Film

Skribent

Alexander Kardelo

14 april 2022 | 18:00

Efter godisupproret: Filmstaden svarar på era frågor

Efter veckans "Godisgate": MovieZine pratar med Filmstadens marketing director Helena Eklund om kritiken, snacksutbudet, priserna och biografens framtid.
När nyheten om Filmstadens förbud mot medhavt godis och dryck slog ner under måndagsmorgonen möttes den av (socker)chock och sura miner. MovieZine ringde upp Helena Eklund, marketing director, för att höra vad som egentligen gäller för oss gottegrisar framöver. Plus: en framtidsspaning. Hur mår egentligen biografen i streamingeran, och hur ska man locka tillbaks publiken?
 

Det här gäller på Filmstaden:

 
• Biobesökare uppmanas att köpa all sin mat, snacks och dryck i biografens egna butiker
 
• Upptäcks medhavda snacks kan personalen komma att påminna dig om den nya policyn  
 
• Du kommer inte bli visiterad eller utkastad, och du slipper slänga eventuellt eget godis 
 
• "Hälsomässiga skäl" som allergier är ett undantag som låter dig ta med eget snacks 
  
Helena Eklund, marketing director på Filmstaden, svarar på läsarnas vanligaste frågor.
 
Man har inte sett ett sådant godisuppror sedan trillingnöten plockades bort från Aladdinasken. Hade ni väntat er ett sådant ståhej?
 
- Nej, men vi hade väntat oss reaktioner. Vi vet sen tidigare att bio engagerar, och förändring när det gäller sånt som man har gjort sen man var liten - då reagerar folk. Men i ljuset av allt som pågår i världen så är det här väl en ganska lätthanterlig sak? 
 
Och här trodde jag att den här regeln alltid har funnits: att man inte får ta med eget mat och dryck in i biosalongen.
 
- Precis det har jag också hört från många. "Men är det inte redan så?" Så funkar det på andra biografer. Men ja, nu är det som det är. Och nu har iallafall informationen nått ut, kan man säga. 
 
Vad är det som gäller framöver hos Filmstaden? Varför kommer det här förbudet, eller uppmaningen, just nu?
 
- Det har mer handlat om att förtydliga en policy. Precis som du säger har vi fått en massa frågor om man får ta med sig saker in, även från personalen. Det har varit oklart under en ganska lång tid. Så dels vill vi förtydliga. Dels satsar vi också mycket på att utveckla hela erbjudandet: vi har infört mat på vissa biografer... Det man äter och dricker på bio är ju en del av upplevelsen och en del av vår affär. Många nöjesställen och evenemang har precis samma policy. 
 
Hur ska det funka rent praktiskt då? Blir man kroppsvisiterad nu om man har en Twix i fickan? Måste jag hälla ut min latte innan jag går in.
 
- Haha, nej det är klart, ingen kommer att bli kroppsvisiterad. Ser vi att någon har med sig något som uppenbarligen inte är köpt hos oss, så kommer personalen att informera om policyn vi har och säga att man ska tänka på det tills nästa gång. Det här är en tydlig policy, men det blir ingen polisverksamhet på biografen. 
 
Large 58e800f3227daec36fc2918478e18856 shutterstock 2062162496
 
På Filmstadens hemsida kan man läsa att det är tillåtet att ta med eget snacks och dryck "om du har hälsomässiga skäl för det". Vad kan det vara för skäl?
 
- Det är till exempel om du har en allergi som gör att du inte kan äta något. Du kanske är rädd för att det ska finnas en viss ingrediens, och så har inte vi det i utbudet. Allergier kan vara en sådan sak. 
 
Många har undrat om själva snacksubudet på Filmstaden kommer att förbättras. Enligt kommentarer tycker många att det känns lite begränsat, och dyrt.
 
- Vi utvecklar utbudet och jag vet att teamet som jobbar med det gärna tar emot input. Vi testar hela tiden att ta in nya saker och ser om det säljer och funkar. Vi tar fram nya smaker på popcorn och så vidare, det kommer vi fortsätta med. När det gäller priset ligger våra priser i paritet med andra liknande nöjesställen, konserter eller sportevenemang. De ligger även i paritet med småbutiker. Det är klart det inte är samma priser som på en stormarknad, det är en annan verksamhet. 
 
