Film

Skribent

Carl Adam Anderberg

15 februari 2017 | 12:00

Gore Verbinski berättar vad som egentligen hände med hans efterlängtade "Bioshock"-adaption

Ett av världens mest hyllade spel skulle bli film, innan allting föll ihop på startlinjen.
Det första spelet i "Bioshock"-serien släpptes år 2007, och redan året därpå sattes "Pirates of the Carribean"-regissören Gore Verbinski på att göra en filmversion som skulle få premiär år 2010. 

Produktionsbolaget Universal och Verbinski hamnade dock i tvist med varandra och den senare hoppade av. Carlos Fresnadillo hoppade in som ersättare, men filmen var dömd att aldrig se dagens ljus.

Så vad hände egentligen? Under en frågestund för Verbinskis nya film, "A Cure for Wellness", kom frågan upp:

- Ja, det finns inget kort svar på frågan, men vi befann oss ungefär åtta veckor ifrån att börja spela in när proppen drogs ur. Det är en barnförbjuden film. Jag ville hålla den barnförbjuden, jag kände att det skulle vara passande, och det är samtidigt en dyr film. Det är en massiv värld vi skapar och det är inte en värld där man bara kan åka ut och filma på någon verklig plats. Med "A Cure for Wellness" har vi kunnat använda oss av en massa olika platser för att skapa världen, men med "Bioshock" hade det inte funkat på samma sätt. Vi hade behövt bygga ett helt underjordiskt universum. Så jag tror att kombinationen av prislappen och åldersgränsen blev lite för mycket för Universal.

- Under den här tiden släpptes också en del dyra barnförbjudna filmer som inte funkade. Nu har det förändrats, och kanske kommer det en ny chans, men det är väldigt svårt när man befinner sig åtta veckor från att spela in en film som man verkligen kan se framför sig i sitt huvud, ungefär som att man redan spelat in hela filmen, så emotionellt sett befinner du dig precis mellan att vara arkitekt till att bli en skapare, och det kommer att vara en svår plats att ta sig tillbaka till.

Sörjer du att vi inte fått se en "Bioshock"-film ännu?
| 15 februari 2017 12:00 |