fantasi. De tog inte chansen, och tilldelade Oscarn för Bästa film till kungen med talfel. Gör inte samma misstag igen.

De här vinner de stora priserna:

Bästa film: Lincoln
Bästa manliga huvudroll: Daniel Day-Lewis (Lincoln)
Bästa kvinnliga huvudroll: Jessica Chastain (Zero Dark Thirty)
Bästa regi: Ang Lee (Life of Pi)