Men kan du förstå att barnfamiljer tycker det blir väldigt dyrt att gå på bio, med biobiljetter och sen snacks för 4-5 personer? Har du något tips till dem?
 
- Ja, vi har gjort en trappa för den lilla popcornmenyn. Priset blir lägre och lägre ned till 19 kronor för ditt fjärde barn. Så det finns en "flerbarnsmodell" på de här menyerna. Det kan vara bra att veta. Sen har vi en återkommande Barnens biodag då allting är för halva priset. Vi försöker titta på fler såna aktiviteter så att alla ska kunna gå på bio. 
 
Hur viktig är godisförsäljningen för biografens överlevnad? Publiken kan ju tycka att ni tjänar på biobiljetterna och reklamen?
 
- Allt är en helhet. Man kan säga att intäktsmässigt för vår del är det ett pussel där alla bitar måste leverera, för att vi ska kunna driva biografer. Det går inte att ta bort någon del utan att det blir kännbart.
 
 
Hur mår biobranschen, och Filmstaden, nu efter pandemin?
 
- Det är klart att pandemin har satt sina spår. Det var kännbart att vara utan intäkter så länge. Det var tuffa tider. Vi har fått en fin återkomst och en fin start, absolut. Biobesöken är på en trevlig uppåtgående kurva, vi ser att folk börjar komma tillbaka, i de flesta åldrar iallafall. De äldre, 65 plus, är kanske lite mer försiktiga. Vi hoppas såklart att de också ska komma tillbaks och gå på bio.
 
Streamingen har såklart ökat under åren och ännu mer tack vare pandemin. Man kan se storfilmer hemma efter en eller två månader. Hur ska Filmstaden locka tillbaks publiken och behålla dem de kommande åren?
 
- Jag är ju en bioälskare så jag talar i egen sak, men det är verkligen två olika upplevelser. Är man filmintresserad så tänker jag mig att man ser film hemma, men man ser också film på bio. Att man vill ha den där upplevelsen som bio ger, där man verkligen är "här och nu". Man stänger av allt utifrån. Telefonen är inte där. Man rör inte på sig, utan man glömmer tid och rum och har den där stora duken som vi vet att våra gäster verkligen tycker är något speciellt. Man blir uppslukad i upplevelsen med alla sinnen. Riktigt den upplevelsen får man inte hemma. 
 
- Sen utvecklar vi upplevelsen: det finns IMAX, det finns VIP-salonger där du kanske kan ta ett glas vin, vi ser på olika behov för olika målgrupper. Det fortsätter att utvecklas, som det har gjort egentligen längs hela biografens historia. 
 
Samtidigt har bion alltid varit platsen där man kan se de senaste filmerna exklusivt. Man vet att det tar fyra månader innan man kan se dem hemma. Men nu kortas biofönstret betydligt. "The Batman" släpps på streaming efter 45 dagar, "Encanto" efter 30 dagar. Hur ser ni på det? Filmstaden har alltid värnat om biofönstret på 120 dagar, men har ni ändrat er på den punkten?
 
- Det har sin poäng att ha fönster, naturligtvis, då har filmerna ett längre liv. Samtidigt ser man att även om en del filmer går på båda plattformar samtidigt så finns bioupplevelsen där och ger något extra, som man kanske väljer iallafall. Tiden får utvisa hur det här landar.
 
Men ser du ljust på biografens framtid?
 
- Det gör jag. Absolut. Efter pandemin, när vi hade tagit oss igenom det där, kändes det fantastiskt att möta publiken igen. Då blir man väldigt pepp. Och det kanske blir ännu mer unikt nu, när man är så splittrad med all sin mediakonsumtion - man tittar på sin tv med mobilen i handen och datorn vid sidan av... Jag tror inte jag är ensam om det. Man konsumerar så mycket samtidigt, och är sällan fokuserad. Då kanske det blir ännu mer unikt, också för familjer att göra något tillsammans och skapa minnen. Även om man kan konsumera film på fler sätt så kanske upplevelsen i sig blir ännu mer unik. Det är min spaning.  
| 14 april 2022 18:00 |