Spel

Skribent

Veronica Sandström

25 mars 2018 | 16:30

Häftiga miljöer i nya ”World of Tanks 1.0”

Teamet bakom ”World of Tanks” har bokstavligen vänt på varje sten för att ge den stridssugna gamern en riktig skjuts ut på slagfältet i den nya versionen.
I en av Europas metropoler Prag med många tydliga påminnelser om dramatiska skeenden genom historien satt jag plötsligt och kom på mig själv men att gilla att köra stridsvagn.
 
För drygt en vecka sedan gav jag mig i kast med en rejält upphottad version av ”World of Tanks” på tjeckisk mark. Där kunde jag med stigande förvåning se hur spelet tagit rejäla kliv framåt för att med trovärdighet kunna bära namnet ”World of Tanks 1.0”. Mycket tack vare Wargamings vd Victor Kislyis entusiasm och intensiva sätt att presentera det arbete som lagts ner på att putsa och trimma spelet.
 
Det tog tre år för Wargamings team att ta fram ”World of Tanks 1.0”. Över 250 personer, i 28 olika team, har finslipat ”World of Tanks” till den lilla krigiska pärla den är nu.
 
 
Men vad har då ändrats? Förutom att det finns en till karta (”Glacier”) som tar dig in i en värld av is så är den stora förändringen själva grafiken och även musiken. Spelet är i grunden detsamma men är nu betydligt snyggare i alla detaljer. 
 
Grafiken fascinerar mig. Det har lagts ner ett oerhört arbete på alla små detaljer, och allt har byggts upp från grunden med omsorg. Till och med alla bladverk och löv har plockats från verkligheten för att komma åt det ljus som bryts genom naturens färgprakt. Inget har lämnats åt slumpen. Varje sten på marken är lätt att urskilja. Alla kartor har byggts upp från grunden med avancerade 3D-effekter.
 
För att förhöja spelupplevelsen så komponerades även musik som är unik för varje karta. I musiken så finns det inslag av det aktuella landets traditionella folkmusik. I Skottlandskartan så hörs det säckpipor, till exempel. Musiken reflekterar även resultatet, då det skräddarsytts musik för vinst, oavgjort och även till förloraren. I musiken finns också miljöljud där både vind och fågelkvitter framträder. Spelets hela karaktär ramas in av musiken som framförs av Prags symfoniorkester och det maffiga intrycket hänger kvar genom spelets alla situationer. All musik finns att lyssna på och kan laddas ner gratis.
 
Men tillbaka till mig och mitt möte med stridsvagnen. Jag fick chans att provspela ”World of Tanks 1.0” och hade tidigare enbart mött spelet via iphonen men kunde nu få en rejäl "crash-course" i konsten att ratta en stridsvagn. I motsatts till spelet i iphonen fanns det ingen övningsbana så jag kastade mig rakt in i en stridsvagn på måfå och valde Mannerheimlinjen inspirerad från fronten mellan Ryssland och Finland. Ett snölandskap som gav mig en rejäl utmaning.
 
 
Behöver jag ens säga att jag blev sönderbombad medan jag försökte hitta rätt knapp för att röra mig framåt?
 
”World of Tanks 1.0” är utmanande för den som är helt ny men jag kan lätt se möjligheten att bli beroende och hur man kan få puls av att åka runt med sitt team och bomba sig fram till seger. Det är ett spel som är kort och intensivt. Gillar man teamwork och att skrika ”charge” medan man plöjer fram mot motståndaren så är det här rätt spel. Det är inga pussel, inga nivåer utan det är kort och gott en match mellan två lag där man antingen vinner eller förlorar.
 
Har du provat "World of Tanks 1.0" än?
| 25 mars 2018 16:30 |