Emma

11 december 2013 | 17:01

Kritik mot USA:s system för åldersgräns på film

En ny studie visar att PG-13-filmer och R-filmer innehåller lika mycket olämpligheter.

Dessutom visar den nya studien, som kom från University of Pennsylvania i måndags, att en våldsam karaktär ofta ägnar sig åt fler riskfyllda beteenden, såsom att dricka alkohol, ha sex och att röka. Mellan 1985 och 2010 innehöll 90 procent av de mest framgångsrika filmerna en våldsam huvudkaraktär. I 77 procent av de filmerna fanns även annat för barn olämpligt beteende. Det rapporterar bland andra amerikanska CBS News.

Inga skillnader i dessa rön kunde ses mellan filmer med PG-13-rating (alltså filmer som kan vara olämpliga för barn under 13 år) och R-rating (filmer som kan vara olämpliga för barn under 17 år). MPAA, som sätter åldersgränserna på filmer i USA, ifrågasätts nu för sin användbarhet när det visar sig att föräldrar inte alls kan förlita sig på deras system.

Ett exempel är "Robocop", som när den först kom 1987 skulle få en X-rating (som idag motsvarar MPAA:s NC17), alltså helt barnförbjuden. Efter klippning fick den till slut en R-rating. Remaken "RoboCop" som kommer nästa år får däremot en PG-13-rating.

Men MPAA försvarar sig mot kritiken.

- Det är viktigt att komma ihåg att en PG-13 är en stark varning till föräldrar om en films innehåll, och den medföljs av en detaljerad beskrivning av vilka element i filmen som låg till grund för ratingen. Syftet med systemet är att reflektera amerikanska föräldrars värderingar, inte att bestämma dem åt dem. Samhällets standarder förändras med tiden och systemet är byggt för att förändras med dem, säger MPAA:s talesperson Kate Bedingfield i ett uttalande till nyhetsbyrån Reuters.

| 11 december 2013 17:01 |