PODCAST

Skribent

Fabian Nordlander

9 juli 2015 | 16:30

Kan Pixar göra fel?

Animationstudion Pixar verkar ha en ny succé i sitt stall. “Inside Out” har släppts i USA och rivalerat “Jurassic World” om dominans. Pixar har gjort det igen, kritikerna och publiken sjunger i kör och alla är glada. Inte minst Pixar. Men är Pixar felfri, är dem det filmbolaget som inte kan göra misstag?
Det är ganska kul att ställa sig frågan om vilken trilogi som är bäst, vilken filmserie på tre filmer har inte tagit ett felkliv? Kan man säga “Gudfadern”? Troligtvis inte, den tredje installationen har de flesta svårt för samt kan inte mäta sig med de två tidigare mästerverken. "Sagan om Ringen" har sin andra film som oftast pekas ut som den svagare i raden. Första "Star Wars"­trilogin svajar även där på sin tredje, eller som Kevin Smith kallade den, "Muppets in Space". Alla har så klart åsikter på vad en perfekt trilogi är, många skulle argumentera mot föregående exempel. Men om man samlar många röster så tror jag en filmserie skulle stå högst på listan. Jag snackar inte i mån av kulstatus, charm, nostalgi eller översikt. Jag pratar ren kvalité, den filmserie som kastat ut tre verk som inte bara hållit kvalitén under varje film, men som till och med toppat den förra installationen med en ännu bättre film. Jag kan bara komma på "Toy Story"-­trilogin, en filmserie som började på topp men som sedan bara steg som ett hus bunden till ballonger. "Toy Story" är en perfekt filmserie.

Och det är väl det vi kopplar till Pixar, perfektion. Den ena filmen efter den andra verkar nästan överträffa sin föregångare, vilket produktionsbolag kan man säga det om? Men det känns som vi ser en förändring, en slags “en för mig och en för dig-­mentalitet”. Själva “dig” i ekvationen skulle då vara Disney, ett exempel. Jag har svårt att hitta någon över 10 år som gillar Pixars “Bilar”, många ser den som Pixars “Gudfadern del III”. Och av Pixars filmer var den inte en av de mest lyckade, men ändå fick den en uppföljare av alla filmer som kunde fått en uppföljare. Varför? För att “Bilar” sålde mer leksaker än någon annan Pixar­-film, du ser sällan en 5­-åring utan en accessoar från “Bilar”. Och efter det känns det som att Pixar gör ett mästerverk och sedan en paketerad Happy Meal, en för Pixar och sen en för Disney.

Men detta kanske är nödvändigt. Förra året var Pixar tvungna att säga upp en del av deras personal, deras kommande film “The Good Dinosaur” blev försenad och resulterade i att företaget inte skulle släppa en film på 2 år. Det sätter det hela i perspektiv. De är inte Disney som kan spotta ut ett dussin filmer om året via mindre företag, de är Pixar. De lägger kärleken på en film om året, det kostar. Så det kanske är priset vi får betala i biografen. 

En för oss, en för dem.

I veckans avsnitt av vår podcast “Nörden & Jag” dyker Viktor och Fabian djupt ner i Andys leksakslåda för att hitta Pixar-­filmerna som format dem. De snackar historia, alla filmer, fysiken, politiken, anatomin och etniciteten i “Bilar”. Och en massa nostalgi och tårar. 
Det finns bara oändligheten och vidare!

Lyssna i ett separat fönster här



FINNS ÄVEN PÅ ITUNES!
| 9 juli 2015 16:30 |