Film

Skribent

MovieZine

14 oktober 2022 | 13:00

Kritikerna slaktar thrillern "Kärleksbevis" med Rolf Lassgård

Rolf Lassgård är "sällsynt dålig" i Richard Hoberts film som har "en av svensk films sämsta actionscener".
När Richard Hobert gör film vet man aldrig var det kan sluta. Han har vunnit festivalpriser med filmer som "Glädjekällan" (1993) och "Harrys döttrar" (2005), och fick sitt högsta IMDb-betyg för senaste dramat "Fågelfångarens son" (2019). Samtidigt hänger kalkonfilmen "Tre solar" (2004) där som en mörk fläck i CV:t, och än idag älskar både kritiker och filmfans att håna det händelselösa medeltidsdramat.
 
Hoberts senaste biofilm är "Kärleksbevis", ett skilsmässodrama som blir till en svartsjukethriller. Rolf Lassgård och Livia Millhagen spelar det gifta paret som ska separera, och möts en sista gång för att sälja sitt gemensamma hus. Ingenting går som planerat när en mystisk kvinna (Hedda Rehnberg) knackar på.
 
Kritikerna har iallafall inte visat filmen speciellt mycket kärlek. Inför biopremiären idag hittas mestadels sågningar i de stora tidningarna.
 
 

Sällsynt dålig - och fruktansvärt underhållande?

 
"Kärleksvek, sexbrist och mordiska vildsvin på Österlen utgör ingredienserna i Richard Hoberts erotiska thriller (...) En anemisk intrig, obegripliga karaktärer och en av svensk films sämsta actionscener borgar för ett mycket lågt betyg" skriver Wanda Bendjelloul i DN och delar ut en 1:a.
 
"Splatter-inslaget muntrar upp, men det är verkligen spiken i kistan för helhetsintrycket", tycker SvD:s recensent Karoline Eriksson som också landar på lägsta betyg.
 
"En riktig felträff" skriver Nöjesguidens recensent men tillägger att "med det sagt är den fruktansvärt underhållande (...) Rolf Lassgård är sällsynt dålig. Han överspelar som den misstänksamme exmaken som hoppas återställa sitt krossade äktenskap."
 
Aftonbladets Jens Peterson nöjde sig med 2 plus: "Det känns som en pjäs, och kanske hade historien fungerat bättre på teater. Intrigen tål inte mycket granskning i det realistiska filmljuset. Ju mer som avslöjas och förklaras, desto orimligare blir allt."
 
 
"Nej, en total ”Tre solar”-kalkon är det inte, men en splittrad film som lämnar ett inte helt fräscht helhetsintryck efter sig", skriver Expressen och drar till med 2 getingar.
 
Helt hopplöst verkar det däremot inte vara. Samtidigt hittar vi även ett par 4:or i betyg, bland annat hos Filmtopp: "Den största elogen vill jag tilldela Richard Hobert som med små medel har skapat en film som ger mig hopp för svensk filmindustri igen!"
 
Även MovieZines kritiker ser "en effektiv psykologisk thriller. Hobert känns mycket hemma i genren, och den klaustrofobiska atmosfären är utmärkt", skriver Fanny Degerfelt i sin recension av "Kärleksbevis".
 
| 14 oktober 2022 13:00 |