Film

Skribent

Alexander Kardelo

7 december 2021 | 13:00

James Cameron berättar om sin vision för "Spider-Man"

James Cameron kallar sin Spider-Man för "den bästa filmen jag aldrig gjort".
I den kommande boken "Tech Noir: The Art of James Cameron" delar han med sig av sin resa från lågbudgetfilmen "The Terminator" till några av tidernas största biosuccéer. Där finns också utrymme för en del projekt som aldrig blev av, bland annat James Camerons "Spider-Man", som han kallar för "den bästa filmen jag aldrig gjorde".

Genom åren har vi fått höra detaljer om en mörkare, barnförbjuden "Spider-Man" som kunde ha fått Leonardo DiCaprio i huvudrollen. 
 
Läs också: 5 superhjältefilmer som nästan blev av

I en ny intervju med ScreenCrush berättar Cameron mer om superhjälterullen som var tänkt att spelas in i mitten av 90-talet, mellan "Terminator 2" och "Titanic". Hans vision för spindelpojken skulle visst skilja sig en del från vad vi senare fått se i Marvels filmer:

- Det första man måste förstå är att han inte är Spider-Man. Han kallas Spider-Man, men han är bara en high school-pojke. Han är rätt nördig och ingen lägger märke till honom. Han är inte särskilt populär.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 

Superkrafter som en metafor för puberteten

 
En förändring som Cameron föreslog är att Peter Parkers nätkastare inte skulle vara en teknisk uppfinning, utan en biologisk egenskap Peter utvecklade efter det radioaktiva spindelbettet. (Idén användes sedan av Sam Raimi i hans filmer.)

Cameron kallar superkrafterna för en metafor för "den oupptäckta potential som folk har inom sig".

- Enligt mig var det också en metafor för puberteten och alla förändringar som sker med kroppen, din oro över samhället och samhällets förväntningar, dina relationer med könet du attraheras av, alla såna saker.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
Vore inte Kate Winslet en perfekt Mary Jane?
 

Mörkt och realistiskt i samma anda som "Terminator"

 
Han ville också göra en mer jordnära film än de snygga superhjälteäventyr vi blivit vana vid - långt innan DC satte patent på "gritty" superhjältar.

- Jag ville göra något mer i stil med "Terminator" och "Aliens", en värld som känns realistisk från första början. Vi är inte i Gotham City eller i Supermans värld där allt känns som en saga. Jag ville sätta den i New York, i nutid. En kille blir biten av en spindel, han skapar sig en hemsk dräkt som han måste förbättra. Dräkten blir ett stort problem. Såna saker. Jag ville göra en film grundad i verkligheten och i mänskliga upplevelser. Det hade varit en kul film att göra.
 
Men rättigheterna till Spider-Man visade sig vara ett problem. Cameron kunde inte övertala Fox-cheferna att köpa dem av Sony.

- Jag sa: "Skämtar ni? Det här kan bli värt 1 miljard dollar!" Och nu, 10 miljarder dollar senare...
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
 
Sony valde istället att spela in egna Spider-Man-filmer med snäll åldersgräns och Sam Raimi bakom kameran. De blev ju minst sagt framgångsrika, med en åttonde spelfilm på väg. Cameron gjorde istället "Titanic", senare också megasuccén "Avatar", och lärde sig en nyttig läxa:

- Efter "Titanic" bestämde jag mig för att gå vidare och göra mina egna grejer, och inte syssla med andras franchiser. Så detta var förmodligen den sparken i röven jag behövde för att göra mina egna grejer.
 
 
Marvels ständigt populära superhjälte återvänder i "Spider-Man: No Way Home" på bio 15 december. James Cameron jobbar flitigt på "Avatar 2" som kommer få premiär julen 2022.
| 7 december 2021 13:00 |