Spel

Skribent

Vanja Tomin

21 september 2022 | 21:00

"Jurassic World"-filmen var från början tänkt som ett spel

Innan det blev film, var "Jurassic World" tänkt som ett tv-spel, och nu får vi nya detaljer om hur det skulle ha sett ut.
"Jurassic Park"-franchisen är en av de största inom film, till stor del på grund av framgången och kärleken till den allra första filmen från 1993 av Steven Spielberg. 
 
Kvaliteten på franchisen har varit ojämn, men dess kommersiella lönsamhet har alltid varit på plussidan. Men är det inte märkligt att vi aldrig fått ett storslaget och pampigt "Jurassic Park"-spel? 
 
Visst har det gjorts många försök och många har misslyckats, även om det har varit några framgångar som de senaste "Jurassic World Evolution"-spelen, ett strategiskt simuleringsspel där spelaren får i uppgift att bygga och driva en dinosauriepark.
 
 
Innan "Jurassic World"-filmen fanns det en tanke om ett riktigt "Jurassic World"-spel. Spelet var fristående utan anpassning efter de gamla filmerna, det nya spelet skulle ha en egen historia, karaktärer och handling.
 
Men utvecklingen av spelet avbröts, och det allmänna konceptet blev inspirationen som ledde till filmen istället. Bakom spelprojektet fanns Stevens Spielberg och mannen som skapade den urpsrungliga Xboxen, Seamus Blackley.
 
På Youtube-kanalen "Jurassic Time" berättar den karismatiska Seamus Blackley att spelet bland annat skulle kretsa kring att försöka bli vän med dinosaurierna istället för att döda dem. Han och teamet ville utforska vad som skulle hända om de inte försökte hålla tillbaka och skada varelserna, och så småningom försöka skapa en värld där spelare och dinosaurier kan samexistera.
 
 
 
Efter att Universal gick över från spel till en film, upptäckte Seamus Blackley att konceptkonst för spelet användes som marknadsföring för filmen och att det också lyfte delar av historien som var tänkte för spelet. Till exempel en blå rovfågel som hade en relation med en människa som kunde träna och ge kommandon till dinosaurierna.
 
Det tänkta "Jurassic World"-spelet skulle också haft Billy Brennan, deuteragonisten från "Jurassic Park III" (2001) som huvudpersonen och han skulle anställts av regeringen för att döda dinosaurier, trots att han inte trodde att dinosaurierna är de onda.
 
 
Under en jaktsekvens skulle Billy Brennan ha räddats av en rovfågel som trodde att han försökte skydda hennes ägg, men efter denna händelse betraktas han som en förrädare av regeringen.
 
Billy Brennan kunde efter detta kommunicera direkt med rovfåglarna, liknande Chris Pratt i filmen, och skapa en allians. 
 
 
Jag tror vi alla är överens om att detta spel skulle vara en oerhört rolig upplevelse och något många av oss hade lagt många speltimmar på.
 
Ta en titt på dessa två klipp från Youtube-kanalen "Jurassic Time", de är cirka 20 respektive 30 minuter långa och definitivt värda att titta på. Så när du har en stund över, hämta lite snacks eller kanske en frukt och njut av visningen av vad som skulle kunna blivit ett nästa "Jurassic World"-spel.
 
 
 
 
Hade du spelat det tänkta "Jurassic World"-spelet? Berätta för oss i kommentarerna. 
| 21 september 2022 21:00 |