Film

Skribent

Nader Ryan Pahlevani

30 januari 2024 | 13:50

Japanska filmer gör succé på den globala marknaden

Japanska filmer är mer populära än någonsin.
Det är inte bara på streamingtjänster som Netflix där det japanska utbudet blir större och större, utan också på den globala och inhemska marknaden, skriver The Hollywood Reporter. Top tre största filmer i Japan under 2023 är: 
 
1. "The First Slam Dunk" - Anime baserad på manga om ett basketboll-team. Toei Animation ("Dragon Ball") står bakom 2023:s största biosuccé i Japan som drog in $107 miljoner. 
2. "Super Mario Bros. Filmen" - Den animerade succéfilmen gick även hem hos den japanska publiken (inte så kontsigt med tanke på att spelen kommer därifrån). De italienska bröderna drog in $95 miljoner. 
3. "Detective Conan: Black Iron Submarine" - Senaste delen i den populära "Detective Conan"-serien. Animen nådde $94 miljoner i biointäkter. 
 
 
2023 står sig som näst bästa bioåret någonsin i Japan med $1,5 miljarder, bara 2019 drog in mer pengar med sanslösa $1,77 miljarder. Den enda Hollywood-produktionen utöver "Mario" som lyckades hamna på den årliga top 10-listan var "Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One" med $37 miljoner i kassan. Det amerikanska filmutbudet står för cirka 31% av marknaden i Japan, samma siffra som året innan. 
 
Importerade titlar - 676 titlar - drog in $452 miljoner. 
Inhemska titlar - 555 titlar - drog in $995 miljoner. 
 
Den största överraskningen är dock Oscarsnominerade "Godzilla Minus One" och dess succé på den globala och framförallt amerikanska marknaden. Hittills har filmen om jätteödlan dragit in $55 miljoner i USA och landar därmed på tredje plats på listan över de mest framgångsrika icke engelsk-talande-filmerna i landet. Oscarsvinnaren "Parasit" sjunker med detta ner till en fjärde plats. Just nu visas animen "Pojken och hägern" på svenska biografer, den senaste japanska succén.
 
Har du sett någon av de japanska titlarna? Kommentera nedan. 
| 30 januari 2024 13:50 |