Exklusivt

Skribent

Jonatan Blomberg

24 mars 2022 | 06:45

Pablo Schreiber: "Den här versionen av Master Chief - är min version"

MovieZine har snackat med skådespelaren Pablo Schreiber och producenten Kiki Wolfkill, om beslutet som tycks dela "Halo"-fansen i två olika läger.
Det finns utan tvekan en hel del människor som åtminstone har en vag uppfattning och koll på vad "Halo" är för något. Många gamers har redan stenkoll. Själv har jag alltid varit en Playstation-gamer, så jag har personligen aldrig ägt ett "Halo"-spel själv under åren. Men det var helt klart en av få titlar som nästan fick mig att investera i Xbox som spelkonsol, när det väl begav sig.
 
(För den som inte har koll på vad "Halo" handlar om, så har vår spelredaktör satt ihop en riktigt tydlig guide med allt du behöver veta.)
 
Välgjord sci-fi när det kommer till tv-serier, filmer och böcker är däremot något jag alltid varit väldigt svag för. Så tv-adaptionen av "Halo" har av den orsaken länge varit ett av de där mer påkostade tv-projekten som jag har sett fram emot allra mest. Precis som förra årets "Foundation" hos Apple TV+.
 
Efter att ha fått ta del av de två första avsnitten - och dessutom fått snacka med både tv-seriens huvudrollsinnehavare Pablo Schreiber ("Orange is the New Black", "American Gods") samt "Halo"-producenten Kiki Wolfkill (som är lite av Halo-världens svar på Marvels Kevin Feige), så är jag fortfarande riktigt peppad på det här projektet. Det finns utan tvekan mängder av potential, baserat på vad jag redan sett, för alla som gillar välgjord sci-fi.
 
Under mitt samtal med Schreiber och Wolfkill passar jag däremot på att rikta några av de frågor som jag vet att de redan frälsta "Halo"-fansen undrat (och i vissa fall oroat sig) över mest. Nämligen; kommer Master Chief att visa sitt ansikte och i så fall varför, samt huruvida tv-spelens huvudkaraktär kommer att bli mer av en "sidokaraktär" när vi får följa en hel ensamble av olika skådespelare.
 

"Vi visste att det fanns många starka känslor, på båda sidor här."

 
Kiki Wolfkill och Pablo Schreiber under samtalet med MovieZine.
 
Om vi börjar från början. "Halo"-spelen har funnits väldigt länge och det här projektet har varit under utveckling i flera års tid. Hur har din egen "Halo"-resa sett ut? 
 
Pablo: Jag klev ombord på det här projektet under 2018 eller 2019, däromkring. Jag spelade "Halo" litegrann som tonåring, men var absolut inte någon "riktig" gamer på den tiden. Resan för mig nu har därför helt enkelt varit att lära mig allt jag kunnat om "Halo"-universumet. Framför allt hur djup och rik mytologin kring alla berättelser inom det universumet är. Men även hur mycket "Halo" betyder för så många människor... det har helt klart varit en ögonöppnande upplevelse för mig. Jag känner mig verkligen stolt över att få vara en del av den här gemenskapen. Och riktigt peppad på att äntligen låta alla fans få ta del av tv-serien nu. 
 
Kiki, du har redan bekräftat att vi kommer att få se Master Chief ta av sig hjälmen i "Halo". Något som "Halo"-fansen aldrig har fått se under de 20 år som karaktären har funnits i spelen, så för alla gamers är det här givetvis en väldigt stor grej. Men serien kommer ju samtidigt förhoppningsvis att ses av många som aldrig har spelat spelen innan. Hur valde ni att tackla det beslutet, om att låta Pablo visa sitt ansikte och göra det ögonblicket till något speciellt som kan fungera för alla som tittar?
 
Kiki: Vi visste att det fanns många starka känslor, på båda sidor här. För vissa fans, så är det här ögonblicket man har väntat på i 20 års tid nu. För andra fans så känns det snarare som att man tar bort något från karaktären man själv skapat och byggt upp, i sitt eget huvud under åren. Det är definitivt något som vi har stor respekt för, vi vet att alla har en egen version av Master Chief.
 
- Min egen version är annorlunda baserat på hur jag har spelat på ett visst sätt, medan andra spelat på sina sätt. Men det här är helt enkelt menat att vara en upplevelse, där vi tar tittarna med på en resa genom en berättelse om Master Chief... och John. Det här är bara en version av honom, på samma sätt som vi alla haft vår egen fram tills nu. 
 
- Just det ögonblicket - när hjälmen tas av för första gången, ville vi ändå att det skulle fylla en funktion och finnas där av en god anledning. Det är inte som att han tar av sig hjälmen för att kunna gå igenom någon säkerhetskontroll eller något sånt.
 

