Många klagar på trailers och att de visar för mycket av filmen, ändå finns det uppenbarligen ett sug efter dem.
Kanske hjälper det att vi numera är väldigt videodrivna på sociala medier, med TikTok och Reels och fan och hans moster.
Under en minut
Forbes har listat årets mest sedda trailers. I topp ligger en teaser för ”Djävulen bär Prada 2”. Att den är under en minut lång, talar för att de sociala medierna och vår begränsade uppmärksamhetsförmåga är viktiga här.
Vem sa att folk är trötta på uppföljare? ”Djävulen bär Prada 2”-trailern slog ett rejält rekord när den klockade in 181,5 miljoner visningar under sina första 24 timmar. Det är den mest sedda trailern för en komedi på 15 år.
Det ska dock sägas att det inte är ett rekord för trailers överlag. ”Djävulen bär Prada 2” ligger fortfarande ett bit efter förra årets mastodont, ”Wolverine & Deadool”, som visades 262 gånger under sina första 24. Mycket tack vare Super Bowl, kan man anta.
Disney dominerar
Som siffrorna ser ut lär det dröja innan originalidéer blir standarden i Hollywood. Av de tio trailers som listas av Forbes, är en överväldigande majoritet uppföljare, remakes eller reboots.
De övriga två är ”The Odyssey” (121,4 miljoner), som är baserad på en existerande förlaga, och ”Michael” (113,9 miljoner) – den omtalade biopicen om Michael Jackson.
Dominerar gör också Disney, som har hela sju filmer på listan.
Du kan kolla in hela listan här nedanför, med uppgifter om hur många visningar respektive trailer hade de första 24 timmarna.
Topp 10 heta trailers 2025
- Djävulen bär Prada 2 (181.5 miljoner visningar på 24 timmar)
- Vaiana (2026) (161.2 miljoner visningar på 24 timmar)
- Lilo & Stitch (2025) (149.4 miljoner visningar på 24 timmar)
- Fantastic Four: First Steps (144.1 miljoner visningar på 24 timmar)
- Toy Story 5 (133.6 miljoner visningar på 24 timmar)
- Avatar: Fire and Ash (127.6 miljoner visningar på 24 timmar)
- Zootropolis 2 (125.6 miljoner visningar på 24 timmar)
- The Odyssey (121.4 miljoner visningar på 24 timmar)
- Michael (113.9 miljoner visningar på 24 timmar)
- Wicked: For Good (113 miljoner visningar på 24 timmar)
Läs också: Lady Gaga ansluter sig till ”Djävulen bär Prada 2” – här är allt vi vet om uppföljaren
Kolla in rekordtrailern till ”Djävulen bär Prada 2” här:
Läs också: ”Mother Mary” med Anne Hathaway verkar galen på bästa sätt – se trailern
Läs också: Kate Hudson ångrar att hon nobbade storfilmen ”Djävulen bär Prada”
Läs också: Youtube raderar kanaler för AI-trailers: ”Sprider falsk info och spam”
