Felciterad kritiker fick nog

28 Juli 2015 | 18:00

Felciterad filmkritiker fick nog

Filmfloppen blev ”ett komiskt mästardrag”.

Som filmrecensent får jag ibland frågan: Hur vanligt är det att DVD-omslag och bioannonser tar citat ur sitt sammanhang?

Hittills har jag aldrig stött på något liknande. Det vore oärlig reklam och jag vill tro att distributörerna - åtminstone här i vårt lilla hörn av världen - förstår att sådant skulle avslöjas förr eller senare. 

Men det var precis vad som hände A.A. Dowd, filmskribent på A.V. Club, när en kanadensisk utgåva av filmen ”Accidental Love” drog till med ”Ett komiskt mästardrag” på baksidan av DVD:n. 

”Lustigt, jag minns inte att jag kallade filmen för ett komiskt mästerverk. Till och med komiskt är en överdrift. Som bäst kan man säga att filmen någorlunda efterliknar något som försöker framkalla skratt”, skriver nu Dowd i ett öppet brev till filmdistributören Mongrel Media.



I den ursprungliga recensionen hade Dold skrivit:

"För att vara rättvis mot den som satte ihop ”Accidental Love” av de övergivna resterna från ”Nailed”, finns det ingen anledning att tro att den ursprungliga versionen hade blivit ett komiskt mästardrag."


Filmen spelades in redan 2008 under titeln ”Nailed”. Med Jake Gyllenhaal, Jessica Biel, Bill Hade och James Marsden i rollistan låter det kanske som en lockande romcom. Men inspelningen drabbades av ekonomiska problem och många förseningar, vilket fick regissören David O. Russell att senare hoppa av projektet. Numera mer känd för ”Silver Linings Playbook” och ”American Hustle” valde han att plocka bort sitt namn från filmen.

Och det är inte bara regissören som tar avstånd från numera omdöpta ”Accidental Love”. Filmkritiker har enhälligt sågat ”komedin” som misslyckades med att hitta sin biopublik när den till slut släpptes tidigare i år. 

Mongrel Media har senare bett om ursäkt för felciteringen, och lovar att de tre orden ska bort när (eller om?) ”mästerverket” trycks på nytt. Troligtvis jublar de inombords för den extra uppmärksamheten som filmen nu fått. All publicitet är väl bra publicitet?