"Den här versionen av Master Chief - är min version"

 
 
Eller raka sig...
 
Pablo: Haha! Oh nej, du listade ut det!
 
Kiki: Haha, precis! Nej, men vi ville att det skulle finnas en mening med det. Vi spelade in det väldigt tidigt och alla kände av vikten av det ögonblicket... och jag vet att Pablo tog det på största allvar också. 
 
Pablo: Ja, för det är ett väldigt stort ögonblick. Särskilt för alla gamers, men även för andra tittare också. För jag tror att nästan alla har en uppfattning om vem Master Chief är. Den där gröna snubben som hänger med Cortana - och att ingen har sett hans ansikte. Just den delen tror jag väldigt många av tittarna, alltså som inte har spelat spelen, ändå har ganska bra koll på.
 
- Så det är ett stort ögonblick när hjälmen kommer av. Men det största beslutet som Kiki och resten av producenterna var tvungna att fatta - och som jag var helt enig med och redo att hjälpa till att förverkliga - var att skräddarsy underhållningen för just det här mediet som vi befinner oss i. För när du befinner dig i ett förstapersonsskjutare-spel, så blir du själv en slags delägare och medskapare av din version av den karaktären. Som gamer, så blir ombedd att sätta dig själv i Master Chiefs skor, så att säga.
 
- En tv-serie är däremot ett helt annat slags medium att berätta en historia i, där det inte fungerar på samma sätt. Som tittare blir du istället ombedd att sitta ned i soffan och njuta av en berättelse, som i det här fallet råkar utspela sig i samma universum som du redan har älskat under så lång tid. Men den här gången får du uppleva det på ett helt nytt och annorlunda sätt. För alla som kommer att klara av att följa med på den typen av resa, och uppskatta den, så tycker jag själv att det här är en väldigt rik och underhållande resa att få följa med på.
 
- Och just den här versionen av Master Chief - är min version. Den tar absolut inte bort något alls av det fantastiska arbete som Steve Downes har lagt ned, genom sina insatser och prestationer som samma karaktär i spelen. Och jag tror som sagt att alla som väljer att hänga med på den här resan kommer att få ut väldigt mycket gott av den - särkilt från det där specifika ögonblicket. Men vi respekterar givetvis samtidigt att vissa kommer att ha andra åsikter kring seriens olika beslut.
 

"Master Chief upptäcker sin mänsklighet."

 
Pablo Schreiber som Master Chief i "Halo".
 
Precis som ni båda nämner så är det en stor skillnad på hur ett tv-spel berättas och en tv-serie berättas. I spelen har vi ju sett det mesta av handlingen genom Master Chiefs ögon, men i en tv-serie så finns möjligheten att berätta mycket av handlingen genom andra karaktärer... och det finns ett helt gäng duktiga skådespelare med ombord här. Hur central kommer Master Chief att vara i tv-seriens berättelse? 
 
Kiki: Master Chief och John är utan tvekan i centrum för vår berättelse. Men vi har en stor cast med många, fantastiska skådespelare och grymma sidoberättelser som far iväg åt olika håll för att sedan komma tillbaka och knytas ihop med allt igen. Fast det är helt klart Johns resa - och hur han lär sig allt mer om sin roll i det här universumet - som är vårt centrala fokus i berättelsen vi får ta del av i "Halo".
 
Pablo: Jag tror nog att en av de större delarna av berättelsen under den första säsongen kretsar kring hur John och Master Chief upptäcker sin mänsklighet. För mer eller mindre första gången får vi se hur han upptäcker sin mänsklighet, "vaknar upp" och förstår mer om sin egen historia och hur han egentligen blev till. Och hela den här upplevelsen med hur han känner sig allt mer mänsklig, vilket ur en berättarsynpunkt samtidigt kräver mycket av den här spännande världen vi får se runtomkring honom.
 
- Särskilt i början av säsongen. När han fortfarande är ganska kantig och mindre "uppvaknad" i sin mänsklighet. Så där måste det finnas andra saker som kan fånga vårt intresse i inledningen också, vilket vi lyckligtvis har mängder av. Och jag hade också turen att få arbeta med så många talangfulla skådespelare, som jag ser fram emot att få fortsätta jobba med nu under den andra säsongen också.
 
 
Det första "Halo"-avsnittet finns nu tillgängligt hos Paramount+. Den första säsongen kommer att bestå av totalt tio avsnitt, där nya avsnitt släpps varje torsdag. Serien är redan klar för en andra säsong, som kommer att dra igång inspelningarna redan nu till sommaren.
 

Läs också: En nybörjares guide till "Halo" - 5 saker du bör veta

 
Kommer du att ge "Halo" en chans? Kommentera gärna nedan!
| 24 mars 2022 06:45 |