Filmåret 2015 i siffror

3 Maj 2016 | 20:00

17 miljoner svenska biobesök under 2015 - här är de populäraste filmerna

Vi nördar ner oss i statistik från filmåret 2015.

Filmåret 2015 var på flera sätt en succé för svensk film. Det märks kanske inte i de totala siffrorna (var femte biobesökare valde en svensk film), men några få framgångsrika titlar utmärker sig. 

Kortfilmen ”Kung Fury” tog världen med häpnad och sågs av 24 miljoner människor på Youtube. Och här hemma blev ”En man som heter Ove” en av tidernas största biosuccéer, nu med 1,7 miljoner biobesökare. 

Svenska Filminstitutet har släppt mer intressant statistik från det gångna filmåret:

46 svenska långfilmer hade biopremiär. Av dem var 39 % (18 filmer) dokumentärer. Därefter är drama den vanligaste genren (17 %) följt av komedi (16 %). Genrer som action, fantasy, romantik och skräck stod för 2 % vardera. 

Totalt gick vi på bio 17 miljoner gånger under 2015. Det är ungefär 1,7 biobesök per invånare.

Svensk film lockade var femte biobesökare; totalt 3,4 miljoner. Populärast under 2015 var ”En underbar jävla jul”, ”En man som heter Ove” samt ”Micke & Veronica”. Kritikerna gav högst betyg till filmen ”Tjuvheder”, följd av ”Jag är Ingrid” och ”Min lilla syster”.

Svensk film på tv lockade sammanlagt mer än 73 miljoner tittare. I topp: fyra Beck-filmer, ”Wallander - Försvunnen” samt en repris av ”Sällskapsresan”.

36 % av de premiärsatta svenska långfilmerna hade en kvinna som regissör.

75 % av filmerna klarade Bechdeltestet.

49 % av det totala filmtittandet i Sverige sker nu online, varav 13 % på illegala sajter.

En genomsnittlig lång svensk spelfilm hade en budget på 19 miljoner kronor.

802 är det totala antalet biosalonger i Sverige. 793 av dem är digitala.

337 miljoner kronor har Svenska Filminsitutet delat ut som stöd till filmutveckling och produktion.

839 669 biobesökare gjorde Bond-filmen "Spectre" till 2015 års mest sedda. Men decemberpremiären "Star Wars: The Force Awakens" gick till slut om, och har nu setts av mer än 1,3 miljoner.