Jesse Armstrong, mannen bakom hitsuccén ”Succession”, vänder nu blicken mot Silicon Valley med HBO:s nya film ”Mountainhead”. Projektet tog mindre än sex månader från idé till färdig produkt – ett rekordtempo som speglar filmens brådskande budskap.
– Jag ville att folk skulle se den i samma tidsbubbla som jag skrev den, förklarar Armstrong till The Hollywood Reporter.
– Teknikvärlden rör sig så snabbt att vi behövde få ut filmen medan den fortfarande känns aktuell.
Steve Carell, Jason Schwartzman, Cory Michael Smith och Ramy Youssef spelar teknikmoguler som samlas för en killkväll på bergstoppen. Men när en global kris exploderar – orsakad av AI-verktyg som skapar övertygande deepfake-videor – måste kvartetten besluta om de ska ta över världen.
Armstrong hämtade inspiration från en bokrecension om kryptovaluta-kungen Sam Bankman-Fried.
– Jag började lyssna på Silicon Valley-podcaster och fick den där otroliga självsäkerheten i örat, berättar han. Rösten blev så ihärdig att jag visste att jag ville göra den här filmen.
Trots det dystra temat blandar ”Mountainhead” in mörk komedi, precis som ”Succession”.
– Extremiteten hos karaktärerna speglar den obalans man kan känna när man följer världshändelser just nu, förklarar Armstrong.
Produktionen gick blixtsnabbt. HBO tillkännagav filmen i januari, skådespelarna skrev på i februari-mars, teamet avslutade inspelningen i april. Armstrong, som debuterar som långfilmsregissör, ville undvika att överanalysera:
– Kanske är det bättre att bara springa rakt på och lära sig på vägen, omgiven av människor som skyddar en.
HBO släppte ”Mountainhead” på Max igår, en dag tidigare än det ursprungliga premiärdatumet.
Läs också: Trailer: En skock miljardärer leker med AI och mänskligheten i ”Succession”-skaparens nya satir
Läs också: “Succession”-skaparen har spikat sitt nästa projekt – gör långfilm