James Cameron kritiserar ”Oppenheimer”: ”En moralisk undanflykt”

James Cameron tycker att Christopher Nolan fegade ur, och har planer på att själv visa var skåpet ska stå.

Publicerad:

Två år efter premiären anses ”Oppenheimer” fortfarande vara en riktigt bra film av de allra flesta. Christopher Nolans berättelse om mannen som uppfann atombomben, med alla våndor och skavanker inkluderade, är ett mästerligt personporträtt med briljant skådespel från Cillian Murphy i huvudrollen. En som inte är helt övertygad om ”Oppenheimers” förträfflighet är dock James Cameon.

I en ny intervju med Deadline berättar Cameron, som har en egen film om atombomben på gång, att han tycker att Nolan borde ha visat förödelsen som bomben orsakade i Hiroshima och Nagasaki på närmare håll:

– Det är intressant vad han höll sig borta från. Jag älskar hans filmskapande, men jag kände att det var lite av en moralisk undanflykt. Det är inte som att Oppenheimer inte visste om effekterna. Han har en kort scen i filmen där vi ser – och jag gillar inte att kritisera en annan filmskapares film – men det är bara ett kort ögonblick där han ser några brända kroppar i publiken, och sen fortsätter filmen med att visa hur det rörde honom djupt. Men jag tyckte att det duckade ämnet. Jag vet inte om studion eller Chris kände att det var ett tredje spår de inte vill röra, men jag vill gå direkt till det spåret.

Vill ”visa det som det hände”

Cameron har planer på att göra filmen ”Ghosts of Hiroshima” som ska visa allt Nolan inte gjorde. Filmen är baserad på en kommande bok med samma namn från författaren Charles Pellegrino. Cameron har inga planer på att vara publikfriande:

– Det kan bli den film jag gör som spelar in minst pengar av alla filmer jag någonsin gjort, för jag tänker inte hålla tillbaka, jag tänker inte vara försiktig. Jag vill göra för Hiroshima och Nagasaki vad Steven Spielberg gjorde för Förintelsen och D-Dagen med ”Saving Private Ryan”. Han visade det som det hände.

Personligen ser jag fram emot Camerons film, och tror att han har rätt i att det japanska perspektivet på atombomberna är viktigt att berätta. Samtidigt så tycker jag att Nolan gjorde det väl, och hans ursäkt för att inte visa själva bombningen av Japan (att filmen är skriven ur Oppenheimers perspektiv, och att bombningen därmed inte går att visa eftersom Oppenheimer inte var där) håller i mina ögon. I en perfekt värld blir Camerons och Nolans filmer fantastiska komplement till varandra, och låter oss förstå både mannen Oppenheimer och det fruktansvärda vapen han byggde.

När Camerons ”Ghosts of Hiroshima” släpps (eller ens görs) är inte klart: han jobbar sig fortfarande igenom sina ”Avatar”-filmer (nummer 3 kommer i december) och har dessutom en adaption av fantasyförfattaren Joe Abercrombies ”The Devils” på gång.

Läs också: Disney+ tvingas plocka bort James Camerons sci-fi – på grund av råttproblem

Läs också: James Cameron har spikat nästa projekt efter “Avatar” – vampyrer och varulvar

Läs också: Will Smith nobbade en av Christopher Nolans största filmer – ångrar det än idag

Läs mera