Skribent

Daniel Feldt

25 maj 2010 | 10:31

Hollywood sugna på genväg till TV

I USA så har MPAA (Motion Picture Association of America) länge velat streama ut filmer som nyligen haft biopremiär till TV-apparater i amerikanska hushåll. Priset för detta? Ca 230 kronor per film.

Det enda som har stoppat dem, enligt dem själva, är att de inte får stänga av den analoga utgångskällan i din förstärkare.

Nu har dock FCC (Federal Communications Commission) godkänt att MPAA får stänga av den analoga utgången via en så kallad "Selectable Output Control". I teorin skulle det betyda att du skulle stoppas från att enkelt "rippa" signalen. Men som vanligt så finns det prylar att använda för att gå förbi detta. Så klart.

Nu är filmbolag som Disney, Fox, Paramount, Sony och Warner Bros. intresserade att börja med video on demand på titlar så kort som 30 dagar efter biopremiären. Vad blir priset för att slippa vänta 4-6 månader på en DVD- eller blu-ray-kopia? Wall Street Journal rapporterat att filmbolagen funderar på priser melan 20 och 30 dollar per film. Dvs mellan 160-235 kronor för en hyrperiod via den DRM-skyddade HDCP-signalen.

Sony har redan gjort försök med att förkorta fönstret till skivreleasen genom att erbjuda streaming av "Det regnar köttbullar" till ägare av Sony Bravia HDTV. Men då slängde de också in en blu-raykopia som skickades till dem när filmen släpptes.

Trots en 10% uppgång i intäkter från biografer i USA från året innan så tittar nu filmbolagen på alternativa sätt att tjäna pengar. Uppgången i intäkterna beror till stor det på de högre biljettpriserna för 3D-filmer. Och med den sjunkande DVD-försäljningen så är nu filmbolagen redo att tackla problemet med biografer vs releasefönster.

Den stora frågan är: Skulle du betala 230 kr för att se en ganska bioaktuell film hemma i soffan?

| 25 maj 2010 10:31 |