Film

Skribent

Peter Lithell

3 februari 2016 | 18:00

22 av filmhistoriens sämsta taglines

En bra tagline sammanfattar filmen snabbt och fyndigt samtidigt som den väcker ett intresse hos publiken. En svår men långt ifrån omöjlig uppgift om man lägger ner lite tid på det. Följande filmmakare hade inte denna tid.
Taglinen – filmvärldens motsvarighet till hisspitchen. Istället för trettio sekunder har du två-tre meningar på dig att fånga motpartens uppmärksamhet och sälja in din idé. 

Det finns några ganska enkla regler till att skapa en bra tagline. Den skall vara lagom lång, du skall få en uppfattning om vad filmen handlar om och det skall väckas ett intresse hos dig som publik. Är den lite ordvits-fyndig är det ett plus. Låter rätt enkelt? Nedanstående tjugotvå taglines säger något helt annat…



Hissen (1983)


"Take the stairs, take the stairs, for God's sake, take the stairs!!"

Okej, så det ni säger är att vi skall ta hissen? Stort plus i kanten för Nintendo-postern. 



Dödsmaskinen (1982)


”Science created him. Now Chuck Norris must destroy him." 

Redan på tidigt 80-tal insåg man att det inte var någon idé att skilja Chuck från karaktären han spelade. 



Alex Cross (2012)


”Don´t ever cross Alex Cross.”

Wow, en ordlek nästan lika inspirerad som filmen själv. 



From Paris with Love (2010)


"Two Agents. One City. No Merci."

Fyndigt! Mercy blev merci bara sådär… Nästan lika krystat som den sanslöst dåliga rullen. No Merci. 



Cool as Ice (1991)


"When a girl has a heart of stone, there's only one way to melt it. Just add ice."

Ok, jag hoppade av Naturlinjen efter ett år men är ändå rätt säker på att is inte smälter sten. 



Borta bäst, hemma värst (2008)


"His father, her mother, his mother and her father all in one day."

Catchy! Hans far och mor och… Nej vänta. Hennes fars mor… Nej… Att behöva läsa taglinen fyra gånger skapar ingen vidare pepp. 



The Green Hornet (2011)


"Breaking the law to protect it."

Oj, det låter… rimligt. De skyddar alltså lagen genom att bryta mot den. Eller syftar ”it” på något helt annat? Luddigt.



En sensation (1941)


”It´s terrific!”

It sure is! ”Citizen Kane” förtjänar dock en lite mer episk tagline. Inte en slogan för rakhyvlar…



Yogi Bear (2010)


”Great things come in bears.”

Av Boo Boos ansiktsuttryck att döma klassas Yogi som en ”great thing”.



Mannen med läderansiktet - Texas Chainsaw Massacre III (1990)


”He puts the teeth in terror”

En hemsk tagline marginellt toppad av en ännu värre svengelsk titel. Ok, tänderna syftar på motorsågen, så långt är jag med men ”teeth in terror?” What? 



Urban Legend (1998)


"It happened to someone who knows someone you know... You're next."

Det hände någon som känner någon som känner din svågers katt som…  Äh, skit samma: You´re next.



Life is Hot in Cracktown (2009)


"Be cool. Life is cool. You're so cool in Cracktown."

Men vaffan, titeln hävdar ju att livet är ”hot” i Cracktown, inte det motsatta. Skärpning!



Hårda bud (1986)


"The system gave him a raw deal. Nobody gives him a raw deal."

Not even the system? Taglinen känns lite som en peka och lär-bok fast utan pedagogisk tyngd.



Specialisten (1994)


”The government taught him to kill. Now he's using his skills to help one woman seek revenge against the Miami underworld.”

Mer novell än tagline men man fattar i alla fall vad den komplexa filmen går ut på.



SpaceCamp (1986)


”They came to SpaceCamp with the dream of becoming astronauts. Suddenly... Without warning... Before they were ready... They were launched into space.”

Vad… är… grejen… med… alla... punkter…? Filmen släpptes för övrigt fem månader efter Challenger-olyckan; en tid då alla var måttligt sugna på rymddramatik. 



Tourist Trap (1979)


”Every year young people disappear.”

Mer ett statistiskt fakta än olycksbådande skräck-tagline. Men visst, det försvinner unga människor varje år.

Medium 3c4ab04d680b710529bac8230f73d85c lost in space

Lost in Space (1998)


”Get Lost.”

Det krävdes nog ett gäng rundor runt bordet innan denna pärla kläcktes. En bra riktlinje är dock att taglinen inte bör förolämpa den potentiella publiken.

Medium 3c4ab04d680b710529bac8230f73d85c earthquake

Jordbävningen (1974)


”An event… ”

En oväntad approach till att bygga pepp inför en storskalig katastroffilm. Lika delar blygsamt som vagt.



Indiana Jones och det sista korståget (1989)


”The man with the hat is back. And this time he´s bringing his dad.”

Freddy Krueger? ”The man with the hat” är halvcatchy… Och han tar med sig pappsen? Låter mer som Nicke Nyfiken på nya äventyr. 



The Haunting (1999)


”Some houses are born bad.”

 Föds verkligen hus? Var säker på att de lade ägg. Man lär sig något nytt varje dag…

Medium 412639828b7350b479dd0b9377affb6e dophin

The Day of the Dolphin (1973)


"Unwittingly, he trained a dolphin to kill the President of the United States."

Mycket information i en och samma mening. Det var i alla fall tur att han inte tränade delfinen med flit.



Flykten från helvetet (1977)


"The only thing more terrifying than the last 12 minutes of this film are the first 92"

Så det ni omständligt försöker säga är att filmens slut suger? 
| 3 februari 2016 18:00 |